Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa. Powstanie trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
10-07-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Tramwaje Warszawskie

Podziel się ze znajomymi:

We wtorek, 10 lipca podpisano porozumienie między Tramwajami Warszawskimi a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi w sprawie budowy trasy tramwajowej do dworca Warszawa Zachodnia. Pod stacją powstanie podziemny przystanek i najdłuższa sieć tuneli tramwajowych w Polsce.

– Szyna ma priorytet. Zgodnie z naszą strategią rozwijamy komfortową i ekologiczną komunikację tramwajową, budujemy nowe trasy i integrujemy różne środki transportu. A już w 2023 roku pasażerowie będą mogli korzystać z nowej trasy i bardzo nowoczesnego węzła przesiadkowego – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.

Dokument reguluje realizację wspólnej inwestycji polegającej na budowie podziemnego przystanku tramwajowego wraz z konstrukcją dla przyszłego tunelu tramwajowego pod zmodernizowaną stacją Warszawa Zachodnia. Przystanek będzie jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie tramwajowej z Woli do Wilanowa.

Tramwaje i kolej w jednym miejscu

Trasa tramwajowa do dworca Warszawa Zachodnia pobiegnie od ul. Grójeckiej wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. W okolicach Parku Zachodniego tramwaje wjadą do tunelu, którym dotrą do podziemnego przystanku Dworzec Zachodni, który zostanie zbudowany na głębokości niemal 15 metrów poniżej poziomu torów kolejowych. Przystanki tramwajowe i perony kolejowe będą połączone ruchomymi schodami i windami, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu. Porozumienie pozwala na realizację dalszych planów, czyli budowę kolejnych odcinków tuneli na północ od stacji Warszawa Zachodnia. Docelowo z trzech przystanków tramwajowych Dworzec Zachodni będzie można dojechać tramwajem przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez nowo powstające osiedla na Odolanach na Bemowo. Łączna długość zaplanowanych tuneli wraz z rampami zjazdowymi wyniesie 2120 metrów. Nigdy wcześniej w Polsce nie zbudowano tak długich tuneli przeznaczonych dla tramwaju.



Tramwajem z Wilanowa na dworzec Zachodni

Łączna długość tras, które powstaną w ramach budowy połączenia tramwajowego Warszawa Zachodnia – Wilanów przekroczy 12 km, a na trasie będzie 49 peronów. Nowa linia tramwajowa do Wilanowa pobiegnie od Dworca Zachodniego ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r, na skraju parku Pole Mokotowskie, a dalej ulicami: Rakowiecką, Belwederską i Sobieskiego. Tramwaje Warszawskie zaplanowały także budowę dwóch odgałęzień: w ciągu ul. Gagarina, na Sielce i w ciągu ul. Św. Bonifacego na Stegny. Po zakończeniu przez kolejarzy modernizacji stacji Warszawa Zachodnia trasa zostanie przedłużona na Wolę i Bemowo, najpierw przez ul. Krzyżanowskiego, a potem przez Ordona.

– Tramwaje Warszawskie służą mieszkańcom Warszawy od ponad 150 lat, dbając o to, by podróżni mogli przemieszczać się po stolicy szybko, komfortowo i w sposób przyjazny dla środowiska. Budowa węzła przesiadkowego przy największej stacji kolejowej w Polsce pod względem wielkości ruchu pasażerskiego, w przyjazny i wygodny dla pasażerów sposób zintegruje szynową komunikację miejską z koleją. To ważny element realizacji naszej strategii, której celem jest dalszy rozwój komunikacji tramwajowej w stolicy – mówi Wojciech Bartelski, prezes zarządu Tramwajów Warszawskich Sp. z o.o.



– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w realizacji inwestycji uwzględniają potrzebę dogodnych połączeń kolei z komunikacją miejską. Nowa Warszawa Zachodnia zwiększy komfort podróżnych przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych, przesiadających się do autobusów i tramwajów. Pasażerowie skorzystają z wygodnych peronów oraz dogodnego dostępu do transportu miejskiego – dodaje Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Komisja Europejska potwierdziła, że budowa trasy tramwajowej do Wilanowa otrzyma dofinansowanie z funduszy UE. Inwestycja została zweryfikowana i przeszła pełną kontrolę merytoryczną. Jej całkowita wartość przekroczy 293 mln zł, a dofinansowanie UE wyniesie 170 mln zł. Cały projekt obejmuje również zakup 50 dwukierunkowych wagonów i budowę zajezdni tramwajowej na 150 składów na Annopolu. Podpisanie porozumienia między Tramwajami Warszawskimi a PKP PLK pozwoli na uzyskanie wspólnej dokumentacji projektowej. Kolejny krok to wspólna realizacja robót budowlanych. Zgodnie z zasadami współfinansowania tego typu projektów przez UE, cała inwestycja tramwajowa musi być zakończona i rozliczona do końca 2023 roku.

Największe inwestycje tramwajowe w Polsce od 60 lat

Budowa węzła przesiadkowego na Warszawie Zachodniej to jedna z wielu strategicznych inwestycji realizowanych przez Tramwaje Warszawskie, których celem jest stworzenie nowoczesnej, komfortowej i ekologicznej komunikacji tramwajowej w stolicy. Spółka przygotowuje aktualnie trzy inwestycje, współfinansowane przez Unię Europejską, które będą prowadzone w aż sześciu dzielnicach stolicy. W niecałe 5 lat powstanie kilkanaście kilometrów tras – do Wilanowa, na Gocław i w ciągu ul. Kasprzaka. W planach jest również zakup ponad 200 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych. Ponadto w przygotowaniu są kolejne trasy tramwajowe: na Służewcu oraz z Bródna na Zieloną Białołękę.

Warszawa Zachodnia jest stacją kolejową obsługującą największą liczbę pociągów pasażerskich w Polsce. W ciągu doby w rozkładzie jazdy jest ponad 1000 pociągów podmiejskich i dalekobieżnych. Po zakończeniu inwestycji kolejowych liczba połączeń wzrośnie nawet o kilkaset kolejnych. Dlatego bardzo ważne jest zapewnienie pasażerom jak najwygodniejszego dojazdu do tej stacji, co będzie możliwe dzięki realizacji inwestycji tramwajowych w tym rejonie.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5