Pierwotnie miał tutaj stanąć nowy budynek w systemie dworców modułowych. Ostatecznie PKP zdecydowało się na przebudowę obecnego budynku stacji Poznań Garbary. Inwestycja właśnie się rozpoczyna i ma zakończyć się za dziewięć miesięcy.
Wykonawca już przejął plac budowy i w tym tygodniu rozpoczyna prace. – Na stacji Poznań Garbary stoi już dworzec tymczasowy – informuje Michał Stilger z biura komunikacji i promocji Polskich Kolei Państwowych SA. – Jesteśmy na ostatnim etapie dostosowania go do potrzeb Kolei Wielkopolskich, które ulokują w nim kasy biletowe – dodaje.
To inwestycja, którą PKP zapowiadało od dłuższego czasu. – Dworzec Poznań Garbary zostanie rozbudowany i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zlikwidowane będą bariery architektoniczne, pojawią się ścieżki prowadzące i tablice tyflograficzne – mówiła przed kilkoma miesiącami Katarzyna Grzduk z biura komunikacji i promocji Polskich Kolei Państwowych SA.
Istniejąca obecnie poczekalnia zostanie wyburzona i zastąpiona nową przeszkloną kubaturą. Wejścia do budynku będą z dwóch stron, dojdzie wejście od strony ul. Garbary. W środku oprócz poczekalni i kas biletowych pojawi się przestrzeń komercyjna oraz sanitariaty i pomieszczenie techniczne. Przebudowany budynek finalnie ma nawiązywać do obecnej bryły dworca. Pozostanie natomiast zewnętrzna wiata, pod którą czekają podróżni.
Oprócz tego obiekt będzie również monitorowany i klimatyzowany. Przed dworcem zaplanowano dziesięć miejsc parkingowych, w tym jedno dla osób niepełnosprawnych. Szacunkowy okres realizacji inwestycji to dziewięć miesięcy, podczas ich trwania możliwe są również zmiany w organizacji ruchu, w zależności od etapu inwestycji. Koszt realizacji to prawie 5 mln zł, a w przetargu na wykonawcę została wybrana firma A-Projekt Sp. z o.o.
Wcześniej Polskie Koleje Państwowe chciały zamiast obecnego budynku stacji wybudować nowy obiekt tzw. dworzec modułowy. Miały to być obiekty budowane według jednego wzoru na mniejszych stacjach, by obniżyć koszty inwestycji. Po analizach zdecydowano się jednak na remont istniejącego dworca. Perony stacji zostały przebudowane podczas generalnej przebudowy poznańskiego węzła kolejowego, która zakończyła się w 2008 roku.
wiz. PKP SA