ZTM Poznań podsumował wyniki przewozowe za 2022 roku. Z usług komunikacji miejskiej w Wielkopolsce skorzystało ponad 226 milionów pasażerów. To znacznie lepszy wynik niż ten osiągnięty w 2020 czy 2021 roku, lecz jednocześnie gorszy niż w ostatnim roku przed pandemią. W ubiegłym roku wpływy z biletów pokryły około 33,5% kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej.
Ubiegły, 2022 rok, był rekordowy jeśli chodzi o liczbę przewiezionych pasażerów przez polską kolej. Szeroko opisywaliśmy ten rekordowy
wynik w tym artykule. Ogromne wzrosty liczby podróżnych korzystających z pociągów odnotowali zarówno przewoźnicy samorządowi, jak również PKP Intercity.
Prawie 227 mln pasażerów
Także w komunikacji miejskiej można było zauważyć znaczne wzrosty liczby pasażerów korzystających z autobusów czy tramwajów. Jak pod tym względem wypadła komunikacja w stolicy Wielkopolski?
– W 2022 roku w okresie od stycznia do grudnia z komunikacji miejskiej skorzystało 226 829 932 pasażerów – mówi nam Agnieszka Makała z Działu Komunikacji Społecznej ZTM Poznań.
Ubiegłoroczny wynik jest znacznie lepszy od tego osiągniętego w 2021 czy 2020 roku, lecz ciągle dużo gorszy niż rezultat z ostatniego roku przed pandemią, czyli 2019. W 2021 roku z autobusów i tramwajów w Poznaniu skorzystało bowiem nieco ponad 180 mln pasażerów, dokładniej 180 208 254 osób. W roku pandemicznym ten wynik wyniósł nieco ponad 173 miliony pasażerów. Natomiast tuż przed pandemią z komunikacji miejskiej w Poznaniu skorzystało aż 255,51 miliona pasażerów. Widać więc wyraźnie, że do choćby wyrównania tego wyniku jeszcze sporo brakuje.
Komunikacja ograniczona remontami
Wydawać by się mogło, że istnieje wiele czynników przemawiających za tym, by pasażerowie masowo wracali do autobusów czy tramwajów. Są to np. zniesienie nauki zdalnej, czy też wysokie ceny paliwa. Z drugiej strony jednak Poznań ciągle boryka się z dużą liczbą remontów sieci tramwajowej, obejmującej swoim zasięgiem ścisłe centrum miasta, ale także najważniejszą linię w mieście
(PST) oraz
Trasę Kórnicką. Powoduje to duże utrudnienia w ruchu tramwajów. Sytuacja w tym zakresie powinna się unormować dopiero po zakończeniu wszystkich inwestycji, a więc do końca bieżącego roku.
– Wpływ z biletów od stycznia do grudnia 2022 roku to 189.640.089,81 zł. Pokryły one 33,5% kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Utrzymanie komunikacji miejskiej w ubiegłym roku kosztowało 657.355.946,91 złotych – przekazała nam Agnieszka Makała z ZTM Poznań, pytana o koszty funkcjonowania komunikacji w ubiegłym roku.
Cięcie oferty nadal aktualne
Jednocześnie zapytaliśmy też poznańskiego organizatora komunikacji miejskiej o to, czy nadal planowane jest ograniczenie rozkładów jazdy tramwajów w tzw. międzyszczycie. – Nie, na ten moment nie rozważamy zmiany decyzji, obowiązywać ona będzie do odwołania – odpowiedziała Makała.
Wydaje się więc, że nic już nie zatrzyma negatywnych zmian w rozkładach jazdy, o czym
szerzej pisaliśmy tutaj.