PKP PLK podpisały umowę z Torpolem na projekt i modernizację torów między Warszawą Gdańską i Warszawą Rembertowem. Powstać ma też nowy przystanek Warszawa Stalowa. Niestety – w minimalnym zakresie, bez dojść na drugą stronę al. „Solidarności” i Radzymińskiej, a także bez umożliwiającego wygodne przesiadki przystanku kolejowego na prostopadłej linii kolejowej do Wołomina. – Głównym celem projektu jest poprawa przepustowości na E20 i z tym przede wszystkim związane są prace – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK. Jak dodaje, w przyszłości będzie można rozważyć zbudowanie tutaj węzła przesiadkowego.
W poniedziałek 25 września PKP PLK
podpisały z Torpolem umowę na zaprojektowanie i modernizację odcinka pomiędzy Warszawą Gdańską a Warszawą Rembertowem w ramach poprawy przepustowości linii E20. W projekcie znalazła się także budowa nowego przystanku Warszawa Stalowa. Będzie on zlokalizowany po północnej stronie al. „Solidarności”, z nowym przejściem podziemnym od strony północnej.
Przystanek Warszawa Stalowa będzie pozbawiony przejścia na drugą stronę al. „Solidarności” i Radzymińskiej, które poprawiłyby jego dostępność. Dlaczego?Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK: My w ramach tej inwestycji będziemy tak planować rozwiązania projektowe, by umożliwić w przyszłości wykonanie tego przejścia. W tej chwili wymagałoby to ok. 400-metrowego dojścia na drugą stronę ulicy, w związku z tym nie jest to bezpośrednio związane z tą realizacją.
Kto miałby ewentualnie zbudować to przejście?Przygotowujemy w tej chwili studium wykonalności w zakresie dobudowy trzeciego toru. Tak musimy skoordynować rozwiązania z realizowanego i przyszłościowego projektu, by uzyskać możliwość techniczną. Oddzielną kwestią jest kwestia finansowania – czy będzie robiło to miasto, czy my wspólnie z miastem jest do uzgodnienia.
Kiedyś mówiło się o przystanku kolejowym na linii z Warszawy Wileńskiej do Wołomina, co ułatwiałoby przesiadki między dwiema liniami. To przystanek na zupełnie innej linii – krzyżują się i nie łączą się. Głównym celem projektu jest poprawa przepustowości na E20 i z tym przede wszystkim związane są prace. Przystanek Warszawa Stalowa będzie wykonany w przedstawianym zakresie z uwagi na zamknięcia torowe, które przewidujemy w trakcie tej inwestycji. Stworzenie tutaj węzła i przystanku na drugiej linii wymagałoby większych środków finansowych i zupełnie innego projektu.
Nie możemy więc mówić o rezygnacji, tylko od początku ten przystanek nie był elementem projektu. Jeśli będzie potrzeba ze strony mieszkańców i potrzeb komunikacyjnych, to ta kwestia będzie analizowana.