MPK Poznań ostatecznie pożegnał się z jednokierunkowymi tramwajami GT8 jesienią 2019 roku. W regularnych kursach w barwach przewoźnika służą już tylko trzy dwukierunkowe składy GT8 typu O. Przewoźnik zachował jednak kilka sztuk jednokierunkowych tramwajów tego typu, jakie więc ma wobec nich plany?
Poznań na przełomie wieków zdecydował się tymczasowe rozwiązanie w postaci zakupu używanych tramwajów z Frankfurtu nad Menem oraz Düseldorfu. Do miasta trafiło ponad 80 tramwajów z rodziny GT6 (GT6, a także typ M) oraz wagony typu GT8, które nieznacznie różniły się od siebie w zależności od miasta, z którego przybyły. Wśród tych ostatnich znalazło się także 6 pojazdów dwukierunkowych. Do dzisiaj w regularnej służbie ostały się tylko trzy z nich.
Wagony GT6, które różnią się od pojazdów GT8 przede wszystkim liczbą członów (GT6 mają 2 człony, a GT8 trzy), zostały
wycofane z oficjalnej eksploatacji pod koniec 2013 roku, natomiast jednokierunkowe wagony GT8
zakończyły swoją służbę jesienią 2019 roku. Nie był to jednak koniec regularnych kursów Helmutów, ponieważ jak wspomniałem wyżej, w służbie ostały się nadal trzy wagony GT8, które są dwukierunkowe.
Jakie plany wobec pozostałych GT8?
Większość wycofanych pojazdów GT8 została już skasowana, jednak na stanie MPK Poznań pozostało kilka sztuk. Jakie więc plany ma wobec nich poznański przewoźnik?
– Jeśli chodzi o wagony 712 i 708 zostały przekwalifikowane na wagony gospodarcze, wagon 702 (Franowo) jest historyczny, planowane jest również okazjonalne uruchamianie wagonu 707 – informuje nas rzeczniczka MPK Poznań, Agnieszka Smogulecka.
Przewoźnik ma także jeszcze wagony o numerach 703 oraz 2699 (dawny 699), które zostały przerobione na techniczne i gospodarcze pojazdy GT6.
Warto zachować Helmuta w poznańskich barwach
Krzysztof Dostatni, prezes MPK Poznań mówi nam, że nie ma pośpiechu w przerabianiu wagonów 712 oraz 708 na pojazdy techniczne. Dostatni dodaje również, że tramwaje te można stosunkowo łatwo przywrócić do służby, jeśli okaże się to potrzebne. Przewoźnik chciałby także zachować jeden z zielono-żółtych, jednokierunkowych tramwajów GT8, jako kolejny tramwaj historyczny. Dlaczego? Ponieważ do tej pory pojazdy historyczne były malowane w oryginalne barwy niemieckich przewoźników, a zdaniem prezesa MPK warto, aby zachować także jeden tramwaj w poznańskich barwach. Może się więc okazać, że tym pojazdem będzie właśnie ten o numerze 707.
Dwa ostatnie, oryginalne GT6
Poza jedno i dwukierunkowymi Helmutami GT8 lub GT8 przerobionymi na krótsze wersje, w Poznaniu są jeszcze dwa tramwaje typu GT6, techniczny, oznaczony numerem 2603 (dawny 603), a także historyczny wagon 2615 (dawny 615), a więc ostatni wycofany z ruchu GT6. Łącznie z dwukierunkowymi, MPK Poznań ma na stanie 11 Helmutów w różnych wersjach, malowaniach i o różnym przeznaczeniu.