Uruchomiona przez Starostwo Powiatowe w 2021 roku powiatowa komunikacja autobusowa w powiecie ziemskim częstochowskim została utrzymana w kolejnym roku. Sieć zagęszczono, zdywersyfikowano operatorów i nieco obniżono standard.
komunikacja została utrzymana na okres 2022 r. oraz w niewielkim stopniu rozbudowana. Ponadto zdywersyfikowano operatorów, dopuszczając kolejnych przewoźników. Jednocześnie obniżono standard poprzez zaniechanie stosowania oznaczeń numeracyjnych dla linii. Estetyka również pozostawia wiele do życzenia, co dziwi – wszak działający na terenie powiatu częstochowskiego jurajski Olsztyn
znacznie wcześniej przygotował swój system komunikacji gminnej, który wręcz świeci przykładem organizacji (choćby
dla sąsiedniej Poczesnej).
Zagęszczenie sieciW 2021 roku
uruchomiono siedem tras oznaczonych symbolem – numerem, niestety za długim, bo do tego celu adaptowano całe kody pocztowe gmin skomunikowanych ze stolicą powiatu. Obecnie tras jest już więcej, a bez zmian utrzymano linie:
- Lelów – Dąbrowa Zielona (dotąd linia nr 42230)
- Kamienica Polska – Poczesna – Częstochowa (dotąd nr 42260)
- Kruszyna – Częstochowa (dotąd nr 42282)
Zmodyfikowano lub uruchomiono trasy:
- Częstochowa – Zdrowa – Kłomnice – Konary (rozbudowa linii 42235 do Kłomnic)
- Częstochowa – Olsztyn – Janów – Lelów – Nakło (rozbudowa linii 42235 do Janowa)
- Częstochowa – Olsztyn – Janów – Złoty Potok
- Częstochowa – Mstów – Wancerzów – Zawada – Przyrów
- Częstochowa – Rędziny – Kruszyna – Lgota Mała
- Częstochowa – Rędziny – Kłomnice – Zawada
- Częstochowa – Rędziny – Witkowice – Kruszyna – Bogusławice
- Częstochowa – Małusy – Żuraw – Julianka – Przyrów – Stanisławów
- Częstochowa – Poczesna – Kamienica Polska – Osiny (rozbudowa linii 42260 do Kam. Polskiej)
Sieć zdaje się być zagęszczona, zaś rozkłady jazdy przewidują średnią częstotliwość na poziomie od jednej do dwóch godzin. Zasługuje to na pochwałę. Jednak wzajemne przenikanie tras skutkować będzie dezinformacją wśród okazjonalnych i potencjalnie nowych pasażerów – eksponowanie jedynie krańca docelowego nie ułatwia identyfikacji linii, a więc jej przystanków pośrednich.
Fatalna informacja pasażerska
Informacja pasażerska została u zarania zaniedbana przez dotychczasowego operatora (Oparka) i zaniedbana przez organizatora. W mikrobusach eksponowane były tylko kartki formatu A5 leżące na podszybiu (z czasem pojawiły się przednie tablice świetlne). Jedynie PKS Częstochowa na dwóch obsługiwanych liniach eksponował numerację, jednak przy stosowanym przez operatora formacie tablic kierunkowych numer ten był widoczny dopiero z bliska.
Wypowiadający się w imieniu starostwa rzecznik Patryk Jeziak w październiku ub. roku jeszcze deklarował, że numery linii pozostaną niezmienione. – Trwają rozmowy z przewoźnikiem (Oparka – przyp.red.) odnośnie umieszczenia numeracji linii na autobusach. Numeracja będzie kontynuowana w kolejnych latach – oznajmił. Jak widać, nic z tego nie wyszło.
fot. DW
Skany rozkładów na trytytkachObok numeracji kulało oznaczenie taboru. Dopiero z czasem naklejono na burtach autobusów niewielkich naklejek z symbolem graficznym powiatu częstochowskiego.
Umieszczone na przystankach rozkłady jazdy to wydrukowane kartki A4 oprawione w tzw. koszulki, które do słupków przytwierdzono opaskami zaciskowymi (trytytkami). Niewiele na tym polu się zmienia, bowiem w nowym sezonie funkcjonowania systemu nawet umieszczone na oficjalnej stronie starostwa
rozkłady to zbiór różnych form graficznych tabel rozkładowych w postaci plików graficznych JPG, prezentujących skan urzędowego dokumentu z pieczątką, a czasem nawet zrzut ekranu z arkusza kalkulacyjnego.
fot. DWInne zmiany
Oprócz dotychczasowych operatorów – PKS Częstochowa i Robert Opara Przewóz Osób z Korczyna – pojawili się nowi: MAT-BUS Matyja Grzegorz z Żarek, Ekspress-Bus Robert Włodarczyk spod Strzelec Wielkich oraz PKS Włoszczowa. Wszystkich operatorów wybrano drogą negocjacji https://www.powiat-czestochowski.4bip.pl/upload/plik,20220103082149,protokol.pdf i zawarto z nimi umowy na okres jednego roku. Poszczególni wynegocjowali dla obsługiwanych tras następujące stawki za wozokilometr: PKS Częstochowa 4,97 zł, PKS Włoszczowa 2,74 zł i 2,76 zł, Express-Bus 3,50 zł, Mat-Bus 3,50 zł, Oparka 3,20 zł dla jednej trasy i 3,38 zł dla czterech tras.
Zmienił się także wspólny przystanek początkowy dla wszystkich połączeń. Niedługo po ubiegłorocznym uruchomieniu systemu autobusy wycofano z byłego dworca PKS Częstochowa (który został sprzedany) i mikrobusy odbywają postoje na miejskich przystankach wokół skrzyżowania al. Wolności i ul. Sobieskiego, przy którym wspomniany dworzec stoi. Starostwo nie zdecydowało się na korzystanie z miejskiego dworca po drugiej stronie linii kolejowej przy ul. Piłsudskiego.
Wedle deklaracji starostwa obsługiwane gminy powoli zaczynają partycypować w kosztach funkcjonowania systemu. Głównym jednak źródłem finansowania przedsięwzięcia pozostaje Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.