MPK Poznań rozpoczął proces modernizacji tramwajów Siemens Combino. Prace są wykonywane przez firmę Saatz, a do końca tego roku ma zostać odebrany pierwszy zmodernizowany wagon.
MPK Poznań posiada w swoim parku taborowym 14 tramwajów typu Siemens Combino. Przewoźnik zakupił je na początku bieżącego wieku, a teraz przyszedł czas na ich gruntowną modernizację. Wagony kursują po stolicy Wielkopolski od 2003 roku.
Zakres naprawy jest duży i obejmuje układ hamulcowy, ogrzewanie, wentylację i klimatyzację kabiny motorniczego, system smarowania obręczy, drzwi oraz wyposażenie kabiny motorniczego. Wewnątrz tramwajów ma zostać zastosowane oświetlenie LED-owe, pojawić się ma także rampa dla wózków przy drugich drzwiach. Kontrole i ewentualne naprawy mają także przejść przeguby oraz wózki napędowe.
Do wymiany są falowniki, przetwornice statyczne oraz cała instalacja elektryczna. Prace obejmą również nałożenie nowych powłok lakierniczych oraz montaż monitoringu wizyjnego. Więcej o zakresie naprawy głównej
można przeczytać w tym artykule. Przetarg na naprawę tramwajów musiał być powtarzany i
mimo ofert przekraczających budżet MPK, przewoźnik rozstrzygnął go pozytywnie. Zamówienie trafiło do firmy Saatz. Postanowiliśmy zapytać przewoźnika na jakim etapie znajduje się proces modernizacji wagonów.
– Wykonawcy naprawy głównej wagonów Combino znajduje się obecnie jeden tramwaj, który ma zostać przekazany Spółce po zakończeniu prac (odbiór końcowy po naprawie) do dnia 30 grudnia 2022 roku. W tym roku planowane jest przekazanie do naprawy jeszcze dwóch tramwajów, a potem, sukcesywnie, następnych. Odbiory mają się zakończyć w 2024 roku. Na chwilę obecną – poza dwoma tramwajami (jeden jest w naprawie głównej, drugi jest przygotowywany do przekazania) - pozostałe pojazdy są w bieżącej eksploatacji – przekazała nam Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa MPK Poznań.
Pierwszego zmodernizowanego Combino powinniśmy więc zobaczyć na ulicach Poznania na przełomie roku.