Trwa modernizacja ulicy Św. Marcin w Poznaniu. Prace są opóźnione, lecz mimo tego tramwaje mają wrócić na główną ulicę Śródmieścia do połowy bieżącego roku. Prawdopodobnie nieco szybciej uda się jednak uruchomić kursy między Marcinem a Towarową.
Jedna z głównych, śródmiejskich ulic Poznania, Święty Marcin, jest pozbawiona ruchu tramwajowego od wielu miesięcy. Ulica przechodzi bowiem metamorfozę w ramach Projektu Centrum, która obejmuje swoim zakresem prace sieciowe (instalacje wodociągowe, gazowe czy elektryczne), ale również modernizację sieci tramwajowej wraz z budową nowych rozjazdów na dwóch skrzyżowaniach (z Aleją Niepodległości oraz z ulicą Ratajczaka).
Duże zadanie, kilka części
Inwestycję podzielono części. W ramach osobnych kontraktów wykonywana była modernizacja ulicy od Ratajczaka do Alei Marcinkowskiego oraz modernizacja ulicy na odcinku pomiędzy Mostem Uniwersyteckim a Gwarną.
Jeszcze inna umowa dotyczy budowy pierwszego etapu nowej linii tramwajowej na ulicy Ratajczaka, w ramach której przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic św. Marcin i Ratajczaka.
Koniec prac na Marcinkowskiego? Nie do końca…
Jak poinformowały niedawno Poznańskie Inwestycje Miejskie, nadzorujące remont centrum miasta, zakończono “zasadnicze prace budowlane”
na Alejach Marcinkowskiego oraz na wschodnim odcinku ul. Święty Marcin (od Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego). Jest to kluczowe sformułowanie, bowiem na niedawnym placu budowy wciąż widać elementy, które należy poprawić.
– Wykonawca może jeszcze prowadzić punktowe prace polegające na usuwaniu usterek wskazanych na odbiorach robót. Odbiór końcowy całego zakresu 2.2 Programu Centrum będzie możliwy po zakończeniu prac na skrzyżowaniu Al. Marcinkowskiego i ul. Paderewskiego. Obecnie ul. Paderewskiego pełni funkcję dojazdową dla pojazdów budowy ze Starego Rynku. Decyzja o wstrzymaniu prac w rejonie ul. Paderewskiego pozwoli uniknąć niszczenia nowej infrastruktury przez ciężkie pojazdy transportujące materiały budowlane na Stary Rynek. Po zakończeniu prac na ul. Wielkiej, która to przejmie rolę dojazdową do Starego Rynku, zrealizowane zostaną prace na Al. Marcinkowskiego przy ul. Paderewskiego – tłumaczy nam Maja Chłopocka, dyrektorka ds. komunikacji i koordynacji inwestycji Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Opóźnienie prac i powrót tramwajów w połowie roku?
Mimo zakończenia prac na wspomnianym odcinku, tramwaje nie mogą jeszcze wrócić na Św. Marcin, bowiem ciągle trwa inwestycja między Mostem Uniwersyteckim a ulicą Gwarną. W jej ramach powstanie nowa relacja, z ulicy Towarowej tramwaje będą teraz mogły skręcić już także w kierunku wschodnim, a przy Zamku powstanie brakujący przystanek dla pasażerów (przed remontem przystanek znajdował się tylko po jednej stronie, jadąc od Kaponiery w kierunku Ratajczaka). Prace na tym
odcinku miały się zakończyć w 1 kwartale bieżącego roku, lecz jak przyznaje Chłopocka, są one opóźnione.
– Prace nie zakończą się jeszcze w pierwszym kwartale tego roku, wpływ miała na to m.in. sytuacja gospodarcza w kraju i na świecie związana z wojną w Ukrainie oraz nieprzewidziane kolizje z artefaktami archeologicznymi oraz inną infrastrukturą podziemną. Wraz z wykonawcą dokładamy wszelkich starań by wiosną skończyły się zasadnicze prace związane z torowiskiem, chcemy też, aby ruch tramwajowy wrócił na ul. Św. Marcin w połowie bieżącego roku. Zakończenie całej inwestycji przewidywane jest na III kwartał 2023 – mówi przedstawicielka PIM.
