Sieć tramwajowa Poznania jest obecnie na granicy przepustowości. Na części tras nie da się już zwiększyć częstotliwości kursów, a pasażerów jest na tyle dużo, że miejski przewoźnik myśli o sposobach na zwiększenie podaży miejsc. Rozważany jest więc zakup wagonów o długości 45 m.
Na niektórych poznańskich trasach tramwajowych, np. w ciągu PST (Poznańskiego Szybkiego Tramwaju), w godzinach szczytu komunikacyjnego pojazdy są bardzo zatłoczone. W związku z tym tamtejszy przewoźnik poszukuje sposobu na zwiększenie podaży miejsc. Rozważany jest zakup ponadstandardowo długich wagonów, które mogłyby pomieścić niemal o połowę więcej podróżnych niż tramwaje eksploatowane obecnie.
Trójskład 105Na testuje możliwość eksploatacji bardzo długich wagonów – Zakup 45-metrowych, a więc bardzo pojemnych tramwajów przyniósłby niezaprzeczalne korzyści – mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań. – Na niektórych trasach zwiększyć liczby tramwajów 32-metrowych już po prostu nie można ze względu na przepustowość – dodaje. Przypomnijmy, że
tramwaje Moderus Gamma, które są obecnie produkowane dla miejskiego przewoźnika przez Modertrans, będą miały 31,4 m długości.
Przewoźnik zdecydował się na przeprowadzenie testów możliwości technicznych poznańskiej sieci tramwajowej pod kątem ewentualnego wprowadzenia do ruchu znacząco dłuższych niż dotychczas wagonów. Będzie do nich wykorzystywany nietypowy w warunkach poznańskich skład trzech wagonów typu 105Na produkcji chorzowskiego Konstalu. Połączono już egzemplarze o numerach taborowych 242, 244 i 243.
Potencjalne problemy to obsługa przystanków i ciasne łuki – Podczas tych testów chcemy poszukać odpowiedzi na wiele pytań dotyczących możliwości wpisania się długich tramwajów w nasz układ komunikacyjny. Chodzi na przykład o obsługę przystanków czy o zachowanie się długich tramwajów na łukach – powiedziała nasza rozmówczyni. Nie wiemy natomiast, na których trasach przeprowadzone zostaną jazdy próbne.
Przygotowywanie zamówienia na tramwaje o długości 45 m jest już relatywnie zaawansowane. – Opracowujemy studium wykonalności związane z projektem ich zakupu – wskazuje rzecznik MPK. Iwona Gajdzińska nie precyzuje natomiast planowanego terminu ogłoszenia postępowania czy wprowadzenia wagonów do ruchu.