Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań i tramwaj do szpitali. W tym roku projekt. Start budowy w 2028 roku?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań i tramwaj do szpitali. W tym roku projekt. Start budowy w 2028 roku?
mat. ZTM Poznań
ZTM Poznań zlecił opracowanie koncepcji tramwaju na Podolany, a w jej ramach również analizę kosztów budowy pierwszego odcinka tej linii - do szpitali przy Lutyckiej. Jeśli nie okażą się one astronomiczne, to miasto chciałoby zlecić projekt dla “szpitalnego” odcinka do wakacji. Projektowanie miałoby potrwać 2 lata, dlatego wstępny termin rozpoczęcia prac to 2028 rok.

Jesienią ubiegłego roku władze Poznania podjęły decyzję o realizacji nowego odcinka sieci tramwajowej - do kompleksu szpitali przy Lutyckiej, co będzie pierwszym elementem tramwaju na Podolany. Jednocześnie jest to realizacja zapowiedzi o rozwoju sieci bazującym na nowych, krótszych odcinkach dla tramwajów dwukierunkowych.

W marcu środki na projekt

Jak mówi nam dyrektor ZTM Poznań, Jan Gosiewski, miejska jednostka odpowiadająca za organizację komunikacji publicznej zleciła już opracowanie analizy korytarzowej dla tego zadania, jako element analizy przebiegu całej trasy tramwajowej na Podolany.

– Pierwszy etap odebrania tej dokumentacji to marzec bieżącego roku i wtedy poznamy odpowiedzi na kilka pytań, w tym przede wszystkim rozpoznamy kluczowe ryzyka i – jak sądzę – potwierdzimy możliwość realizacji tego zadania. Chcemy jednak potwierdzić, że budowa tego odcinka do szpitali nie będzie astronomicznie droga: zwłaszcza konieczny do wykonania wiadukt tramwajowy. Mamy jednak doświadczenia z Naramowic, gdzie jasno widzimy, że budowa wyłącznie wiaduktu tramwajowego nie jest jakimś niemożliwym do przejścia zadaniem. Jeśli na podstawie tego pierwszego etapu opracowania będziemy mieli potwierdzenie, że tak, warto szukać środków w budżecie miasta na ten rok na projekt tramwaju do szpitali przy Wrzoska, to wtedy w marcu, przy zmianie budżetowej chcielibyśmy zaproponować wpisanie tych środków do budżetu – mówi nasz rozmówca.

Te informacje potwierdza wiceprezydent Poznania, Mariusz Wiśniewski – W marcu, przy pierwszej nowelizacji budżetu planujemy do niego wpisać już środki na wykonanie projektu trasy tramwajowej do szpitali wojewódzkich na Wrzoska, jako również zaczyn przyszłego tramwaju na Podolany – stwierdza Wiśniewski.

Do wakacji projekt. W 2028 roku możliwy start prac

Jan Gosiewski zaznaczył, że jeśli rada miasta przyzna wspomniane środki na wykonanie projektu na najbliższej, marcowej sesji, to wtedy przetarg na wykonanie tego projektu mógłby ruszyć do wakacji bieżącego roku.

– Przyjmując dwa lata na wykonanie projektu, to – przy założeniu znalezienia finansowania tego zadania – w 2028 roku byłaby możliwość wejścia z robotami na plac tej budowy. Aczkolwiek te szanse są trudne do oceny w tym momencie, bo wiemy, jak w ostatnich latach wyglądało jakieś długofalowe projektowanie inwestycji – wskazuje dyrektor poznańskiego ZTM.

– Jeśli informacje o tym, że ta inwestycja jest w naszym zasięgu się potwierdzi, to ruszymy z przygotowaniem postępowania na stworzenie projektu tego zadania a jednocześnie będziemy prowadzili rozmowy z samorządem województwa, który także mógłby partycypować finansowo w tym projekcie. Widzimy chęć współpracy ze strony województwa przy tym temacie, choć za wcześnie, żeby mówić o konkretach – podsumowuje wiceprezydent Mariusz Wiśniewski.

Analiza w ramach tramwaju na Podolany

Jak wspomniano powyżej, analiza korytarzowa budowy nowej trasy do szpitali jest częścią większego zlecenia, a więc opracowania koncepcji trasy na Podolany od skrzyżowania Trasy Piątkowskiej z Aleją Solidarności przez szpitale do planowanego węzła przesiadkowego Druskienicka. O ile bowiem trasowanie tramwaju przez szpitale jest pewne, o tyle dalszy bieg docelowej trasy tramwajowej ma dwa warianty, widoczne na mapce w galerii artykułu. Realizowany obecnie dokument ma pomóc wybrać docelowy przebieg tramwaju do torów linii kolejowej nr 354, z Poznania do Piły.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. Ślepy tor przy Okrąglaku przestanie być ślepy

Komunikacja

Poznań. Ślepy tor przy Okrąglaku przestanie być ślepy

inf. pras. oprac. JR 07 lutego 2025

Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu

Komunikacja

Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu

Redakcja/inf. pras. 31 stycznia 2025

Poznań. Wkrótce ruszy remont kolejnego torowiska

Komunikacja

Ogólnopolska histeria o niemieckie tramwaje w Poznaniu

Komunikacja

Czeskie tramwaje w niemieckim mieście a sprawa polska

Komunikacja

Zobacz również:

Poznań. Ślepy tor przy Okrąglaku przestanie być ślepy

Komunikacja

Poznań. Ślepy tor przy Okrąglaku przestanie być ślepy

inf. pras. oprac. JR 07 lutego 2025

Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu

Komunikacja

Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu

Redakcja/inf. pras. 31 stycznia 2025

Poznań. Wkrótce ruszy remont kolejnego torowiska

Komunikacja

Ogólnopolska histeria o niemieckie tramwaje w Poznaniu

Komunikacja

Czeskie tramwaje w niemieckim mieście a sprawa polska

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5