Od czwartku poznańscy rowerzyści mogą korzystać z 475 rowerów IV generacji, w tym 30 rowerów elektrycznych. Uzupełniają one istniejącą wcześniej flotę ponad 1200 rowerów III generacji, które w tym sezonie można wypożyczać od 1 marca.
– To przełomowy moment w trwającej od 2012 roku historii Poznańskiego Roweru Miejskiego – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Do tej pory rozwijany był system III generacji, czyli wymagający stacji dokujących, a każda kolejna rozbudowa świadczyła o tym, że im większy system, tym większa popularność tego środka transportu. Od tego roku do dyspozycji użytkowników będzie rower IV generacji, który można zwracać poza stacjami. To całkowita nowość w przestrzeni miejskiej.
– Rowery IV generacji umożliwiają zwrot roweru tam, gdzie jest to wygodne. Albo w obrębie stref, albo – za dodatkową opłatą – poza nimi. Trzeba jednak pamiętać, że zwrócony rower nie może przeszkadzać innym użytkownikom chodnika lub drogi, a miejsce jego zwrotu musi być ogólnodostępne tak, by kolejni użytkownicy nie mieli problemu z wypożyczeniem – mówi Robert Lech, prezes Nextbike Polska.
Rowery IV generacji będzie można bez dodatkowych opłat wypożyczyć i oddać na jednej ze 112 stref PRM. 80 z nich znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejących stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego. Największa strefa obejmuje cały obszar w granicach I ramy komunikacyjnej z wyłączeniem płyty Starego Rynku. Kolejne 32 strefy znajdują się w miejscach, gdzie dotychczas roweru publicznego nie było. Są oznaczone tablicami informacyjnymi i oznakowaniem poziomym określającym ich granice.
Rower IV generacji można wypożyczyć na kilka sposobów. Najwygodniej skorzystać z aplikacji Poznańskiego Roweru Miejskiego. Należy wtedy zeskanować kod QR i wpisać na komputerze roweru kod wyświetlony w aplikacji. Można również skorzystać ze sparowanej z kontem karty RFID (np. PEKA) i przyłożyć ją do czytnika na komputerze pokładowym. Można też w komputerze pokładowym wpisać swój numer telefonu i kod PIN. Po przeprowadzeniu tych czynności wystarczy otworzyć blokadę przedniego koła i włożyć jej bolec do prowadnicy obok kierownicy.
Rower zwracamy poprzez komputer pokładowy – wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami, a więc nacisnąć przycisk „OK”, po czym zapiąć blokadę przedniego koła. Rower potwierdzi poprawny zwrot sygnałem dźwiękowym i komunikatem na wyświetlaczu.
Przed wypożyczeniem rower można zarezerwować na maksymalnie 15 minut, korzystając z aplikacji mobilnej lub strony internetowej. W trakcie przejażdżki istnieje również możliwość skorzystania z funkcji „postój”. Można ją aktywować poprzez komputer pokładowy (należy wcisnąć „P”), po czym zapiąć blokadę koła. Postój nie może trwać dłużej niż 60 minut. Czas rezerwacji i postoju wliczane są do czasu wypożyczenia.
Obok standardowych rowerów IV generacji dostępnych jest również 30 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. To szczególne ułatwienie przy dłuższych przejazdach. Silnik roweru elektrycznego wspomaga pedałującego do osiągnięcia przez niego prędkości 25 km/h.
– Koszt wypożyczenia standardowego roweru IV generacji jest taki sam, jak w przypadku rowerów III generacji. Bezpłatne pozostaje 20 minut każdego wypożyczenia, po ich przekroczeniu za pierwszą godzinę pobierana jest opłata 2 zł, a za drugą i każdą następną godzinę po 4 zł. Dla użytkowników identyfikujących się kartą PEKA z imiennym biletem okresowym ważnym w strefie A bezpłatny czas wypożyczenia jest wydłużony do 30 minut – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
W przypadku rowerów elektrycznych nadal obowiązuje bezpłatne 20 minut wypożyczenia. Wypożyczenie trwające od 21 do 60 minut kosztuje natomiast 3 zł, a za każdą kolejną rozpoczętą godzinę pobierana jest opłata w wysokości 5 złotych.