Samorządy skupione w Metropolii Poznań chcą za pieniądze ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) chcą wybudować system kolei – poinformowała PAP. 109 mln euro ma trafić na budowę nowych przystanków i węzłów przesiadkowych.
ZIT-y są częścią nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Mają objąć przedsięwzięcia realizowane wspólnie przez samorządy, które tworzą tzw. obszary funkcjonalne. W wyborze inwestycji do realizacji będą brały również udział samorządy wojewódzkie: pieniądze zapisano w regionalnych programach operacyjnych. Ideą ZIT jest przede wszystkim zwiększenie wzajemnego oddziaływania sąsiadujących ze sobą samorządów leżących w obrębie tej samej aglomeracji.
160 mln dla Poznania; 105 mln – dla Ostrowa i KaliszaW Wielkopolsce, jak podaje PAP, powstaną dwa ZIT-y: aglomeracji poznańskiej i kalisko-ostrowskiej. W ich ramach łącznie do wydania będzie ponad 265 mln euro. Poznań otrzyma na swoje projekty ok. 160 mln euro.
Jak powiedział PAP prof. Tomasz Kaczmarek z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, projekt Poznańskiej Kolei Metropolitalnej to największy projekt w ramach „poznańskiego” ZIT. – Jest nadzieja, że za kilka lat będziemy jeździć szybką koleją miejską i podmiejską, tak jak to ma miejsce w miastach Europy Zachodniej – mówił prof. Kaczmarek.
W ramach ZIT mają powstać nowe dworce i przystanki kolejowe, a obecnie istniejące zostaną przebudowane. Dodatkowo w ich pobliżu pojawią się parkingi oraz centra usługowe. Prof. Kaczmarek zauważa, że wielkopolski samorząd regionalny z innych niż ZIT programów UE przekaże pieniądze na tabor i modernizację linii kolejowych, co będzie działaniem komplementarnych wobec działań zaplanowanych w ramach ZIT.
Łączna wartość projektu pn. „Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM) – integracja systemu transportu publicznego wokół transportu szynowego. Węzły integracji – budowa funkcjonalnych punktów przesiadkowych” została oszacowana na 109 mln euro. We wtorek dokument, pn. „Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w miejskim obszarze funkcjonalnym Poznania”, przewidujący właśnie m.in. 109 mln euro na PKM, został przekazany do konsultacji samorządom zrzeszonym w Metropolii Poznań.
Ponad 800 mln na projekty komplementarne W dokumencie zapisano, że na projekty komplementarne, które będzie trzeba zrealizować w związku z planem utworzenia PKM, trzeba będzie przeznaczyć 600 mln euro z POIiŚ (na przebudowę poznańskiej sieci tramwajowej oraz poznańskiego węzła kolejowego) oraz ok. 210 mln euro z wielkopolskiego RPO (przede wszystkim na zakup nowego taboru, także autobusowego dla Poznania, jak również na modernizację części obiektów dworcowych).
Inną inwestycją w infrastrukturę transportową zapisaną w tym dokumencie jest postulat budowy w ramach ZIT metropolitalnego systemu dróg rowerowych. Szacowana wartość tego projektu wynosi 8,5 mln euro.
Obecnie trwa przygotowywanie Master Planu dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Według
wstępnych założeń projektem PKM miałyby zostać objęty obszar pomiędzy Poznaniem i następującymi stacjami: Kościanem, Jarocinem, Wrześnią, Gnieznem, Wągrowcem, Rogoźnem Wlkp., Wronkami, Nowym Tomyślem i Grodziskiem Wlkp. Pociągi w tych relacjach miałyby jeździć w takcie co 30 minut.
Trójmiasto odrzuciło projekty kolejoweWarto zauważyć, że w poznańskim ZIT rozwój kolei aglomeracyjnej potraktowano znacznie życzliwiej niż np. w trójmiejskim ZIT, w przypadku którego na wstępnej liście znajdowały się projekty kolejowe o łącznej wartości aż 3 mld zł (3-krotnie większej niż wartość całego trójmiejskiego ZIT), które jednak
prawie w całości wypadły z ostatecznej listy.