PKP PLK przymierzają się do przebudowy linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa Wschodnia – Otwock. W założeniach do dokumentacji projektowej zapisano powstanie nowego przystanku Wiatraczna, a także przesunięcie peronów na Gocławku. PKP PLK postanawiają się też nad przesunięciem peronu w Wawrze. Realizacja zaplanowana jest w latach 2020-2022.
PKP PLK
rozpisały przetarg na dokumentację projektową dla odcinka linii nr 7 między Warszawą Wschodnią a Otwockiem. Wśród zidentyfikowanych problemów PKP PLK wymienia niewystarczającą przepustowość szlaku na wspomnianym odcinków. Brak jest możliwości sprawnego prowadzenia ruchu o charakterze mieszanym – to jest pociągów miejskich i podmiejskich, a także poruszających się z wyższymi prędkościami – stąd pomysł
budowy trzeciego toru. Kolejny problem to brak lub zły stan obiektów obsługi podróżnych, a także niedostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Założenia do projektowania przewidują realizację nowego przystanku Wiatraczna. Jego lokalizację przewidziano w km 6,850. Peron powstanie po wschodniej stronie przedłużenia ulicy Wiatraczna, odchodzącej od ronda Wiatraczna. Na przystanku tym (jak i Aninie) miałyby stanąć dwie tzw. wiaty powtarzalne dwustronne o formie architektonicznej nawiązującej do zabytkowych wiat na linii otwockiej. Przyjęto realizację wiaty stalowej.
Lokalizacja nowego peronu, mat. PKP PLK Kolejna zmiana dotyczy przystanku Gocławek. W założeniach koncepcji programowo-przestrzennej przewidziano przesunięcie peronu pod wiadukt drogowy w ciągu ul. Marsa. Celem tego zabiegu jest stworzenie węzła przesiadkowego połączonego z przystankami autobusowymi znajdującymi się na wiadukcie. W nowym rozwiązaniu przewidziano jeden peron wyspowy pomiędzy torami 1 i 2 linii kolejowej nr 7. Południowo-wschodnie przejście ma dawać możliwość dowiązania – w miarę możliwości – do projektowanego przejścia podziemnego w ciągu ul. Korkowej.
Projektanci mają też przeanalizować możliwość maksymalnego przesunięcia peronu stacji Wawer w kierunku wiaduktu w ciągu Płowieckiej, z zachowaniem istniejącego przejścia podziemnego. W przypadku przesunięcia peronu konieczne byłoby zaprojektowanie nowej wiaty peronowej, nawiązującej stylem do pozostałych wiat na linii. Wśród zaleceń zapisano także minimalizację czasu przesiadek – stąd nie jest wykluczone np. zastosowanie przejścia przez tory od strony zachodniej.
Podobne zalecenia znalazły się w odniesieniu do przystanku Olszynka Grochowska i pętli autobusowej PKP Olszynka Grochowska. Tutaj założono albo przejście przez tory kat. E lub wykorzystanie istniejącego przejazdu kolejowo-drogowego.
Projekt wiaty powtarzalnej, mat. PKP PLK