ZTM Poznań przeanalizuje możliwość przebudowy pętli tramwajowej na Placu Wielkopolskim do wariantu dwukierunkowego, aby mogły z niej korzystać tramwaje jadące zarówno od Małych Garbar jak i od ścisłego centrum miasta. Jak na razie nie wiemy, jak miałaby wyglądać pętla po ewentualnej przebudowie oraz czy byłaby ona wykorzystywana liniowo.
Poznańska pętla tramwajowa na Placu Wielkopolskim nie jest wykorzystywana liniowo w nowym,
stałym układzie linii tramwajowych, jednak pełni ona ważną rolę w czasie zamknięć torowych wynikających z modernizacji czy też remontów poszczególnych odcinków torowisk, aktualnie kończą oraz zaczynają na niej swój bieg tramwaje linii nr 92, uruchomionej z racji wakacyjnych remontów w innych częściach miasta. W ostatnich latach pętla była wykorzystywana
również w liniowych rozkładach linii nr 3, choć ostatecznie “trójka” zmieniła swoją trasę i została wydłużona w kierunku prawobrzeża.
Obecny układ pętli umożliwia wjechanie na nią tylko od strony Placu Cyryla Ratajskiego. Podobnie jest z wyjazdem z pętli, bowiem tramwaje mogą z niej ruszyć tylko w kierunku Placu Cyryla. Obecnie nie ma możliwości wykorzystania pętli przez tramwaje jadące do i z Małych Garbar.
mapa: OpenRailwayMap
Jak wynika jednak z naszych informacji, ten stan rzeczy może się wkrótce zmienić. ZTM Poznań ma bowiem rozważać przebudowę pętli w taki sposób, żeby mogły z niej skorzystać tramwaje jadące zarówno od Małych Garbar jak i od ulicy 23 Lutego.
Rzecznik ZTM-u, Bartosz Trzebiatowski przyznaje, że Zarząd myśli o takiej inwestycji.
– Obecnie Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie działająca jako Inwestor Zastępczy dla zadania „Budowa trasy tramwajowej na Naramowice w Poznaniu – etap II” przygotowuje dokumentację przetargową do ogłoszenia postępowania na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej dla przedmiotowej inwestycji. W ramach ww. dokumentacji planowane jest przeanalizowanie możliwości wykorzystania pętli tramwajowej na Placu Wielkopolskim zarówno od strony placu Cyryla Ratajskiego, jak i od strony ulicy Wolnica, czyli umożliwienie jej pełnych relacji skrętnych – mówi Trzebiatowski.
Jednocześnie od razu dodaje, że aktualnie jest zbyt wcześnie, żeby mówić o konkretnych rozwiązaniach technicznych związanych z przebudowanym układem pętli, a także o ramach czasowych takiej inwestycji czy wreszcie o sposobie potencjalnej przebudowy - nie wiadomo więc na razie, czy pętla miałaby zostać przebudowana w ramach budowy drugiego etapu Tramwaju na Naramowice.
Na razie nie znamy też szczegółów dotyczących potencjalnego wykorzystania pętli w regularnym ruchu liniowym po jej przebudowie. Warto zaznaczyć, że z punktu widzenia prowadzenia ruchu tramwajowego oraz elastyczności sieci, planowana inwestycja byłaby bardzo pożądana.
Poznań planuje ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii tramwajowej, od Małych Garbar do pętli Wilczak, a więc tzw. Tramwaju na Naramowice etap dwa w
najbliższych miesiącach. Miasto zmieniło pierwotny sposób realizacji tej inwestycji o czym szeroko
pisaliśmy na naszych łamach.