Pod koniec maja Poznań zamyka ulicę Naramowicką. ruszają prace przy budowie nowej rasy tramwajowej na Naramowice. – Zakładamy, że pierwszy etap do ul. Włodarskiej będzie gotowy w ciągu roku – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Inwestycję realizuje na zlecenie Poznania firma Gulermak, z którą umowę podpisano w listopadzie 2018 r. Jej wartość to 440 mln zł. – Latem zeszłego roku oddaliśmy pierwszy etap – przebudowaną pętlę Wilczak. Mam nadzieję, że udowodniliśmy, że nie tylko potrafimy dobrze i sprawnie budować tramwaj, ale też mamy dobre, zdrowe relacje ze wszystkim członkami procesu inwestycyjnego – mówi Michał Wójcik, dyrektor ds. operacyjnych firmy Gulermak.
Realizację kolejnego etapu poprzedziły przygotowania: rozbiórki, wycinki, badania archeologiczne, wprowadzanie zmienionej organizacja ruchu. To umożliwia rozpoczęcie prac bezpośrednio związanych z budową nowego odcinka. – Wreszcie ten oczekiwany moment. 29 maja zaczynamy wprowadzać inną organizację ruchu, 1 czerwca budowa ruszy na ostro. Zakładamy, że pierwszy etap do ul. Włodarskiej będzie gotowy w ciągu roku, a do Błażeja – w ciągu dwóch lat. Już teraz chciałbym przeprosić wszystkich mieszkańców związane ze zmienioną organizacją ruchu. Mam nadzieję, że wykonawca w tych utrudnionych uwarunkowaniach poradzi sobie z harmonogramem – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. Dużym wyzwaniem będzie budowa dwupoziomowego skrzyżowania z Lechicką. Cała inwestycja ma zakończyć się wiosną 2022 r.
Prace będą wiązać się ze sporymi utrudnieniami. – To potężne przedsięwzięcie, które ma charakter priorytetowy. Na pierwszym odcinku, w śladzie Naramowickiej, budowa będzie wiązała się z ogromnymi utrudnieniami. W nocy z 29 na 30 maja zostanie wprowadzona zmiana w organizacji ruchu, która będzie się wiązała z zamknięciem Naramowickiej od Słowiańskiej do zjazdu Naramowickiej 51 oraz od Serbskiej do Lechickiej – mówi Justyna Litka, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich. – System objazdów ma preferować transport publiczny. Temu służą buspasy w rejonie Winograd, Naramowic i Piątkowa – dodaje Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent miasta.
Tramwaj do Błażeja to dopiero wstęp do rozbudowy sieci tramwajowej w tej części miasta. – To strategiczna inwestycja. Projektujemy kolejny odcinek od pętli Wilczak w kierunku Garbar. O finansowanie będziemy się ubiegać w nowej perspektywie unijnej. Przygotowujemy też trzeci etap – w kierunku osiedla Umultowo – dodaje Wiśniewski.