Trasa tramwajowa w ulicy Ratajczaka jest kolejnym etapem Projektu Centrum, realizowanego w stolicy Wielkopolski. Dzięki niemu centrum Poznania zyska jeszcze łatwiejsze połączenie z Wildą i Dębcem, a nowa linia pomoże odciążyć już istniejące trasy tramwajowe. Inwestycja ma spore opóźnienie, ponieważ pierwotnie prace miały się zacząć w 2021 roku i potrwać do końca 2022 roku. Jak na razie miasto szacuje, że budowę uda się rozpocząć na przełomie 2 i 3 kwartału 2022 roku, choć nie wybrano jeszcze nawet generalnego wykonawcy prac.
Tramwaj na ulicy Ratajczaka jeszcze bardziej dogęści sieć tramwajową w centrum Poznania, a jednocześnie da realną alternatywę w uruchamianiu kolejnych połączeń tramwajowych, szczególnie w kierunku południowym, a więc Dębca i Wildy, a w przyszłości być może także Wolnych Torów.
Budowa nowej linii będzie częścią większego planu jakim jest Projekt Centrum. W jego ramach remontowane są chociażby ulice Święty Marcin, Podgórna czy też Marcinkowskiego, a ostatnio zaczęły się prace na skrzyżowaniu alei Niepodległości ze Świętym Marcinem.
Nowy odcinek torów ma połączyć ulicę Święty Marcin z torowiskiem tramwajowym na skrzyżowaniu ulic Wierzbięcice, Matyi, Niezłomnych oraz Królowej Jadwigi. W drugą stronę tory będą biegły aż do Placu Wolności. Powstaną nowe przystanki przy centrum handlowym Stary Browar, a po torowisku mają się też poruszać samochody. Sama ulica Ratajczaka zyska uspokojony ruch, a także ujednolicony wygląd i poziom chodnika wraz z jezdnią, co przy obecnym chaosie przestrzennym będzie dużym działaniem na plus.
Inwestycja miała się już zaczynać i zakończyć do końca roku 2022, lecz prace nadal nie ruszyły. Jaki jest więc ich harmonogram, a także jakie są powody opóźnień?
– Miasto czeka na wydanie decyzji administracyjnej umożliwiającej uruchomienie procesu budowlanego. Prowadzone są również prace zmierzające do uruchomienia procedury przetargowej dla wyłonienia generalnego wykonawcy robót budowlanych – informuje nas Joanna Żabierek, rzeczniczka prasowa Prezydenta Poznania i Urzędu Miasta.
Rzeczniczka dodaje też, że wg. aktualnego harmonogramu prace mają się rozpocząć na przełomie drugiego i trzeciego kwartału przyszłego roku, a powodem opóźnień jest wydłużony czas oczekiwania na na pozyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, bez której nie można wykonać dokumentacji projektowej.
– Inwestycja powinna zakończyć się pod koniec 2023 r. Na jej realizację przeznaczono 130 mln zł, z czego 59 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej – dodaje Żabierek.
Inwestycja ta jest ściśle związana z przebudową Świętego Marcina, a także alei Marcinkowskiego. W związku z tym prace przy tramwaju na Ratajczaka zaczną się wtedy, gdy do użytku oddana zostanie aleja Marcinkowskiego. Jak na razie nie wybrano jeszcze wykonawcy dla inwestycji na Ratajczaka, a miasto przygotowuje się dopiero do ogłoszenia przetargu w tej sprawie o czym informuje nas Joanna Żabierek.