Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań, Bydgoszcz, Wrocław i Kraków wygrywają tramwajowe KPO

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań, Bydgoszcz, Wrocław i Kraków wygrywają tramwajowe KPO
fot. MPK WrocławTramwaje MPK Wrocław
Znamy wyniki konkursu na środki z KPO na tramwaje. Fundusze popłyną do 4 podmiotów, a największym wygranym jest MPK Poznań, któremu przyznano ponad 200 mln złotych dofinansowania. Cieszyć może się także MPK Wrocław czy Bydgoszcz. Na przeciwnym biegunie są Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz Tramwaje Warszawskie, których wnioski nie podlegały ocenie.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych w końcu rozstrzygnęło konkurs na dofinansowanie do zakupu taboru tramwajowego ze środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). W konkursie wpłynęło 12 wniosków, z których 4 zakwalifikowano do dofinansowania a 5 kolejnych znalazło się na liście rezerwowej. Trzy wnioski nie spełniły kryteriów wyboru i nie podlegały ocenie.

Dofinansowanie otrzymają trzy Miejskie Przedsiębiorstwa Komunikacji: z Wrocławia, z Poznania oraz Krakowa a także Bydgoszcz. Na liście rezerwowej znalazły się wnioski złożone przez Tramwaje Szczecińskie, MZK Toruń, Olsztyn, MPK Łódź oraz Tramwaje Śląskie, natomiast ocenie nie podlegały wnioski Tramwajów Warszawskich, Gdańskich Autobusów i Tramwajów oraz Częstochowy.





MPK Poznań i Wrocław zdobywają ponad 200 mln złotych

Bydgoszcz, MPK Wrocław oraz MPK Poznań otrzymały 25 punktów oraz maksymalne wnioskowane wsparcie, a więc odpowiednio 43,888 mln złotych, niespełna 203 mln złotych oraz 215,687 mln złotych. Wniosek Bydgoszczy dotyczył dofinansowania do zakupu sześciu tramwajów, ostatnich, jakie miasto mogło domówić w ramach umowy z Pesą. Oznacza to, że miasto nad Brdą w pełni wykorzysta umowę z 2022 roku.

MPK Wrocław ubiegało się o refinansowanie zakupu 34 tramwajów, 27 Moderusów Gamma oraz 7 nowych Twistów z Pesy. Z kolei MPK Poznań chciało pozyskać fundusze na zrefinansowanie zakupu 30 nowych Moderusów Gamma z Modertransu. MPK Kraków chciało zdobyć się o dofinansowanie do zakupu 50 tramwajów (nie wiemy czy chodzi o refinansowanie Lajkoników czy też wozy z nowego przetargu), natomiast otrzymane środki pozwolą na zakup 18 tramwajów. MPK wnioskowało o 351,356 mln złotych, natomiast otrzymało niespełna 128 mln złotych oraz 24 punkty.

Szczecin, Toruń, Olsztyn, Łódź, Tramwaje Śląskie w rezerwie

Lista rezerwowa składa się pięciu aplikujących. Otwiera ją wniosek Tramwajów Szczecińskich, które chciałyby pozyskać środki na uruchomienie prawa opcji z umowy z Modertransem, dzięki czemu do miasta miałoby trafić 8 następnych Moderusów Gamma, a więc łącznie 12 wozów. MZK Toruń chciał pozyskać środki na zakup 4 tramwajów, a Olsztyn 6. O fiasku tramwajowego projektu Olsztyna więcej piszemy tutaj.

Również MPK Łódź nie otrzyma na razie wnioskowanego dofinansowania do zakupu 30 nowych tramwajów (przetarg na to zadanie trwa, a jedynym oferentem jest Modertrans). Podobnie będzie w przypadku Tramwajów Śląskich, które chciały pozyskać dofinansowanie do zakupu 20 tramwajów, 10 krótkich, 15-metrowych oraz 10 dłuższych. Krótkie, jednoczłonowe wozy dla spółki ma dostarczyć Modertrans natomiast przetarg na dłuższe wozy wygrała Pesa, choć w obu przypadkach wciąż nie doszło do zawarcia umowy na zakup pojazdów.

Wnioski ze Szczecina, Torunia oraz Olsztyna zdobyły 23 pkt, a te złożone przez MPK Łódź oraz Tramwaje Śląskie 22 punkty.

Dofinansowania nie otrzymają Tramwaje Warszawskie, GAiT oraz MPK Częstochowa. TW chciały uzyskać środki na dofinansowanie do zakupu 40 tramwajów, GAiT do 11, natomiast Częstochowa do zakupu 3 zupełnie nowych wozów, na które przetarg właśnie trwa.

Sporo środków pozostało w puli

Warto zauważyć, że przyznane dofinansowanie ma wartość 590,493 mln złotych, natomiast budżet programu wynosił 866 mln złotych. Jak podkreśla CUPT, reszta środków nie została rozdysponowana z powodu przekroczenia wskaźnika liczby zakupionych tramwajów dzięki środkom z KPO. Wartość tego wskaźnika określono zaledwie na 88 tramwajów w skali całego kraju.

Do rozdysponowania pozostało więc ponad 276 mln złotych, natomiast pięć projektów z listy rezerwowej ubiega się o dofinansowanie w kwocie 585,476 mln złotych i dotyczy dofinansowania do zakupu łącznie 68 tramwajów.

Co istotne, wszystkie tramwaje objęte dofinansowaniem z KPO muszą zostać “zgłoszone do odbioru po zakończeniu ich budowy” do 31 sierpnia 2026 roku. Wcześniej KPO zakładał, że nowe tramwaje mają być dostarczone do końca czerwca 2026 roku.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań zapowiada następny przetarg na nowe tramwaje.

Komunikacja

MPK Poznań zapowiada następny przetarg na nowe tramwaje.

Jakub Rösler 14 stycznia 2025

MPK Poznań kupiło używane tramwaje z Bonn

Komunikacja

MPK Poznań kupiło używane tramwaje z Bonn

Jakub Rösler 03 stycznia 2025

MPK Poznań. Prawie 100 mln złotych na nowe autobusy

Komunikacja

MPK Poznań. Prawie 100 mln złotych na nowe autobusy

inf. pras. oprac. jr 02 stycznia 2025

Szlifowanie szyn w Poznaniu

Komunikacja

Szlifowanie szyn w Poznaniu

MPK Poznań 30 grudnia 2024

MPK Poznań: Ostatnie zakupy autobusów spalinowych

Komunikacja

MPK Poznań: Modernizacja pierwszego Tramino w terminie

Komunikacja

Zobacz również:

MPK Poznań zapowiada następny przetarg na nowe tramwaje.

Komunikacja

MPK Poznań zapowiada następny przetarg na nowe tramwaje.

Jakub Rösler 14 stycznia 2025

MPK Poznań kupiło używane tramwaje z Bonn

Komunikacja

MPK Poznań kupiło używane tramwaje z Bonn

Jakub Rösler 03 stycznia 2025

MPK Poznań. Prawie 100 mln złotych na nowe autobusy

Komunikacja

MPK Poznań. Prawie 100 mln złotych na nowe autobusy

inf. pras. oprac. jr 02 stycznia 2025

Szlifowanie szyn w Poznaniu

Komunikacja

Szlifowanie szyn w Poznaniu

MPK Poznań 30 grudnia 2024

MPK Poznań: Ostatnie zakupy autobusów spalinowych

Komunikacja

MPK Poznań: Modernizacja pierwszego Tramino w terminie

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5