Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych w wielu miejscach Polski pozwolił na stworzenie systemu powiatowych przewozów autobusowych. Takie rozwiązania udało się także wdrożyć w powiecie grudziądzkim, dzięki czemu od 1 stycznia działa tutaj sprawny system transportu publicznego, oparty o 15 linii komunikacyjnych.
Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych (FRPA), znany także jako PKS+, umożliwił tworzenie systemów komunikacyjnych, zarządzanych przez gminy, powiaty lub związki kilku samorządów. W wielu miejscach kraju zapewniło to, pierwszy od wielu lat, transport publiczny. Nie inaczej jest w powiecie grudziądzkim, który dzięki dofinansowaniu z PKS+, uruchomił od 1 stycznia bieżącego roku system połączeń autobusowych, obejmujących swoim zasięgiem gminę Grudziądz, gminę Gruta, gminę oraz miasto Radzyń Chełmiński, a także linię Świecie nad Osą – Łasin.
15 linii komunikacyjnych
W ramach systemu funkcjonuje 15 linii komunikacyjnych, o różnej częstotliwości kursowania. Szczegóły zostały zawarte w poniższej tabeli:
*x oznacza wykonywane połączenia
– Powiat Grudziądzki uruchomił powiatową komunikację o charakterze użyteczności publicznej od 3 stycznia 2022 r. Analiza I kwartału 2022 r wskazała, że uruchomione połączenia to właściwy krok i rozwój na przyszłość. Powstałe połączenia umożliwiają dojazd mieszkańców okolicznych Gmin do miasta Grudziądz. Siatka połączeń obejmuje 59 miejscowości należących do Gmin wchodzących w skład porozumienia i które na tej podstawie zawarły umowy ze Starostą Powiatu Grudziądzkiego – przekazała nam Teresa Kleczewska, inspektorka ds. transportu publicznego w Starostwie Powiatowym w Grudziądzu.
Dwóch przewoźników i 12 autobusów
Połączenia są realizowane przez dwóch przewoźników, a więc firmę Irex-Trans, a także firmę Jarosław Kruca. Do obsługi całego systemu przeznaczono 12 autobusów różnych marek, a jak mówi nam Teresa Kleczewska, są wśród nich Solaris Urbino 12, czy też Mercedes Benz Citaro.
Koszty uruchomienia całego systemu to niespełna 5,32 miliona złotych w skali roku, co pozwala na wykonywanie pracy przewozowej na poziomie prawie 690 tysięcy wozokilometrów w skali roku. Przeważającą część kursów obsługuje Irex-Trans.
– Powiatowa komunikacja autobusowa została uruchomiona z dofinansowaniem zewnętrznym. Powiat Grudziądzki korzysta z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Zawarta umowa z Wojewodą Kujawsko – Pomorskim opiewa na kwotę 2 097 583,00 złotych – mówi nam Teresa Kleczewska.
Wiele stawek i cen
Ogromnym minusem całego systemu okazują się być różnorakie stawki i ceny biletów, w zależności od tego na jakiej linii oraz na terenie której gminy porusza się pasażer. Teresa Kleczewska przedstawiła nam poniższą rozpiskę:
Komunikacja powiatowa a komunikacja miejska w Grudziądzu
Ciekawym aspektem jest to, iż autobusy powiatowe jeżdżą i zatrzymują się na terenie Grudziądza. W sumie to ponad 20 przystanków, wplecionych w powiatowy system komunikacji. W związku z powyższym, pasażerowie posiadający miesięczny bilet na komunikację miejską w Grudziądzu, mogą poruszać się dzięki niemu także autobusami powiatowymi, lecz tylko w granicach Grudziądza. W drugą stronę ten system nie działa i jeśli pasażerowie z autobusów powiatowych chcą korzystać z komunikacji miejskiej w Grudziądzu, zmuszeni są do zakupu biletów miejskich.
– Odnosząc się do biletów jednorazowych pasażerowie mogą korzystać z komunikacji powiatowej na podstawie biletu zakupionego w autobusie komunikacji powiatowej. Zgodnie z zawartą umową cena biletu jednorazowego w komunikacji powiatowej nie może być niższa od ceny biletu jednorazowego komunikacji miejskiej (nie może stanowić konkurencji), więc wynosi ona 3,20 zł – dodaje inspektorka do spraw transportu publicznego.
Prawie 25 tysięcy pasażerów i plany na rozwój oferty
Pierwszy kwartał funkcjonowania nowego systemu jest oceniany bardzo pozytywnie, a Teresa Kleczewska przekazała nam, iż w tym okresie z połączeń komunikacji powiatowej skorzystało prawie 25 tysięcy osób. To wszystko przekłada się na to, iż samorządy planują rozwój oferty i uruchamianie kolejnych połączeń.
Nowy system jest znaczną rozbudową połączeń, które funkcjonowały w 2021 roku, a które obejmowały swoim zasięgiem tylko gminę Grudziądz wraz z terenami samego Grudziądza. Obecny system, choć nie jest pozbawiony wad, jest dobrą podstawą do tego, aby na stałe zapewnić dostęp do transportu publicznego mieszkańcom tej części województwa kujawsko-pomorskiego.