Niedawno zakończyły się konsultacje społeczne nad aktualizacją planu transportowego dla powiatu ziemskiego częstochowskiego, a Starostwo Powiatowe już ogłosiło uruchomienie systemu komunikacji z początkiem września. Póki co tylko na kwartał.
Regres komunikacji organizowanej na rynkowych zasadach przez dominujący do niedawna na tym terenie PKS Częstochowa oraz zdanie na łaskę małych graczy rynkowych zmusiły władze jednostek samorządu terytorialnego do podjęcia tematu organizacji transportu publicznego. Blachownia, Konopiska i Olsztyn mają już kompletne systemy. Częściowo mobilność mieszkańcom zapewniła też gmina Poczesna. Teraz przyszła pora na powiat.
Niedługo po zakończeniu konsultacji społecznych nad aktualizacją planu transportowego dla ziemskiego powiatu częstochowskiego (dla jasności: sama Częstochowa, to odrębny twór – miasto na prawach powiatu) ogłoszono uroczyście start komunikacji powiatowej. System powiatowy oparty jest o siedem linii łączących gminy wchodzące w skład powiatu częstochowskiego z Częstochową. Jak przekonuje samorząd, organizowana komunikacja „ma szczególnie pomóc mieszkańcom mniejszych miejscowości poprzez ułatwienie dostania się do szkoły, poradni zdrowia, ośrodków kultury i zakładów pracy uwzględniając tryb pracy wielozmianowej”.
Numeracja pocztowaNa pochwałę zasługuje nadanie numeracji liniom, o co w przypadku PKS lub małych komercyjnych przewoźników było ciężko. Konsternację jednak budzi jednak ich forma – mają one nawiązywać do kodów pocztowych gmin:
- 42-230: Dąbrowa Zielona – Koniecpol – Lelów
- 42-233: Mykanów – Częstochowa
- 42-235: Lelów – Janów – Olsztyn – Częstochowa
- 42-265: Dąbrowa Zielona – Przyrów – Żuraw – Srocko – Częstochowa
- 42-270: Kłomnice – Częstochowa
- 42-260: Kamienica Polska – Częstochowa
- 42-282: Kruszyna – Częstochowa
Operatorem pierwszych pięciu tras został przewoźnik z ziemi świętokrzyskiej: Robert Opara Przewóz Osób z Korczyna, dwóch ostatnich – PKS Częstochowa.
Operator z zaproszeniaSystem uruchomiony będzie przy współudziale środków z funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Operatora wyłoniono na zasadach zawarcia umowy bezpośredniej w oparciu o ogłoszenie „o zaproszeniu do składania ofert”.
W protokole z otwarcia ofert widnieje 11 podmiotów, z których siedmiu złożyło oferty. Opara za WKM zażądał w zależności od linii stawki od 2,88 zł do 2,93 zł. Nie ustaliliśmy, w jakich okolicznościach PKS Częstochowa wszedł w operowanie na dwu później obsadzonych liniach. Ten wcześniej żądał 4,50 zł/wkm. Podpisana 8 sierpnia umowa obowiązuje do końca roku.
Organizator miał zażądać stosowania dwóch rodzajów taboru do obsługi systemu: na szczyty i pozostałe pory dnia. Pierwsze mają być obsługiwane wozami o pojemności 50 osób, później busy. Wszystkie o emisji spalin w normie EURO-6 i oferować klimatyzację. Posunięcie to ma służyć obniżeniu śladu węglowego. Taryfa przystępna podróżnym: od 3 zł na trasie do 10 km do 8 zł powyżej 50 km.
Plan swoje, życie swoje
Urzędnicy promują komunikację podkreślając, że ważnym było aby „strumień pasażerów mógł wybrać dogodną sobie godzinę transportu”, czyli atutem ma być istnienie rozkładu jazdy. Ten opublikowano w aktualnościach dla mieszkańców niecały tydzień przed starem systemu. Ten ma postać sieciową, co odbiega od założeń planu transportowego przewidujący wizualny podział na dni robocze, soboty i niedzielę. Z tabliczek zniknęły już numeracje linii.
Założenia planu uwzględniono tylko częściowo. – Uwagi dotyczące sieci połączeń, w związku z obowiązującą Powiat Częstochowski umową z Wojewodą Śląskim (o dopłatę z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych) nie zostały uwzględnione do realizacji na 2021 rok – poinformował rzecznik starostwa Patryk Jeziak.
Wszystkie autobusy komunikacji powiatowej będą miały kraniec zorganizowany na dworcu autobusowym PKS w Częstochowie.