Właśnie unieważniono przetarg na modernizację towarowej obwodnicy Poznania. Władze miasta nadal liczą jednak na realizację tego zadania i deklarują, że budowa węzłów integracyjnych przy planowanych przystankach będzie zasadna tylko, gdy PKP PLK zmodernizuje kolejowy ring.
Spółka PKP PLK była zmuszona unieważnić postępowanie dotyczące modernizacji towarowej obwodnicy Poznania. W ramach projektu zmodernizowanych miało zostać kilka linii kolejowych tworzących ring wokół stolicy Wielkopolski. Ponadto na trasie miały zostać zbudowane przystanki pasażerskie, tak aby po obwodnicy mogły poruszać się regularnie pociągi z pasażerami.
Duży przetarg na to zadanie ogłoszono na początku obecnego roku. Z racji bardzo szerokiego zakresu tej inwestycji, inwestor, a więc PKP PLK, chciał sfinansować projekt z funduszy europejskich, a dokładniej z programu CEF. Po ogłoszeniu wyników okazało się jednak, że poznański
projekt nie uzyskał niezbędnego dofinansowania, bez którego realizacja miała nie być możliwa. Potwierdziło się to w momencie otwarcia ofert w omawianym przetargu.
Najtańsza oferta na realizację całej inwestycji była większa o prawie 600 milionów złotych od zakładanego budżetu, opiewającego na 1,911 miliarda złotych. Nie dziwi więc fakt unieważnienia przetargu dotyczącego właściwych prac inwestycyjnych.
PKP PLK w swoim komunikacie dotyczącym unieważnienia przetargu związanego z kolejowym ringiem zaznaczają, że zarządca infrastruktury
będzie próbował pozyskać środki na realizację całej inwestycji z kolejnej edycji programu CEF. Inwestycją towarzyszącą i niejako zintegrowaną z modernizacją obwodnicy, miała być budowa węzłów przesiadkowych, które miały powstać przy nowych przystankach kolejowych na trasie. Za budowę węzłów miało odpowiadać miasto Poznań. Samorząd pozyskał środki europejskie
na wykonanie dokumentacji projektowych dla tych punktów przesiadkowych. – Miasto Poznań podpisało umowę o dofinansowanie i realizuje
projekt unijny dotyczący opracowania dokumentacji dotyczącej węzłów przesiadkowych na obwodnicy towarowej. Po jego zakończeniu będziemy dysponować dokumentacją projektową, co umożliwi nam ewentualną realizację rzeczową. W przypadku realizacji rzeczowej projektu PKP PLK, będziemy mogli przystąpić do realizacji rzeczowej projektu Miasta. W takim przypadku Miasto będzie dysponować dokumentacją, której obecnie nie posiada. Zależy nam na wykonaniu tego projektu przez PKP PLK, jednak realizacja zakresu miejskiego jest uwarunkowana przystąpieniem do modernizacji obwodnicy przez PKP PLK – przekazała nam Agnieszka Górczewska, zastępczyni dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP.
Górczewska dodała również, że władze miasta mają nadzieję na to, że PKP PLK znajdą dodatkowe środki na realizację tej inwestycji.
– Prezydent Miasta Jacek Jaśkowiak, Marszałek Województwa Wojciech Jankowiak oraz Starosta Poznański Jan Grabkowski wyrazili pisemnie poparcie dla tej inwestycji, które zostało przesłane do Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej. Mamy nadzieję, że projekt zostanie zrealizowany i znajdą się środki na jego uruchomienie – powiedziała nam przedstawicielka poznańskiego magistratu.