MPK Poznań ma ambitny cel związany z wymianą taboru tramwajowego. Do 2021 r. przedsiębiorstwo planuje zakup 111 nowych pojazdów. – Zakładamy, że w 2022 r. cała flota powinna być w pełni nowoczesna – mówi Wojciech Tulibacki, prezes MPK w Poznaniu. Miasto planuje także budowę pięciu nowych linii.
W ostatnich latach Poznań sporo inwestował w komunikację tramwajową, realizując dosyć spektakularne inwestycje, jak 3,3-km trasa na Franowo, poprowadzona częściowo w tunelu, z nową i wielką zajezdnią czy 2-km przedłużenie szybkiego tramwaju (PST) do Dworca Zachodniego. W tej chwili trwa jeszcze przebudowa ronda Kaponiera – aktualnie powstają przystanki tramwajowe na dolnym poziomie dla przedłużenia PST. – Całość węzła powinna zostać oddana w okolicach sierpnia – mówi Wojciech Tulibacki, prezes poznańskiego MPK.
W nowej perspektywie unijnej Poznań chce znacząco odnowić flotę tramwajową. Według stanu na koniec grudnia zeszłego roku przedsiębiorstwo posiada 255 pociągów. Od 1996 r. wprowadzono do ruchu 122 częściowo bądź w pełni niskopodłogowych tramwajów. W latach 2015-2021 MPK chce kupić 111 nowych tramwajów częściowo bądź w pełni niskopodłogowych. – Nasz plan jest ambitny z uwagi na koszt. Zakładamy, że w 2022 r. flota tramwajowa powinna być w pełni nowoczesna – mówi Tulibacki. Warto nadmienić, że na przełomie 2015 i 2016 r. MPK rozstrzygnęło przetargi
na 20 tramwajów jednokierunkowych (z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne dziesięć) i
10 dwukierunkowych. W obu przypadków jedyną ofertę złożył Modertrans. Dostawy przewidziane są na 2017 r.
Infrastruktura też do remontuW zakresie infrastruktury plany obejmują odnowę torowisk na Jeżycach. W tej chwili w toku są projekty remontu odcinków od pętli Ogrody do Żeromskiego i w ciągu Kraszewskiego. Drugi etap, w trakcie projektowania, obejmuje odcinek od Żeromskiego do rynku Jeżyckiego. Ostatni etap to odcinek do rynku Jeżyckiego do mostu Teatralnego, który jest w trakcie planowania. Trwają jednocześnie dyskusje, czy na tym odcinku nie wyłączyć ruchu kołowego.
Przewidziana jest też odnowa tzw. Górnego Tarasu Rataj. – Torowisko jest wybudowane w technologii lat 70 i 80. Praktycznie wszystko nadaje się do remontu – mówi Tulibacki. Poznań stara się o środki unijne na ten cel.
Plan przewiduje ograniczenie komunikacji autobusowej na rzecz tramwajów w tym miejscu.
Tramwaj pojedzie na NaramowiceNajważniejszą i najbardziej wyczekiwaną inwestycją będzie
budowa trasa z centrum przez Wilczak do osiedla na Naramowicach na północy. Mniejsze inwestycje to przedłużenie tramwajów z pętli Zawady do Dworca Wschodniego w celu skomunikowania z koleją, trasa od ronda Żegrze do Falistej, gdzie zostanie skrócona część linii autobusowych i tramwajowych, przedłużenie z pętli Dębiec do Os. Dębina. Sporą inwestycją jest planowana linia w zachodniej części miasta z Os. Kopernika przez pętlę Ogrody do nowej pętli w al. Polskiej.
Oddzielną inwestycją jest budowa trasy w ciągu Ratajczaka i 3 Maja w ramach rewitalizacji centrum. Znacznie usprawni ona funkcjonowanie komunikacji tramwajowej w centrum.
Wojciech Tulibacki był gościem konferencji "Tramwaj - sprawny, efektywny środek komunikacji miejskiej. Osiągnięcia 2007-2013, perspektywy i zamierzenia 2014 - 2020", organizowanej przez Tramwaje Śląskie.