Partner serwisu
Komunikacja

Poznań. Nowy Most Chrobrego pomoże 2 etapowi Tramwaju na Naramowice?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
12-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań. Nowy Most Chrobrego pomoże 2 etapowi Tramwaju na Naramowice?
wiz. PIMSkrzyżowanie ulic Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego już po przebudowie
Budowa nowego Mostu Chrobrego ma kosztować ponad 100 milionów złotych i może potrwać około 2,5 roku. W ramach inwestycji powstaną trzy obiekty, dwa drogowe oraz jeden tramwajowy. Co ważne, miasto sprawdza, czy w czasie zamknięcia trasy tramwajowej od Małych Garbar do Ronda Śródka możliwa będzie przebudowa skrzyżowania Garbar, Małych Garbar oraz Estkowskiego i wykonanie początku 2 etapu Tramwaju na Naramowice, co pozwoliłoby uniknąć dwukrotnego zamykania torowiska na osi wschód-zachód.

Poznań szykuje się przebudowy Mostu Chrobrego. Obecna przeprawa składająca się z dwóch niezależnych konstrukcji wymaga zburzenia i budowy od nowa, a w ramach tej inwestycji powstaną już łącznie trzy mosty, dwa drogowe oraz trzeci, tramwajowy. Miasto chce zrealizować inwestycję przed budową drugiego etapu Tramwaju na Naramowice, zaplanowanej, wstępnie, na lata 2028-2030.

Przetarg na budowę Mostu jeszcze w tym roku

– W tym roku zakończy się projektowanie tego zadania i chcemy uzyskać pozwolenia na budowę. Jednocześnie po tym chcielibyśmy jeszcze w tym roku rozpisać przetarg na realizację tej inwestycji, żeby zrealizować ją po prostu jak najszybciej z racji stanu obiektu – mówi nam wiceprezydent Poznania, Mariusz Wiśniewski.

Samorządowiec dodaje, że obecny most rokrocznie otrzymuje “trójkę” w pięciostopniowej skali oceniającej, natomiast wiadomo, że lepiej już nie będzie – To będzie oczywiście uciążliwe dla użytkowników ruchu, ale chcemy to zrobić na naszych warunkach, aby nie powtórzyć sytuacji z Estakadą Katowicką, gdzie doszliśmy do sytuacji, że mogły nią kursować już tylko samochody osobowe. Dlatego nowe mosty musimy postawić jak najszybciej – dodaje wiceprezydent miasta.

Inwestycja rozłożona na etapy, z przejazdem kołowym

Miasto szacuje, że cała inwestycja, podzielona na etapy, może potrwać nawet dwa i pół roku. Poznań nie chce bowiem zamknąć całej przeprawy jednocześnie.

– Nie chcemy dopuścić do zamknięcia przeprawy od razu w całości, dlatego obejmuje ona najpierw rozbiórkę północnej części mostu (obecnie obiekt składa się de facto z dwóch mostów; północnego oraz południowego. Każdy z nich jest wyposażony w dwa pasy ruchu oraz jeden tor tramwajowy). Zaczniemy więc od rozbiórki przeprawy północnej, kiedy utrzymamy komunikację samochodową i autobusową na południowej nitce – tłumaczy Mariusz Wiśniewski.

Wiśniewski pytany o to, czy całkowite zamknięcie przeprawy oraz jednoczesna budowa wszystkich trzech obiektów składających się na nowy Most, nie przyspieszyłaby całej inwestycji odpowiada, że byłoby to bardzo trudne dla mieszkańców – Trudno sobie wyobrazić sytuację, w której nagle wycinamy tę przeprawę zupełnie. Nie jestem też przekonany, czy realizacja akurat tej inwestycji w taki sposób znacznie skróciłaby jej czas.

Szansa dla pasażerów, tramwajów i transportu publicznego

Budowa Mostu Chrobrego sprawi, że tramwaje nie będą mogły kursować pomiędzy Małymi Garbarami a Rondem Śródka przynajmniej przez kilkanaście miesięcy. W związku z tym od razu nasuwa się myśl, aby wykorzystać ten moment do przebudowy skrzyżowania ulic Garbary, Małe Garbary oraz Estkowskiego jako początek budowy drugiego etapu Tramwaju na Naramowice. Pozwoliłoby to uniknąć podwójnego zamykania tego węzła i zawieszenia kursów tramwajów w osi wschód-zachód.

Poznań zastosował już takie rozwiązanie podczas modernizacji torowiska na ulicy Święty Marcin, kiedy w trakcie zamknięcia trasy na tej ulicy przebudował skrzyżowanie ulic Święty Marcin i Ratajczaka z myślą o budowie Tramwaju na Ratajczaka. Dzięki temu w trakcie kończenia torowiska w kierunku Matyi, tramwaje jadące od Zamku do alei Marcinkowskiego będą mogły kursować bez przeszkód. O podobne rozwiązanie aż prosi się w rejonie Małych Garbar, na co zresztą wskazywali też przedstawiciele stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania.

Mariusz Wiśniewski pytany o to zagadnienie odpowiada, że budowa Mostu Chrobrego oraz drugiego etapu Tramwaju na Naramowice to dwie zupełnie różne inwestycje, natomiast ZTM przeanalizuje możliwości dotyczące modernizacji skrzyżowania – ZTM będzie analizował możliwości wykonania tego skrzyżowania lub jego części w czasie budowy mostu, ale na dziś kategorycznie nie stwierdzę, czy tak się stanie, natomiast mówię o tym, żeby mieszkańcy byli świadomi, że sprawdzamy każdą możliwość i myślimy o tym, co będzie się działo w danym miejscu w ciągu kilku lat by ograniczać utrudnienia – deklaruje wiceprezydent Poznania.

Ponad 100 mln złotych ze środków miasta

Od naszego rozmówcy dowiedzieliśmy się także, że budowa Mostu Chrobrego, składającego się z trzech obiektów, ma kosztować ponad 100 mln złotych, choć całkowita wartość zadania będzie znana dopiero po wykonaniu ostatecznego kosztorysu. Miasto sfinansuje to zadanie z własnych środków, bowiem nie ma żadnych szans na pozyskanie zewnętrznego dofinansowania do budowy nowej przeprawy.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5