fot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commonsTramwaj w Poznaniu
Czy w najbliższych latach sieć tramwajowa Poznania istotnie się powiększy, a z torowisk znikną wagony wyprodukowane przez chorzowski Konstal? Miasto kresli śmiałe zamierzenia infrastrukturalne i taborowe. Znaczna część przedsięwzięć ma być realizowana dzięki dotacjom ze źródeł zewnętrznych.
Wśród realizowanych ostatnio przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu inwestycji w miejską sieć tramwajową należy wymienić przebudowę trasy na Górnym Tarasie Rataje, która podzielona została na trzy etapy, a ostatni z nich zakładał budowę nowego torowiska w ciągu ul. Unii Lubelskiej, czy budowę nowej odnogi na Naramowice. Poza tym trwa przebudowa torowisk w ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. oraz korekta układu komunikacyjnego, w tym remont torowisk, w rejonie ronda Rataje. Samorząd zapowiedział już budowę kolejnego odcinka – w ciągu ul. Ratajczaka.
Środki zewnętrzne na nowe odcinki sieci tramwajowej
– Będzie to drugi etap jednej z najważniejszych poznańskich inwestycji: Projektu Centrum. Zmienia on śródmieście w przestrzeń przyjazną mieszkańcom – mówi Joanna Żabierek, rzecznik prasowy prezydenta Poznania i Urzędu Miasta Poznania. Nowe torowisko ma lepiej skomunikować z centrum Wildę i Dębiec. Sama ul. Ratajczaka ma się zaś stać zdaniem magistratu atrakcyjniejsza i bezpieczniejsza.
Nasza rozmówczyni zapowiada także, że w najbliższych latach Poznań będzie się starał o pozyskanie środków unijnych lub krajowych na drugi etap budowy trasy na Naramowice obejmujący odcinek od Estkowskiego do pętli Wilczak (szacunkowa wartość przedsięwzięcia to 400 mln zł). Poza tym miasto postara się o pieniądze ze źródeł zewnętrznych na budowę odnogi na os. Kopernika (270 mln zł) i na Główną (do węzła Poznań-Wschód; 150 mln zł). Komunikację ma poprawić także przewidziana do realizacji niezależnie od funduszy UE budowa kładki pieszo-rowerowej nad Wartą i Cybiną pomiędzy Berdychowem, Ostrowem Tumskim a Chwaliszewem. Zbliża się koniec eksploatacji wagonów z chorzowskiego Konstalu
Rozwój sieci torowisk ma pociągnąć za sobą inwestycje taborowe, które będą niezbędne do zapewnienia sprawnej obsługi większej liczby tras. Miasto chciałoby też wyeliminować z ruchu ok. 30 tramwajów typu 105Na. – Część planowanych do zakupu wagonów będzie miała długość ok. 45 m, dzięki czemu ich pojemność będzie znacznie większa niż standardowych 32-metrowych tramwajów niskopodłogowych – stwierdza rzecznik prezydenta. Szacuje ona, że nowy wagon 32-metrowy można kupić za ok. 8 – 9 mln zł, a dłuższy – za ok. 10 – 11 mln. Całkowita wartość planowanych inwestycji taborowych sięga więc ok. 450 mln zł.
Przedstawicielka samorządu zwraca uwagę, że miasto co roku wydaje znaczne sumy na swoją infrastrukturę, realizując nie tylko duże inwestycje, ale i mniejsze prace utrzymaniowe. Część przedsięwzięć ma przynosić zaś zupełnie nowe rozwiązania komunikacyjne. Przykładem takich działań ma być budowa trasy na Naramowice. – Powstaje tam tramwaj wraz z infrastrukturą drogową – usłyszeliśmy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.