W Poznaniu trwa właśnie remont jednej z najważniejszych tras komunikacyjnych w mieście, a więc Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Zarówno ZTM jak i MPK Poznań zapewniają, że remont toczy się planowo, a wykonawcy poszczególnych odcinków dokładają wszystkich starań, by zakończyć prace jak najszybciej. Co już zostało zrobione?
W
sierpniu rozpoczął się długo wyczekiwany remont trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST). Inwestycja
została podzielona na dwie zasadnicze części, a każda z nich jest nadzorowana przez inną instytucję. Pierwszy, krótszy fragment, gdzie prace rozpoczęły się wraz z początkiem sierpnia, realizowane są pod nadzorem MPK Poznań, a wykonawcą tej części inwestycji jest firma PORR. Zasadniczy odcinek prac, od przystanku Słowiańska do Szymanowskiego, jest realizowany przez konsorcjum NDI Energy oraz NDI SA. Tutaj prace nadzoruje ZTM Poznań, a remont tego odcinka został dofinansowany
ze środków centralnych, a dokładniej tzw. Polskiego Ładu. Pierwszy odcinek remontu już z nowymi szynami
Zarówno ZTM jak i MPK Poznań
regularnie informują o postępach prac, które mają pozwolić na jak najszybsze przywrócenie przejezdności “Pestki”, będącej transportowym kręgosłupem Poznania, łączącej centrum z północnymi dzielnicami stolicy Wielkopolski. Jak więc prezentuje się aktualne zaawansowanie prac?
– Na odcinku między ul. Roosevelta a przystankiem Słowiańska trwa układanie nawierzchni torowej na torze w kierunku Piątkowa – widoczne są już szyny, podkłady i podsypka tłuczniowa. Na ciasnych łukach, tam gdzie wcześniej były podkłady drewniane, zamontowane zostaną podkłady z tworzywa sztucznego, a na odcinkach prostych podkłady betonowe z tzw. zelówkami z poliuretanu. Prace prowadzone są już także na torze w kierunku centrum – na estakadzie zdemontowano torowisko, trwa czyszczenie koryta balastowego. W dalszej kolejności zaplanowano dalsze prace na torze w kierunku centrum. Na koniec – jeśli chodzi o prace na odcinku od Roosevelta do przystanku Słowiańska - zostanie wymieniony rozjazd znajdujący się przy ul. Roosevelta – poinformowała nas Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa MPK Poznań.
Smogulecka zapewniła nas również, że prace postępują zgodnie z planem, a wykonawca czyni starania, aby ukończyć je w maksymalnie szybkim terminie.
ZTM Poznań: “Remont PST postępuje bardzo szybko”
Kilka tygodni po rozpoczęciu prac na odcinku nadzorowanym przez MPK, na plac budowy wszedł także wykonawca drugiego odcinka remontu. Tak jak wspomniano już wcześniej, prace w tym miejscu nadzoruje poznański ZTM. Z racji stosunkowo niewielkiego okresu od rozpoczęcia prac (5 tygodni), na tym odcinku inwestycja nie jest tak zaawansowana jak na fragmencie między Słowiańską a Mostem Teatralnym. Co do tej pory udało się więc wykonać?
– Na odcinku trasy PST, od Słowiańskiej do Szymanowskiego, prowadzone są roboty peronowe, prace elektroenergetyczne oraz prace związane z usuwaniem warstwy tłucznia w celu jego oczyszczenia. Sukcesywnie na budowę dostarczane są wszystkie niezbędne materiały, w tym szyny, podkłady kompozytowe, płyty i ścianki peronowe, co stanowi etap przygotowania do prac montażowych nowego torowiska oraz krawędzi peronowych. W tym tygodniu planowane jest rozpoczęcie robót w okolicy przystanku Słowiańska związanych z wykonaniem nawierzchni bezpodsypkowej przed peronem. Modernizacja trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju postępuje bardzo szybko. Wykonawcy dokładają starań, aby jak najszybciej zakończyć tę ważną dla Poznania inwestycję. Część pierwsza wraz z przystankiem Słowiańska ma być zakończona najpóźniej w styczniu 2023r., natomiast odcinek trasy PST na północ od ul. Słowiańskiej na przełomie maja i czerwca 2023 roku – przekazał nam z kolei Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM Poznań.
Najpierw tramwaje wrócą na krótszy odcinek
Remont trasy PST został pomyślany w ten sposób, aby jak najszybciej przywrócić kursowanie tramwajów na odcinku Most Teatralny – Słowiańska, z racji trudności w organizacji komunikacji zastępczej na tym odcinku. Zgodnie z założeniami, od początku lutego komunikacja zastępcza ma być łączoną formą tramwaju wraz z autobusem. Tramwajem będzie można dotrzeć do przystanku Słowiańska, gdzie następować będzie przesiadka na autobusy zastępcze. Aktualnie cała trasa realizowana jest autobusami zastępczymi o oznaczeniu T12.