Tak zwana Madalina, która jeszcze kilka lat temu służyła jako zajezdnia tramwajowa, ma zamienić się w muzeum komunikacji i centrum kulturalno-społeczne dla dzielnicy Wilda. Poznań ogłosił właśnie przetarg na wariantowej koncepcji oraz programu funkcjonalno-użytkowego dla rewitalizacji, adaptacji i rozbudowy dawnej zajezdni.
Przedmiotem przetargu jest opracowanie wariantowej koncepcji rewitalizacji, adaptacji i rozbudowy na cele kulturalno-społeczne dawnej zajezdni MPK przy ul. Madalińskiego wraz z opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego. Dokumenty te mają stanowić podstawę do dalszych prac projektowych w zakresie przebudowy i modernizacji oraz przystosowania zajezdni do współczesnych standardów użytkowania, z zachowaniem unikatowego historycznego charakteru tej przestrzeni.
Wykonawca będzie musiał opracować trzy warianty koncepcji architektonicznej rewitalizacji i adaptacji dawnej hali wozowni i budynku zaplecza socjalnego na cele Muzeum Komunikacji Miejskiej. Według założeń w hali wozowni ma znaleźć się główna (stała) ekspozycja muzeum. Zakłada się zachowanie dawnego wystroju tego obiektu jako budynku garażowo-warsztatowego, w tym w szczególności unikatowej drewnianej więźby dachowej, torowisk, sieci trakcyjnej, przemysłowych instalacji i urządzeń technicznych (nieczynnych) itp. Wewnętrzny trakt warsztatowy ma zostać zlikwidowany, a istniejące kanały rewizyjne mogą zostać zastąpione posadzką ciągłą. Ponadto przewiduje się odtworzenie skrajnej bramy wjazdowej (nr 9). Dobudowane do hali wozowni od strony wschodniej zaplecze socjalne winno zostać przeznaczone na sale ekspozycji czasowych, sale zajęć muzealnych, edukacyjnych.
Projektant będzie musiał również przedstawić trzy warianty koncepcji architektonicznej nowego budynku dla warsztatu pokazowego Muzeum Komunikacji Miejskiej, który miałby powstać od strony zachodniej hali wozowni. Będzie w nim możliwa demonstracja niektórych (końcowych) etapów renowacji i rekonstrukcji zabytkowych pojazdów i urządzeń technicznych oraz prowadzenie pokazów (lekcji), edukacji technicznej.
Na terenie zajezdni przewiduje się również centrum kulturalno-społeczne dla dzielnicy Wilda. Powierzchnia oraz układ poszczególnych przestrzeni centrum kulturalno-społecznego powinny umożliwiać maksymalnie elastyczne kształtowanie wnętrz i organizację różnorodnych imprez i wydarzeń. Zakłada się, że niektóre funkcje (administracja, gastronomia, recepcja, obsługa, szatnie, sanitariaty, pomieszczenia techniczne itp.) będą wspólne dla Muzeum Komunikacji Miejskiej i centrum kulturalno-społecznego.
Zadaniem wykonawcy będzie też opracowanie trzech wariantów koncepcji zagospodarowania terenu zajezdni. Zgodnie z wymaganiami zakłada się dążenie do zachowania i zaznaczenia dotychczasowego układu torowisk w nawierzchni placu manewrowego. Do spełnienia są jednak dwa warunki: nawierzchnia placu ma umożliwiać wygodne poruszanie się osób na wózkach lub posiadać wydzielone strefy i ciągi komunikacyjne, a także ma zostać zachowana możliwość przejazdu przez teren zajezdni i zatrzymania tramwaju turystycznego.
Termin składania ofert mija 24 sierpnia. O wyborze zadecydują cena (60%), doświadczenie osób biorących udział w realizacji przedmiotu zamówienia (20%) oraz skrócenie terminu wykonania pierwszego etapu (20%). Pierwsza część zamówienia, czyli koncepcja architektoniczna, ma zostać wykonana w ciągu 10 tygodni od zawarcia umowy, a druga – program funkcjonalno-użytkowy (PFU) – w terminie sześciu tygodni od dnia odbioru pierwszej części. PFU będzie podlegać opiniowaniu przez konserwatora zabytków i stanie się częścią dokumentacji w ramach aplikacji o dofinansowanie unijne.
Zajezdnia Madalińskiego została otwarta w 1948 r., a następnie ją rozbudowano w połowie lat 70. Ostatni tramwaj liniowy wyjechał z zajezdni w lipcu 2014 r. Decyzję o zamknięciu Madaliny podjęto w związku z oddaniem wielkiej zajezdni na Franowie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.