W ostatnią niedzielę po raz ostatni można się było w Poznaniu przejechać "Helmutami", czyli tramwajami GT8 sprowadzonymi 22 lata temu z Dusseldorfu. Wtedy były powiewem nowoczesności. Teraz zasłużyły na emeryturę.
Pochodzące z Düsseldorfu jednokierunkowe tramwaje GT8, nazywane przez pasażerów „Helmutami” kursowały po Poznaniu do końca ubiegłego tygodnia, w niedzielę Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne i Klub Miłośników Pojazdów Szynowych pożegnały je w zajezdni przy ul. Madalińskiego.
Pierwsze "Helmuty" poznańskie MPK zakupiło w 1996 roku, a w ruchu pasażerskim zadebiutowały 30 stycznia 1997 roku otwierając trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
- Pomimo, że były to tramwaje używane, w tamtych latach uznawano je za jedne z bardziej zaawansowanych technicznie wagonów tramwajowych w Poznaniu i jednocześnie najmniej awaryjnych. Posiadały wiele udogodnień dla pasażerów, m. in. fotokomórki w drzwiach, mechanizm rewersowania drzwi zapobiegający przytrzaśnięciu pasażera, a także wydajne ogrzewanie - wyjaśnia Krzysztof Dostatni, prezes Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych, w rozmowie z serwisem poznan.pl.
Przez 22 lata eksploatacji, łącznie w Poznaniu jeździło 56 tramwajów z Düsseldorfu i 31 tramwajów z Frankfurtu nad Menem (w tym dwukierunkowe). Z biegiem czasu, w miarę potrzeb i możliwości finansowych, z uwagi na swój wiek "Helmuty" były zastępowane przez bardziej nowoczesny tabor.
W związku z zakupem Moderusów Gamma zostaną wycofywane.
W ruchu liniowym pozostanie jeszcze 5 wagonów dwukierunkowych. Dwa wagony z Düsseldorfu (GT6 i GT8) zostaną zachowane jako zabytkowe i będzie można spotkać np. na linii turystycznej, czy podczas imprez okolicznościowych organizowanych przez MPK i KMPS.