W Poznaniu rozstrzygnięto część przetargu na dalszą, czteroletnią obsługę Poznańskiego Roweru Miejskiego. Przyjęto jedyną ofertę, jaką złożyła NB Poznań, spółka zależna od Nextbike’a. W drugiej części zamówienia, która dotyczyła rozbudowy systemu o rowery 4. Generacji, wciąż nie ma oficjalnej decyzji, choć tam też jest tylko oferta NB Poznań.
Wybór nie zaskoczył, bo nie mógł. Tylko Nextbike, za pośrednictwem NB Poznań, był gotowy dalej zarządzać systemem, który dziś składa się ze 109 stacji i 1200 rowerów. Firma, opiekuje się poznańskimi rowerami od sześciu lat, a za cztery kolejne lata usługi (od stycznia przyszłego roku do końca 2022 r.) zarobi 14,3 mln zł brutto. Dodatkowe prawie 4 mln zł brutto wpłyną na jej konto, jeśli ZTM Poznań zdecyduje się na wykorzystanie opcji, czyli przedłużenie funkcjonowania systemu na miesiące zimowe. Ta część systemu jest w poznaniu określana jako PRM3G.
Rzecz w tym, że drugą częścią zamówienia było powiększenie systemu, dziś działającego w oparciu o stacje, o 500 rowerów w trybie bezstacyjnym (PRM4G, od rowerów 4. generacji) i zwiększanie tej liczby o 100 kolejnych rowerów w każdym kolejnym roku trwania umowy. Więc docelowo miało ich być 800. W Poznaniu planowano na całość wydać 31 mln zł brutto. Jednak oferta Nextbike,a w drugiej części zamówienia opiewała na 19 mln zł brutto, czyli przekroczyła budżet. W dodatku, gdyby Poznań chciał skorzystać z dość rozbudowanych opcji (przedłużenie działania o miesiąc w każdym roku, zmiana stref, w których mogłyby być zostawiane rowery, ewentualnie zmniejszenie systemu o 20 proc.), musiałby do tej sumy dorzucić 18,4 mln zł.
To na razie nie ma decyzji, choć w Poznaniu zapowiadano jeszcze pod koniec września, ze nowego przetargu nie będzie, a ZTM planuje zmniejszy wielkość zamówienia. Zamiast 500 rowerów nowy operator będzie zobowiązany zapewnić ich 435, a zamiast w sumie 300 dodatkowych w kolejnych latach – 261, żeby zmieścić się w kosztorysie. Na taki plan musi się jednak zgodzić Nextbike.
Z nowości jakie czekają poznaniaków warto wymienić 30 rowerów elektrycznych, które mają się pojawić w ramach PRM4G. Zmianą będzie też konieczność posiadania na koncie co najmniej 20 zł by było ono aktywne. Do tej pory wystarczyło 10 zł.