ZTM Poznań ma wstępny plan budowy nowego łuku tramwajowego przy Kupcu Poznańskim. Miasto chciałoby wprowadzić go do stałego układu, lecz w tym momencie nie wiadomo kiedy będzie to możliwe oraz czy byłby on wykorzystywany w codziennym użytkowaniu. W tle pozostaje też inny powód tej inwestycji.
Kilka dni temu
poznańska Gazeta Wyborcza poinformowała o punktowej inwestycji infrastrukturalnej dotyczącej trakcji tramwajowej. Chodzi mianowicie o możliwość budowy łuku torowego z ulicy Podgórnej w kierunku Strzeleckiej, a więc w identycznej relacji jak tymczasowe
rozwiązanie, które MPK Poznań zastosowało na czas remontu sieci tramwajowej w centrum Poznania.Zdaniem Wyborczej, budowa tego łuku miałyby służyć nie tylko względom komunikacyjnym, ale też wywłaszczenia (na cele publiczne) dwóch działek na Placu Wiosny Ludów, z którymi samorząd ma odwieczny problem. Dziennik przypomina, że władze miasta od wielu lat próbują uporządkować teren na obu działkach i doprowadzić do sytuacji, w której nie będą one szpecić tej okolicy.
Łuk tramwajowy może w tym pomóc, a więcej o pomyśle realizacji tej inwestycji mówi nam Rafał Wąsowicz z Działu Komunikacji Społecznej poznańskiego ZTM-u.
– Wykonanie tymczasowego łuku torowego na placu Wiosny Ludów, umożliwiającego przejazd tramwajów w relacji: Kórnicka – most św. Rocha – Wrocławska – pl. Wiosny Ludów – AWF w czasie przebudowy torowisk w centrum pokazało, że warto byłoby wprowadzić takie rozwiązanie na stałe. Wówczas oczywiście już nie w układzie jednego toru i nakładek, tylko standardowego: dwutorowego. Ponadto rozwiązanie takie zwiększyłoby elastyczność sieci, dzięki czemu w przypadku wystąpienia takiej konieczności można byłoby prowadzić ruch pasażerski bez ograniczeń dla pozostałych użytkowników pasa drogowego – wyjaśnia przedstawiciel ZTM Poznań.
Wąsowicz dodał też, że wynikiem pozytywnej oceny tego rozwiązania było przygotowanie koncepcji docelowego łuku, którą dysponuje ZTM. Jednak realizacja ten inwestycji jest raczej odległa w czasie.
– Obecnie jednak nie są prowadzone dalsze prace projektowe, jak również w planie finansowym nie są zabezpieczone środki na realizację tego zadania, stąd też nie jest możliwe wskazanie nawet orientacyjnego terminu jego wykonania – kończy pracownik ZTM Poznań.
Mapa: OpenRailwayMap