Poznański Projekt Centrum coraz bliżej końca. W ramach dużego zadania modernizowane są torowiska w ścisłym centrum miasta a na ulicy Ratajczaka powstaje zupełnie nowy odcinek torów. Pierwsza część nowej trasy jest już prawie gotowa.
W Poznaniu
trwa realizacja dwóch ostatnich etapów Projektu Centrum. O opóźnionej inwestycji pisaliśmy
szeroko pod koniec sierpnia. Już dziś wiadomo, że prace na obu zakresach
nie zostaną zakończone do końca bieżącego roku tak jak pierwotnie planowano. Nie ma to jednak wpłynąć na termin wznowienia ruchu tramwajowego, co ma nastąpić do końca grudnia.
Tramwaje pojadą do końca bieżącego roku?
– Priorytetem generalnego wykonawcy robót budowlanych związanych z realizacją zakresów 2.3 i 2.4 Programu Centrum, jest osiągnięcie do końca bieżącego roku stanu gotowości do wznowienia ruchu tramwajowego na odcinku od Al. Marcinkowskiego do ul. Gwarnej i Fredry. W najbliższych dniach podjęte zostaną ustalenia co do koniecznego dla wznowienia ruchu zaawansowania robót oraz zakresu zaplanowanych testów poprzedzających wznowienie ruchu tramwajowego – mówi nam Maja Chłopocka, dyrektorka ds. komunikacji i koordynacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie, która z ramienia samorządu nadzoruje większość inwestycji w Poznaniu.
Chłopocka przypomina też, że do końca roku mają zostać zakończone zasadnicze prace budowlane na ulicy Plac Wolności oraz na ulicy Ratajczaka, w ramach których powstaje pierwszy odcinek nowej linii tramwajowej w ścisłym centrum miasta.
1 część nowej trasy prawie gotowa
W fotogalerii dołączonej do tekstu wyraźnie widać już zaczątek nowej linii, która zostanie
wybudowana w ulicy Niezłomnych i Ratajczaka, przecinając centrum Poznania z południa na północ. Miasto było zmuszone fazować ten projekt, przez co jego zasadnicza część powstanie w ramach nowej perspektywy unijnej
dzięki środkom z programu FEnIKS. Wiceprezydent miasta, Mariusz Wiśniewski, mówił nam kilka miesięcy temu, że trasa
mogłaby być w pełni gotowa pod koniec 2026 roku, choć są to wstępne szacunki. W ramach obecnie realizowanych prac powstaje pierwszy odcinek nowej linii na Ratajczaka, od ul. Święty Marcin do ulicy 27 Grudnia. O postępach prac na tym odcinku mówi nam ponownie Maja Chłopocka – Torowisko w ul. Ratajczaka, na odcinku od ul. Św. Marcin do ul. 27 Grudnia, jest w całości ułożone i niemal w całości zabudowane kostką. Wyjątkiem jest kilkumetrowy, niezabudowany odcinek, po którym obecnie poprowadzony jest ruch pieszych po budowie. Trwają przygotowania do montażu przewodu jezdnego sieci trakcyjnej. Układana jest nawierzchnia nowego peronu po stronie wschodniej – relacjonuje Chłopocka.
Układ torowy praktycznie pełny. Wyjątkiem nowy skręt przy Okrąglaku
Przedstawicielka PIM-u opowiada też o postępach przy pozostałych pracach w ramach całej inwestycji – W ul. Gwarnej układ torowy jest zakończony, trwają prace nawierzchniowe na peronie i chodnikach, zaś w ul. 27 Grudnia wybudowano układ torowy, zabudowano go kostką i trwają przygotowania do montażu sieci trakcyjnej. Równolegle wykonywany jest kanał ogólnospławny i trwają inne prace sieciowe – wylicza reprezentantka PIM
Przy okrąglaku widać już część zupełnie nowego łuku tramwajowego, który umożliwi skręcenie tramwajom z ulicy 27 Grudnia w ulicę Mielżyńskiego. W tym momencie jest to praktycznie jedyny odcinek torowiska w ramach tej części inwestycji, który nie został jeszcze wykonany.
Leszczyny i aktualizacja harmonogramu
Na zakończenie Chłopocka przypomina, że opóźnienie inwestycji wynika z konieczności przeprojektowania (pod kątem zieleni) ulicy 27 Grudnia i ma związek z pozostawieniem leszczyn tureckich, które pierwotnie miały zostać wycięte a część z nich przesadzona w inne miejsce.
– Z tym związana jest również - ze względu na zmianę projektu zieleni na ul. 27 Grudnia - konieczność przeprojektowania dowiązania ul. Kantaka. Generalny wykonawca dokłada jednak starań, by zasadnicze prace na tych ulicach zakończyły się w możliwie szybkim terminie. Docelowy harmonogram jest w trakcie aktualizacji, której to celem jest optymalna realizacja robót i udostępnienie mieszkańcom w możliwie dogodny sposób poszczególnych zakresów inwestycji – kończy dyrektorka ds. komunikacji i koordynacji inwestycji w PIM.