Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań. Kandydat PiS proponuje budowę premetra

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
05-09-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań. Kandydat PiS proponuje budowę premetra
fot. Tadeusz Zysk/FB
Kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Poznania, Tadeusz Zysk, przedstawił program budowy wydzielonej trasy tramwajowej, częściowo przebiegającej w tunelu, co nazywa premetrem, a także Poznańskiej Kolei Obwodowej. Nie proponuje jednak, by budować je od razu.

Zysk, założyciel i właściciel znanego wydawnictwa, który bez skutku startował z list PiS do sejmu w 2015 r., zaproponował, na środowej konferencji prasowej, by w ciągu najbliższych 5–7 lat ruszyły prace studyjne nad tym, jak premetro ma przebiegać. W tempie w jakim miałby powstać proponowany przez niego środek transportu znacznie różni się choćby od prawicowego kandydata np. w Warszawie. Tu Patryk Jaki zapowiedział, że w ciągu 10 lat wybuduje od podstaw dwie linie, czyli ponad 50 km, „ciężkiego” metra.

Zysk przedstawił jednak schemat tego, jak ten środek transportu ma wyglądać. Wspomniane premetro ma prowadzić dwiema liniami – z osiedla Sobieskiego na północy, przez centrum, do osiedla Dębiec na południu, a także z Franowa na wschodzie do lotniska Ławica w zachodniej części miasta. Ta druga linia miałaby w dużej części, około 4,5–kilometrowej, biec w podziemnym tunelu.

Podobne rozwiązanie już funkcjonuje w Poznaniu w dzielnicy Franowo, gdzie na kilometrowym odcinku zlokalizowanym pod ziemią znajdują się dwa przystanki, a trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju częściowo prowadzi w wykopie. Zresztą właśnie o trasę PST Zysk chce oprzeć proponowane premetro.

Drugim z elementów propozycji byłoby dostosowanie kolejowej, towarowej obwodnicy Poznania na potrzeby ruchu pasażerskiego. Tzw. Poznańska Kolej Obwodowa wymagałaby jednak zbudowania nowych przystanków kolejowych i trzech wiaduktów dla potrzeb bezkolizyjnych skrzyżowań z drogami. Kolejne trzy skrzyżowania kolei i dróg w takiej formie Zysk chciałby stworzyć w innych częściach miasta.

Co do kosztów propozycji to zostały one określone pobieżnie. Kandydat przyznał, że obecnie wybudowanie takiego premetra to koszt ok. 10 mln zł za kilometr, a pod ziemią te koszty podnoszą się co najmniej dziesięciokrotnie a pieniędzy na to, poza budżetem miasta chciałby szukać w funduszach unijnych, BGK lub w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Świnoujście: 800 tys. pojazdów w tunelu przez dwa miesiące

Przestrzeń

Świnoujście: 800 tys. pojazdów w tunelu przez dwa miesiące

Elżbieta Pałys 03 września 2023

Poznań: Zakończyły się roboty mostowe na trasie PST

Przestrzeń

Poznań: Zakończyły się roboty mostowe na trasie PST

Redakcja/inf. pras. 18 listopada 2022

Kładka i Tramwaj. Poznań składa projekty do Polskiego Ładu

Mobilność

Poznań: Drożeją mieszkania przy trasie szybkiego tramwaju

Komunikacja

Poznań: Mieszkańcy bez Pestki przez 5 tygodni

Komunikacja

Poznań: Mieszkańcy bez Pestki przez 5 tygodni

Justyna Urbaniak 13 lipca 2015

Zobacz również:

Świnoujście: 800 tys. pojazdów w tunelu przez dwa miesiące

Przestrzeń

Świnoujście: 800 tys. pojazdów w tunelu przez dwa miesiące

Elżbieta Pałys 03 września 2023

Poznań: Zakończyły się roboty mostowe na trasie PST

Przestrzeń

Poznań: Zakończyły się roboty mostowe na trasie PST

Redakcja/inf. pras. 18 listopada 2022

Kładka i Tramwaj. Poznań składa projekty do Polskiego Ładu

Mobilność

Poznań: Drożeją mieszkania przy trasie szybkiego tramwaju

Komunikacja

Poznań: Mieszkańcy bez Pestki przez 5 tygodni

Komunikacja

Poznań: Mieszkańcy bez Pestki przez 5 tygodni

Justyna Urbaniak 13 lipca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5