Jak poinformował Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, remont trasy PST rozpocznie się 1 sierpnia bieżącego roku. Pierwszy etap ma potrwać maksymalnie pół roku, w trakcie którego trasa Pestki będzie zupełnie zamknięta dla tramwajów. W tym czasie zostanie uruchomiona autobusowa linia zastępcza T12, dowożąca pasażerów na przystanki tramwajowe Żniwna oraz Armii Poznań.
Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu rozstrzygnął postępowanie przetargowe dotyczące remontu środkowego, najdłuższego odcinka trasy PST, od Słowiańskiej do Szymanowskiego.
Prace wykona konsorcjum firm NDI Energy oraz NDI SA, które zaoferowało najniższą cenę. Nieznacznie jednak przewyższała ona budżet ZTM, tym niemniej przetarg udało się rozstrzygnąć pozytywnie. Więcej o tym, co dokładnie zostanie wykonane w ramach prac,
można przeczytać w tym miejscu.Remont ruszy 1 sierpnia
Wcześniej najkorzystniejszą ofertę w swojej części przetargu wybrało MPK Poznań, które odpowiada za remont pierwszego odcinka, od Mostu Teatralnego do Słowiańskiej. Tak więc znamy już wykonawców obu części remontów, a dziś poznaliśmy także datę tego, kiedy rozpoczną się właściwe prace. Jak przekazał ZTM Poznań, remont trasy PST ruszy 1 sierpnia tego roku.
Jak już informowaliśmy, w pierwszym etapie, który ZTM chciałby ukończyć w ciągu maksymalnie 6 miesięcy, cała trasa Pestki będzie wyłączona z ruchu tramwajów. Po tym okresie ruch ma zostać przywrócony do przystanku Słowiańska, gdzie pasażerowie będą przesiadać się na autobusy zastępcze.
Autobusy T12 co 3 minuty
Obecnie rolę komunikacji zastępczej mają pełnić autobusy zastępczej linii T12, która będzie kursować od Pętli Sobieskiego do przystanków tramwajowych Żniwna oraz Armii Poznań, gdzie możliwa będzie przesiadka do tramwajów linii 4, 10, 15 oraz 96 kursujących z Błażeja oraz Połabskiej. W sierpniu, w szczytach przewozowych, na tych przystankach tramwaje mają kursować co 4 minuty, natomiast autobusy T12 mają kursować co 3 minuty od godziny 6 do 20 w dni robocze. Na pętlę Połabską przesunięta zostaje linia 15, która będzie kursować wzdłuż Cytadeli do Mostu Teatralnego, gdzie wróci na swoją pierwotną trasę do pętli Budziszyńska. Z Połabskiej będzie też kursować obecna już tam w tym momencie linia numer 4.
Na Błażeja nadal dojeżdżać będzie linia numer 10, natomiast 3, która kursuje tam obecnie z Placu Wielkopolskiego znowu zostanie zawieszona. W jej miejsce pojawi się linia 96, która będzie kursować z Błażeja na Franowo, a więc de facto zastąpi linię numer 16, formalnie zawieszoną. Trasę zmienią też dwie pozostałe dzienne linie tramwajowe kursujące trasą PST, a więc 12 oraz 14. 12 będzie jeździła teraz ze Starołęki na Junikowo przez Most Dworcowy i Bałtyk oraz ulicę Grunwaldzką. 14 natomiast będzie dojeżdżać z Górczyna na Piątkowską, gdzie zastąpi linię numer 9, także formalnie zawieszoną. 14 pojedzie przez Głogowską i Kaponierę, a także Most Teatralny i Roosevelta.
ZTM wskazuje też, że pasażerowie podróżujący w kierunku pętli Sobieskiego powinni też korzystać z już istniejących linii autobusowych, które kursują w rejonie Piątkowa i Winograd, a które dowożą pasażerów do pętli Piątkowska, Połabska oraz na krańcówkę przy Błażeja. Remont wymusi także zawieszenie nocnych linii tramwajowych 201 i 202, za które zostaną uruchomione linie autobusowe 231 oraz 232.
Tramwaje wrócą też na 28 Czerwca
Jak sygnalizuje ZTM, 1 sierpnia do użytku oddane zostanie także torowisko na ulicy 28 Czerwca 1956 roku, a o postępach w pracach przy tej
inwestycji pisaliśmy w tym miejscu. Wyremontowaną ulicą pojadą linie numer 2, 10, a także tymczasową o numerze 93, kursującą ze Starołęki na Dębiec przez most Królowej Jadwigi. Zmiany czekają też komunikację tramwajową w centrum miasta, bowiem zostanie zlikwidowany tymczasowy łuk tramwajowy na Placu Wiosny Ludów. Oznacza to, że torowisko w tym miejscu zostanie przerwane, a tramwaje jadące od Mostu Rocha stracą możliwość jazdy w jakimkolwiek kierunku, ponieważ ciągle trwa remont torowiska na Podgórnej i na alejach Marcinkowskiego. Nie oznacza to jednak, że tramwaje nie pojadą już do Wrocławskiej oraz do Placu Wiosny Ludów, ponieważ zostaną utworzone dwie tymczasowe linie tramwajowe o numerach 95 i 99.
95 będzie kursować jako wahadło na trasie Kórnicka – Wrocławska, tak więc będzie musiała być obsługiwana prawdopodobnie taborem dwukierunkowym. Podobnie będzie w przypadku linii 99, ponieważ ona także nie będzie miała możliwości nawrotu. Ta linia będzie kursować w wahadłowej relacji AWF – Plac Wiosny Ludów.
Zmiany, a na horyzoncie widać już kolejne remonty
Jak widać więc, w komunikacji dojdzie do wielkich zmian, a miasto zapowiada już kolejne prace, które mają się rozpocząć jesienią.
Mowa o ostatnim fragmencie Programu Centrum, w ramach którego modernizację przejdzie torowisko na ul. 27 grudnia, a także w ulicach Mielżyńskiego i Fredry. Ponadto
prace rozpoczną się także na odcinku Kórnicka – Osiedle Lecha. Pełną listę zmian komunikacyjnych, jakie wejdą w życie od 1 sierpnia
można przeczytać w tym miejscu.