Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań czeka na oferty na tramwaje do końca maja. Po odwołaniu Modertransu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
19-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
19-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań czeka na oferty na tramwaje do końca maja. Po odwołaniu Modertransu
fot. JR
MPK Poznań prowadzi przetarg na dostawę 10 nowych tramwajów dwukierunkowych o długości 30,5-32,5 m wraz serwisem gwarancyjnym. Zamówienie może zostać rozszerzone o maksymalnie 20 kolejnych wagonów. Od warunków zamówienia odwołał się… Modertrans – spółka-córka MPK.

Tramwaje mają mieć konstrukcję modułową, wózki skrętne (wszystkie), a ponadto mają być też one w pełni niskopodłogowe. MPK wymaga, aby podłoga miała wysokość od 29 do 48 cm, natomiast nad wózkami do 52 cm. Zamawiający wymaga pojazdów o długości od 30,5 do 32,5 metra oraz szerokości maks. 2,4 metra. Wózki wraz z osłonami w czasie jazdy na wprost nie mogą wystawać poza obrys tramwaju. Poznański przewoźnik chce, żeby tramwaje miały minimum osiem par drzwi dwuskrzydłowych oraz co najmniej czterech jednoskrzydłowych. Przewidziano klimatyzację i miejsce na rower. Więcej o zamówieniu piszemy tutaj.

Pierwotny termin składania ofert mijał 26 kwietnia, ale zamawiający już go zmieniał. To za sprawą m.in. odwołania firmy Modertrans – spółki-córki poznańskiego przewoźnika, która w ostatnich latach zmonopolizowała dostawy nowych tramwajów do Poznania. Zdaniem producenta specyfikacja uprzywilejowuje pozycję zamawiającego i narusza zasady równowagi stron. Część zastrzeżeń dotyczy waloryzacji wynagrodzenia – zadaniem Modertransu waloryzacja przewidziana w kontrakcie jest pozorna, gdyż zapisy umowy czynią ją niemożliwą do zastosowania. Producent wskazuje m.in. brak precyzyjnego sposobu wyliczenia progu, który rozpoczyna procedurę waloryzacyjną oraz niedozwolone klauzule (uzależnienie waloryzacji od złożenia wniosku przez producenta w ściśle określonym czasie; określenie maksymalnego, procentowego poziomu waloryzacji, który nie wiadomo, czy odnosi się do zamówienia podstawowego, czy też całości zamówienia itp.; nieobjęcie waloryzacją części zamówienia zrealizowanej z opóźnieniem).

Ponadto Modertrans zakwestionował regulacje dot. rękojmi. Zamawiający wymaga, by producent udzielił rękojmi na okres równy najdłuższemu okresowi gwarancji. Zdaniem Modertransu jest to niemożliwe. „Większość strategicznych komponentów do budowy tramwaju pozyskiwana jest z Niemiec, Austrii, Czech, uzyskanie 60-miesięcznej gwarancji jest utrudnione w stopniu graniczącym z niemożliwością spełnienia” tego warunku. Producent domaga się więc ustalenia 24-miesięcznej rękojmi. Kolejne zastrzeżenie dotyczy ustanowienia zabezpieczenia od wartości łącznej zamówienia podstawowego i opcjonalnego, podczas gdy zamówienie opcjonalne może nie zostać zrealizowane.

MPK przychyliło się do części uwag i doprecyzowało zapisy specyfikacji. Jednocześnie przewoźnik wskazał, że rozumienie niektórych regulacji przez producenta jest błędne, poza tym były one stosowane przy wcześniejszych zakupach i nie budziły wątpliwości. Na razie zamawiający zmienił termin składania ofert na 29 maja. Dostawa wszystkich 10 tramwajów ma odbyć się w ciągu 24 miesięcy od dnia podpisania umowy. Opcja ma zostać zrealizowana maksymalnie do końca 2031 roku.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Przestrzeń

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Witold Urbanowicz / Jakub Rösler 30 czerwca 2023

Poznań. Prawoskręt z Towarowej na Święty Marcin prawie gotowy

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wrócą na Św. Marcin do połowy roku?

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Przestrzeń

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Witold Urbanowicz / Jakub Rösler 30 czerwca 2023

Poznań. Prawoskręt z Towarowej na Święty Marcin prawie gotowy

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wrócą na Św. Marcin do połowy roku?

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5