CUPT ogłosiło konkurs na dofinansowanie zakupu autobusów realizujących kursy regionalne. Do rozdysponowania jest ponad 1,689 miliarda złotych, co ma pozwolić na zakup ponad 1700 autobusów. Jest to jeden z elementów KPO i choć środki z programu nadal nie zostały uruchomione, to prefinansowania podjął się Polski Fundusz Rozwoju.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) właśnie ogłosiło nabór wniosków w konkursie na dofinansowanie zakupów autobusów do transportu regionalnego. Całość ma zostać sfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy, choć jak na razie środki finansowe z KPO nie zostały uruchomione, a perspektywy na to są raczej mgliste.
Prefinansowanie przez PFR
Dlatego też do czasu uruchomienia KPO, prefinansowanie poszczególnych inwestycji zaplanowanych w Krajowym Planie Odbudowy ma zapewnić Polski Fundusz Rozwoju, o czym informuje nas Justyna Gawron z Wydziału do spraw Komunikacji w CUPT.
– W tym celu PFR może otrzymywać płatności z budżetu środków europejskich oraz może pozyskiwać lub wykorzystywać środki finansowe na zasadach określonych w art. 16a ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju. Powyższe wynika z art. 14 ln ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U.2023.225 t.j.). Dodatkowo 17 lutego 2023 r. podpisano porozumienia w sprawie powierzenia zadań związanych z realizacją inwestycji w ramach planu rozwojowego pomiędzy: Ministrem Infrastruktury a Centrum Unijnych Projektów Transportowych, co pozwoliło CUPT na ogłoszenie w dniu 31 marca 2023 r. 2 konkursów, dla których w kolejnych tygodniach będą uruchamiane nabory: w dniu 17 kwietnia 2023 r. nabór wniosków w ramach komponentu E1.1.2 - zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) pozamiejski, natomiast 2 maja 2023 r. nabór wniosków w ramach komponentu E2.1.2 pasażerski tabor kolejowy – wyjaśnia Justyna Gawron.
Właśnie dzięki temu CUPT może uruchamiać kolejne nabory - ostatnio
pisaliśmy o wspomnianym przez przedstawicielkę Centrum konkursie na dofinansowanie zakupu taboru kolejowego.Zakupy elektrobusów, hybryd i pojazdów spalinowych
W konkursie dotyczącym autobusów regionalnych dofinansowanie można zdobyć na zakupy autobusów zeroemisyjnych (w rozumieniu programu są to elektrobusy, autobusy zasilane wodorem oraz hybrydy plug-in), a także autobusy niskoemisyjne (zasilane paliwami alternatywnymi - LPG/LNG, CNG) wraz z infrastrukturą do ładowania / tankowania. Co istotne, w ramach naboru możliwy będzie także zakup autobusów spalinowych, spełniających co najmniej normę emisji Euro VI w tym hybrydy HEV/MHEV.
Jednocześnie liczba zakupionego taboru niskoemisyjnego bądź zasilanego olejem napędowym nie może przekroczyć 364 sztuk pojazdów, a więc wynieść więcej niż 21% całkowitej liczby autobusów, jakie mają zostać zakupione w ramach konkursu. CUPT szacuje, że środki w ramach omawianego naboru powinny wystarczyć na sfinansowanie zakupu 1738 autobusów.
Zakupione autobusy mają służyć na nowoutworzonych pozamiejskich liniach autobusowych bądź też liniach pozamiejskich, które są zagrożone likwidacją, np. z powodu przestarzałego taboru bądź deficytowości danej linii autobusowej.
Ponad 1,689 mld złotych do wydania
Budżet naboru określono na niewiele ponad 1,689 miliarda złotych, choć ostateczna alokacja będzie uzależniona od wartości złotego i jego kursu względem euro. Maksymalny poziom dofinansowania każdego przedsięwzięcia to 95% wydatków kwalifikowalnych, lecz ostateczny poziom dofinansowania będzie zależny od wskaźnika dochodów podatkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca.
O dofinansowanie w ramach tej puli środków będą mogły ubierać się organizatorzy transportu zbiorowego, CUPT wymienia tutaj gminy, związki gminne, związki powiatowo-gminne, związki powiatowe oraz powiaty, lecz w tym gronie nie ma samorządów wojewódzkich.
Zainteresowane podmioty mogą składać swoje wnioski do 17 maja bieżącego roku.