W przyszłym roku na liniach lokalnych w powiecie drawskim mają pojawić się pierwsze autobusy elektryczne. Wraz z pojazdami ma zostać dostarczona infrastruktura ładowania. Na realizację zamówienia przewidziano 14 miesięcy.
Zamawiający oczekuje fabrycznie nowych, niskopodłogowych pojazdów o długości 10-12,5 metra. Drzwi (sterowane elektrycznie i otwierane na zewnątrz) mają mieć układ 1-2-0, a w drzwiach dwuskrzydłowych ma znajdować się rampa dla wózków. Na pokładzie ma znajdować się co najmniej 40 miejsc siedzących i jedna przestrzeń do przewozu wózka inwalidzkiego lub dziecięcego. Obowiązkowym wyposażeniem są też bagażniki o pojemności co najmniej 2 metrów sześciennych.
Autobusy mają być przystosowane do eksploatacji w temperaturach od -25 do +40 stopni Celsjusza i mieć zasięg co najmniej 350 km. Wymagana moc maksymalna silnika lub silników to 230 kW, a moc ciągła – 180 kW. Baterie, superkondensatory lub inne urządzenia do magazynowania energii mają mieć pojemność nominalną co najmniej 400 kWh, a mierzoną pod względem energii dostępnej – 350 kWh. Układ hamulcowy ma być wyposażony w system rekuperacji – odzyskana energia ma być przeznaczana do doładowywania magazynów energii lub ogrzewania wnętrza.
60% punktów można otrzymać za cenę brutto. 10% będzie zależało od długości okresu gwarancji, a 30% – od parametrów techniczno-użytkowych. W ramach tego ostatniego kryterium będą premiowane takie rozwiązania, jak zabezpieczenie antykorozyjne poprzez kąpiel kataforetyczną, łączna pojemność baterii powyżej 450 kWh, średnie zużycie energii poniżej 0,81 kWh na kilometr (przekroczenie 1 kWh będzie dyskwalifikowało ofertę), silnik umieszczony centralnie za tylną osią oraz liczba miejsc siedzących przekraczająca 45.
Termin składania ofert upływa o godzinie 10 3 grudnia. Dostawy mają zostać podzielone na trzy etapy. Pierwsze trzy mają dotrzeć do zamawiającego w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy, trzy kolejne – w ciągu kolejnych 2 miesięcy, a ostatnie trzy – do 14 miesięcy od zawarcia kontraktu. Ostatnia dostawa ma zakończyć się do 15 maja 2026 r. – zamówienie będzie dofinansowane ze środków unijnego Funduszu Odbudowy, które trzeba wykorzystać do 30 czerwca tego samego roku.
Autobusy zostaną przekazane PKS Złocieniec, które będzie ich użytkownikiem. Obecnie firma dysponuje
tylko autobusami spalinowymi. Wraz z pojazdami ma zostać dostarczonych łącznie 10 stacji ładowania (9 mobilnych i 1 warsztatowa do zainstalowania w bazie przewoźnika przy ul. Piaskowej w Złocieńcu). Ich dostawy mają być zgrane z autobusami (ładowarka stacjonarna będzie musiała zostać dostarczona wraz z pierwszymi trzema pojazdami).