Poznański transport publiczny ma być dobrze skomunikowany z towarową obwodnicą Poznania - tak, aby pasażerowie mogli łatwo przesiadać się z tramwaju i autobusu do pociągu. Miasto ubiega się o dofinansowanie dla opracowania projektu, a na wtorkowej sesji radni zgodzili się na zaciągnięcie zobowiazania.
Spółka PKP PLK
ogłosiła przetarg na prace na towarowej obwodnicy Poznania. Inwestycja jest bardzo obszerna, ponieważ cała obwodnica ma zostać przystosowana do obsługi pasażerów. Po jej zakończeniu na torach wokół miasta będą mogły jeździć pociągi osobowe.
Pełna integracja
Aby ułatwić mieszkankom i mieszkańcom Poznania korzystanie z tego sposobu podróży, Miasto
planuje poprawić dostępność do nowo projektowanych przez PKP przystanków pasażerskich. W tym celu chce zaprojektować rozwiązania komunikacyjne, polegające na likwidacji kolizji drogowo-kolejowych oraz zbudować sieć powiązań pieszo-rowerowych z transportem zbiorowym - w tym także budowę parkingów Bike+Ride i Park+Ride. Celem projektu jest także integracja różnych form transportu indywidualnego z komunikacją kolejową i tramwajową. Chodzi o takie dostosowanie infrastruktury, tras pojazdów i sieci przystanków, by pasażerowie mogli łatwo przesiąść się z pociągu w miejski autobus i odwrotnie.
– Komunikacja zbiorowa będzie mogła jeszcze lepiej konkurować z samochodowym transportem – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Nowoczesne węzły przesiadkowe pozwolą na szybsze, sprawniejsze i bardziej ekologiczne podróżowanie nie tylko po Poznaniu, ale także na trasach łączących Miasto z sąsiednimi gminami. Dzięki temu będzie można ograniczyć liczbę samochodów wjeżdżających do centrum, co z kolei przełoży się na mniej korków i lepszą jakość powietrza.
Potrzebne fundusze
Aby jednak tak się stało, konieczna jest odpowiednia dokumentacja projektowa. Jej opracowanie kosztuje ponad 8 mln zł.
Miasto - w partnerstwie
z gminami Suchy Las, Czerwonak, Swarzędz oraz powiatem poznańskim - stara się więc o dofinansowanie do opracowania dokumentacji projektowej w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Wymogiem formalnym złożenia wniosku o dofinansowanie jest m.in. to, aby i Miasto zabezpieczyło wkład własny na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu. Podczas wtorkowej sesji zgodzili się na to radni miejscy.
Czym jest obwodnica towarowa Poznania?
Poznań od kilku lat współpracuje z PKP PLK w związku uruchomieniem na kolejowej obwodnicy towarowej ruchu pasażerskiego. W planach jest powstanie na niej pierwszej kolejności ośmiu nowych przystanków - w tym siedmiu na terenie lub w granicach Miasta. Mają one ułatwić mieszkańcom poruszanie się i usprawnić przesiadki.
Po konsultacjach z radami osiedli, na terenie których mają powstać nowe przystanki, zdecydowano się na następujące ich nazwy:
- Poznań Franowo - po północnej stronie obecnej stacji Poznań Franowo, w bezpośrednim sąsiedztwie pętli Franowo,
- Poznań Kobylepole - w rejonie ulicy Kobylepole, w niedalekiej odległości od gminy Swarzędz i blisko osiedla domów jednorodzinnych oraz ogrodów działkowych,
- Poznań Zieliniec - w obrębie osiedla Zieliniec, w odległości ok. 1 km od zakładu produkcyjnego Volkswagen Poznań Sp. z o.o.,
- Poznań Koziegłowy - na granicy z gminą Czerwonak, w pobliżu dużego osiedla o zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej; po stronie zachodniej ul. Gdyńskiej znajduje się Centralna Oczyszczalnia Ścieków w Koziegłowach,
- Poznań Naramowice - przystanek planowany w okolicach ul. Naramowickiej, w niedalekiej odległości od osiedli; w przyszłości, po wybudowaniu trasy tramwajowej na Umultowo (przedłużenie na północ realizowanej obecnie trasy na Naramowice), stanowić będzie węzeł przesiadkowy z pociągu na tramwaj,
- Poznań Piątkowo/Uniwersytet - na granicy z gminą Suchy Las, w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy jednorodzinnej pomiędzy obecnym węzłem przesiadkowym Os. Sobieskiego a Kampusem UAM,
- Swarzędz Nowa Wieś - przystanek, który już istnieje, ale przejdzie modernizację.
PKP planuje zbudować na nowych przystankach perony o długości 200 metrów. Będą one wyposażone w m.in wiaty przystankowe, ławki, tablice informacyjne. Prace mają objąć także wymianę szyn, przebudowę przejazdów kolejowych i modernizację budynków nastawni wykonawczych.
Sama obwodnica towarowa stanowiłaby bardzo dobrą alternatywę dla dostępnych już środków komunikacji publicznej. Uruchomienie pociągów pasażerskich będzie stanowiło jednak duże wyzwanie z - podobnie jak zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów po i tak mocno obciążonych torach Poznańskiego Węzła Kolejowego i wjazd na Dworzec Poznań Główny.