Partner serwisu
Komunikacja

Poznań. Gammy powoli wracają na trasę PST

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
03-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
03-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań. Gammy powoli wracają na trasę PST
fot. JRDwukierunkowa Gamma podczas testów zmodernizowanej trasy PST. Grudzień 2022 r.
Wygląda na to, że Modertransowi udało się rozwiązać problem nadmiernego “wężykowania” w poznańskich Moderusach Gamma, które z tego powodu nie mogły kursować trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. MPK Poznań przyznaje, że przyjęte rozwiązanie napawa optymizmem, co pozwala kierować na Pestkę kolejne Gammy, choć przewoźnik nie chce zdradzić, w ilu wagonach dokonano już niezbędnych modyfikacji.

Już ponad rok trwa sytuacja, w której najnowsze tramwaje w taborze MPK Poznań - Moderusy Gamma, mają problem z kursowaniem po trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Przypomnijmy, że Gammy wycofano z popularnej Pestki w maju ubiegłego roku z powodu nadmiernego wężykowania, o czym więcej pisaliśmy tutaj.

Na “wężykowanie” wpływa wiele czynników

Jak przyznawał kilka miesięcy temu prezes MPK, Krzysztof Dostatni, na wężykowanie wpływało kilka czynników – Wyniki dotychczas wykonanych analiz (między innymi analizy przeprowadzonej przez Politechnikę Poznańską na zlecenie producenta) wskazują, iż przyczyną problemu jest koincydencja kilku czynników, z których najistotniejszym są niewłaściwe parametry elementów układu zawieszenia tramwajów (niewystarczające tłumienie powstających podczas jazdy zaburzeń biegu tramwajów) – relacjonował prezes MPK Poznań w odpowiedzi interpelację jednego z miejskich radnych.

Dostatni dodawał też, że modyfikacje są wykonywane na koszt Modertransu, w ramach obowiązującej jeszcze gwarancji.

Gammy powoli wracają

Po wykryciu problemów ich rozwiązaniem zajął się producent tramwajów - Modertrans, którego właścicielami są… Miasto Poznań oraz MPK Poznań. Efektem tego były testowe jazdy pojedynczych Gamm, które kursowały po trasie PST nocą, bez pasażerów. Od pewnego czasu na Pestce można jednak spotkać pojedyncze Gammy, a z naszych informacji wynika również, że w kilku wagonach dokonano już modyfikacji, które wyeliminowały występujący problem, a tramwaje te nie mają już problemu nadmiernego bujania się przy maksymalnej prędkości (70 km/h).

O sprawę zapytaliśmy więc MPK Poznań.

– Prace nad wyeliminowaniem problemu nadmiernego wężykowania tramwajów Moderus Gamma trwają. Ostatnie testy, związane z modyfikacją profilu kół, napawają optymizmem i rozwiązanie jest wdrażane w kolejnych pojazdach. Aktualnie jednak wskazywanie terminu powrotu wszystkich tramwajów Moderus Gamma na trasę PST byłoby przedwczesne – mówi Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa przewoźnika.

Przedstawicielka MPK nie odpowiedziała na pytanie o to, ile tramwajów przeszło już niezbędną modyfikację, choć przekazała nam, że na trasę PST ekspediowanych jest aktualnie pięć tramwajów Moderus Gamma.

Nowe tramwaje będą zmodyfikowane

Aktualnie MPK ma w swojej flocie 50 wagonów Moderus Gamma, z czego 20 to tramwaje dwukierunkowe, zakupione przede wszystkim do obsługi trasy na Naramowice. Spółka podpisała już też umowę na zakup kolejnych, co najmniej 10 sztuk, choć zamówienie raczej na pewno zostanie rozszerzone o kolejne 20 wagonów, które MPK może domówić w ramach prawa opcji. Mają w tym pomóc środki unijne, zarówno z KPO jak i z programu FEnIKS. Czy nowe Gammy także będą miały problemy z “wężykowaniem”?

– W ramach podpisanej już umowy na 30 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych (10 tramwajów zakupionych w ramach zamówienia podstawowego, a 20 w ramach opcji) wykonawca zaproponował zmodyfikowaną wersję Moderusów Gamma, odpowiadającą wymaganiom zawartym w postępowaniu przetargowym. Właściwości tramwajów zostaną zweryfikowane w trakcie odbiorów – mówi Smogulecka.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jakie tramwaje kupi Poznań dzięki środkom z UE?

Komunikacja

Jakie tramwaje kupi Poznań dzięki środkom z UE?

Jakub Rösler 13 czerwca 2024

Które linie obsłużą nowe autobusy MPK Poznań?

Komunikacja

Co z poznańskim Mostem Dworcowym?

Przestrzeń

Co z poznańskim Mostem Dworcowym?

Jakub Rösler 15 maja 2024

MPK Poznań testuje nowe autobusy. W tym wodorowego Mercedesa

Komunikacja

MPK Poznań chce mieć więcej autobusów wodorowych

Komunikacja

Jakie "przegubowce" kupuje MPK Poznań?

Komunikacja

Jakie "przegubowce" kupuje MPK Poznań?

Jakub Rösler 29 kwietnia 2024

Zobacz również:

Jakie tramwaje kupi Poznań dzięki środkom z UE?

Komunikacja

Jakie tramwaje kupi Poznań dzięki środkom z UE?

Jakub Rösler 13 czerwca 2024

Które linie obsłużą nowe autobusy MPK Poznań?

Komunikacja

Co z poznańskim Mostem Dworcowym?

Przestrzeń

Co z poznańskim Mostem Dworcowym?

Jakub Rösler 15 maja 2024

MPK Poznań testuje nowe autobusy. W tym wodorowego Mercedesa

Komunikacja

MPK Poznań chce mieć więcej autobusów wodorowych

Komunikacja

Jakie "przegubowce" kupuje MPK Poznań?

Komunikacja

Jakie "przegubowce" kupuje MPK Poznań?

Jakub Rösler 29 kwietnia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5