Tramwaj, trolejbus, a może droga z wyznaczonymi buspasami – to repertuar rozwiązań dla poznańskich Naramowic, które póki co, stoją w korku. Dyskusja na temat rozwiązania problemu komunikacyjnego tej części miasta trwa od dawna. Jeszcze w listopadzie, przed drugą turą wyborów prezydenckich zapowiadano, że w lutym 2015 roku zakończą się konsultacje społeczne w sprawie najkorzystniejszego wariantu dla Naramowic. Dziś już wiadomo, że termin ten jest nierealny.
Mimo to do urzędników wpłynęły już propozycje mieszkańców i wszystkie zakładają budowę w tym miejscu trasy tramwajowej. Projekt od początku torpedowany był przez władze miasta, które zawyżały koszty inwestycji i piętrzyły wokół niego problemy. Gdy prezydentem był Ryszard Grobelny, miasto forsowało opcję szybkiego autobusu, który miał być znacznie tańszy niż budowa torowiska i całej tramwajowej infrastruktury. Mimo to, za tramwajem przemawiali zarówno sami mieszkańcy, jak i zaangażowani w projekt społecznicy.
Mimo wcześniejszych deklaracji, jakoby konsultacje miały zakończyć się jeszcze w lutym, obecne władze miasta (z Jackiem Jaśkowiakiem, zdeklarowanym entuzjastą budowy tramwaju dla Naramowic) twierdzą, że dotrzymanie terminu jest małe realne. Do końca stycznia planowane jest przeanalizowanie wszystkich wariantów, które do tej pory wpłynęły do urzędu. Następnie władze miasta zlecą opracowanie specjalistom konkretnej analizy. Uwzględni ona m.in. kryteria finansowe czy techniczne.
Jednym z wariantów przebiegu trasy tramwajowej jest ten przygotowany przez stowarzyszenie „Inwestycje dla Poznania”. Jak przekonują miejscy aktywiści, nowa trasa tramwajowa wcale nie pochłonie dużych kwot, bo na inwestycję można pozyskać ogromne środki unijne (nawet do 85 proc. dofinansowania). Ich rozwiązanie koncentruje się na budowie trasy z Garbar do os. Różany Potok (7,1 km). Wzdłuż trasy powstałoby 12 nowych par przystanków zintegrowanych z poprzecznie kursującymi autobusami, oraz dwa ponadlokalne węzły przesiadkowe. Jeden z nich – Dworzec Garbary – integrowałby ze sobą kolej, tramwaj i autobusy. Drugi – Bożydara – łączyłby się z parkingiem Park&Ride, pętlą pośrednią i dworcem autobusowym. Dodatkowo w planie pojawia się rozbudowa układu drogowego Naramowic i budowa promenady pieszo-rowerowej wzdłuż trasy i ul. Nowej Naramowickiej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.