Od 45 lat jest jedną z atrakcji Poznania, w roku swojego jubileuszu MPK Poznań funduje jej na prezent gruntowny remont. Kolejka Parkowa Maltanka będzie mieć nowe torowisko i wyremontowane stacje.
Kolejka Parkowa Maltanka w Poznaniu to wąskotorówka, która wozi głównie dzieci z stacji początkowej „Maltanka” przy rondzie Śródka do Nowego ZOO na Białej Górze. Po drodze znajdują się stacje „Ptyś”, stacja mijania „Balbinka” i końcowa „Zwierzyniec”. W tym roku kolejka skończyła 45 lat, huczne urodziny były obchodzone w lipcu. Tegoroczny sezon zakończyły się 17 września, następnego dnia rozpoczął się bardzo potrzebny generalny remont.
- W poniedziałek 18 września przystąpiliśmy do kompleksowego remontu całego 3,5 - kilometrowego torowiska. W ciągu ostatnich kilkunastu lat wykonywaliśmy tylko prace doraźne, których konieczność wynikała z bieżącej eksploatacji – informuje Iwona Gajdzińska, rzecznik MPK Poznań.
Tym razem prace będą bardzo szerokie, będzie ingerencja w podłoże, wymiana podkładów i układanie nowych szyn. Pojawią się nowe rozjazdy, zwrotnice i inne elementy infrastruktury torowej, zmieni się także nawierzchnia przystanków.
- Ten generalny lifting fundujemy kolejce na jej 45 urodziny, które przypadły właśnie w tym roku. Dzięki remontowi nasza zacna kolejka nabierze nowego blasku choć nigdy nie będzie jeździć z prędkością Pendolino, bo cały jej urok polega na nieśpiesznym podróżowaniu – mówi Gajdzińska.
Maltanka jak niemal każda wąskotorówka jest unikalna jeżeli chodzi wiele parametrów technicznych, dlatego większość elementów potrzebnych do przeprowadzenia remontu wykonywanych jest na indywidualne zamówienie. To powoduje też wysoki koszt remontu, który ma wynieść ok. 4,5 mln zł. Na wiosną inwestycja ma się zakończyć, żeby kolejka powróciła na swoją trasę z początkiem nowego sezonu turystycznego.
Maltanka jest jedną z trzech działających kolejek parkowych w Polsce i jedną z dwóch o torze o prześwicie 600 mm. Jako jedyna w Polsce ma semafory świetlne i zwrotnice starowane automatycznie. Od roku 1956 do 1965 woziła pasażerów na poznańskich Łęgach Dębińskich, w roku 1972 została przeniesiona nad jezioro Maltańskie by wozić gości do budowanego wtedy nowego ogrodu zoologicznego. Najstarsza szyna na kolejce pochodzi z 1898 roku. Tabor używany obecnie do przewozu pasażerów (oprócz wagoników) stanowią trzy lokomotywy spalinowe i jeden parowóz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.