Kilkanaście godzin temu pierwszy tramwaj przetestował nowy odcinek poznańskiej sieci tramwajowej na ulicy Ratajczaka. To niepełny fragment nowej trasy, która ma powstać w kolejnych latach.
Ubiegłej nocy z 28 na 29 marca, MPK Poznań przeprowadziło udane testy nowego fragmentu torowiska na ulicy Ratajczaka. Był to pierwszy raz, kiedy tramwaje wjechały na odcinek, który docelowo będzie stanowił kolejną trasę tramwajową w ścisłym centrum miasta.
– Testy przeszły pomyślnie. Jednak – co istotne - w przypadku decyzji o rozpoczęciu wykorzystywania fragmentu torowiska np. do przestoju rezerwy, zamontowana zostanie jeszcze smarownica, co ograniczy emisję hałasu związanego z ruchem tramwajowym. Instalacja do niej jest już przygotowana – mówi nam Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa MPK Poznań.
Przypomnijmy, że budowę nowego fragmentu (pomiędzy ulicami Święty Marcin a Placem Wolności i 27 Grudnia) zakończono już kilka tygodni temu, ale dopiero teraz został on przetestowany przez tramwaj w barwach MPK.
Opisywany odcinek jest częścią nowej trasy na ulicy Ratajczaka, która w pierwotnych planach miasta miała zostać oddana do użytku do końca poprzedniej perspektywy unijnej, a więc maksymalnie do 31 grudnia ubiegłego roku.
Z powodu długotrwałego oczekiwania na decyzję środowiskową przetarg na realizację
ogłoszono dopiero na początku lutego 2022 roku a złożone
oferty przekroczyły budżet miasta.Samorząd nie zdecydował się dopłacić i unieważnił postępowanie, na co wpływ miał także czas potrzebny na realizację prac i ryzyko nieukończenia prac do 31 grudnia 2023 roku. Inwestycja
jest więc fazowana, a brakujący odcinek powstanie dzięki środkom z nowej puli unijnej, a
dokładniej z funduszy z programu FEnIKS.O znaczeniu nowej trasy dla układu komunikacyjnego miasta
pisaliśmy tutaj. Zgodnie z wstępnymi założeniami ZTM Poznań, nowym odcinkiem pojadą obecne linie 9 oraz 19.