Towarowa będzie przejezdna wcześniej
Chłopocka wspomniała, że poznańska spółka chce, by tramwaje mogły pojechać Św. Marcinem w połowie bieżącego roku. Mówimy o całym odcinku tej ulicy, od Kaponiery aż do Alei Marcinkowskiego, natomiast
władze miasta planowały, że szybciej uda się uruchomić ruch tramwajowy od Kaponiery przez ulicę Towarową do ulicy Matyi. Czy te zamierzenia nadal są aktualne?
– Tak, takie rozwiązanie niezmiennie jest brane pod uwagę. Udostępnienie przejazdu tramwajowego przez ul. Towarową zależy od postępu prac i możliwości technicznych oraz proceduralnych, na tym etapie nie ma wyznaczonej daty, lecz czynimy starania by uruchomić tę relację tramwajową wcześniej – odpowiada na nasze pytanie Maja Chłopocka.
Nowe tory, napędy półzwrotnic i słupy trakcyjne
Przy okazji rozmowy o planowanej dacie powrotu tramwajów do centrum Poznania, zapytaliśmy przedstawicielkę PIM o to, jakie prace udało się już wykonać na fragmencie między Mostem Uniwersyteckim a Gwarną.
– W ostatnim czasie wykonawca zakończył rozbiórkę nawierzchni drogowej i torowej na skrzyżowaniu al. Niepodległości z ul. Św. Marcin. Ułożył także kostkę na peronach przy CK Zamek. W pierwszej połowie stycznia zakończył się m.in. montaż napędów półzwrotnic rozjazdu przy Akademii Muzycznej, zalew strefy okołoszynowej torów w rejonie skrzyżowania z ul. Kościuszki, a także korytowanie i wykonanie warstw podbudowy pod chodnik po stronie północnej ul. Św. Marcin, od ul. Kościuszki do ul. Gwarnej – wymienia dyrektorka.
Chłopocka dodała też, że zabetonowano już torowisko na ulicy Towarowej , a w najbliższym czasie wykonawca ma skupić się na budowie odwodnienia torowiska na ul. Towarowej, wykonaniu warstwy podbudowy i układanie kostki granitowej w międzytorzu na ul. Św. Marcin na wysokości ul. Wieniawskiego, a także na pracach przy fundamentach słupów trakcyjnych na Towarowej.
Przebudowa skrzyżowania z myślą o nowej linii tramwajowej
W ramach Projektu Centrum, Poznań miał też wzbogacić się o nową linię tramwajową w ulicy Ratajczaka,
lecz z powodu braku funduszy na to zadanie władze miasta postanowiły fazować inwestycję i
dokończyć ją w ramach nowej perspektywy unijnej. Obecna inwestycja (
o której szerzej piszemy tutaj) ma objąć pierwszy etap nowej linii, a więc zabudowę torowiska na ulicy Ratajczaka, na fragmencie od ulicy 27 Grudnia do ul. Św. Marcin. Z tego powodu przebudowę musi przejść skrzyżowanie Ratajczaka i Św Marcin, gdzie pojawią się tory nowej trasy. Także ta punktowa inwestycja uniemożliwia ruch tramwajów na głównej ulicy Śródmieścia, choć nie powinno to stanowić problemu przy powrocie tramwajów na Św. Marcin.
– Prace polegające na dostosowaniu skrzyżowania ul. Św. Marcin i Ratajczaka do przyszłej trasy tramwajowej już się rozpoczęły. Aktualnie wykonawca przebudowuje tam infrastrukturę podziemną. Zakładamy, że w zakresie tramwajowym potrwają do połowy roku, natomiast zakończenie pozostałych prac na tym skrzyżowaniu planujemy na III kwartał 2023 r. – zapewnia Maja Chłopocka.