Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań. Ślepy tor przy Okrąglaku przestanie być ślepy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. ZTM Poznań

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań. Ślepy tor przy Okrąglaku przestanie być ślepy
fot. JR
Poznań w końcu zakończy budowę nowego łuku przy Okrąglaku, który pozwoli skręcać tramwajom z 27 Grudnia w ulicę Mielżyńskiego. Docelowo będzie to element nowej trasy z południa na północ miasta, pozwalającej ominąć newralgiczny Most Teatralny.

Zadaniem wykonawcy będzie nie tylko prowadzenie budowy przy zachowaniu ruchu tramwajowego, ale też szczególna troska o Okrąglak. To jedna z ikon Poznania, dlatego zastosowane zostaną rozwiązania, które zabezpieczą ją przed nadmiernymi drganiami.

W ramach prac konieczna będzie rozbiórka części piwnic od strony ul. 27 Grudnia, a następnie zasypanie ich. Miastu zależy na tym, by budowa łuku torowego nie wpłynęła negatywnie na ten kultowy zabytek, dlatego prace rozbiórkowe przeprowadzone zostaną bez użycia ciężkiego sprzętu. Warto przypomnieć, że to właśnie piwnice i brak porozumienia z właścicielem budynku opóźniły budowę łuku, który pierwotnie miał zostać wykonany do końca 2023, tak jak całe zadanie, w ramach którego go budowano.

Ochrona przed drganiami

Wewnątrz budynku oraz piwnic montowane są sensory drgań. System będzie rejestrować dane w czasie rzeczywistym, co pozwoli na natychmiastowe reagowanie. W połączeniu z monitoringiem wizualnym i analizami eksperckimi, takie rozwiązania stanowią kompleksowe podejście do ochrony konstrukcji budynku.

Łuk zostanie wykonany w taki sposób, aby zminimalizować wpływ drgań na otoczenie i konstrukcję budynku. Specjaliści z Politechniki Krakowskiej przygotowali stosowne ekspertyzy i pozytywnie ocenili zaprojektowane rozwiązania.

Przed położeniem torowiska konieczna będzie rozbiórka piwnic kolidujących z inwestycją. Konstrukcja budynku zostanie zabezpieczona ścianą oporową, która odseparuje go od usuniętej części podziemnej. Całkowite wyburzenie stropu nad piwnicą i odcięcie ścian przylegających do zasadniczej bryły Okrąglaka uchroni go przed drganiami. Płyta torowa nowego łuku tramwajowego posadowiona zostanie na macie wibroizolacyjnej, co pozwoli spełnić zgodnie z normą wymagania w zakresie komfortu dla ludzi przebywających w budynku. Ostatnim etapem będzie przełożenie sieci trakcyjnej i roboty wykończeniowe przy Okrąglaku.

Realizacja robót budowlanych oraz przeprowadzenie procedur związanych z pozwoleniem na użytkowanie i odbiorem końcowym zajmą łącznie około pół roku.

Jeden łuk – wiele możliwości

Łuk przy Okrąglaku to niewielki, ale bardzo istotny fragment sieci tramwajowej w Poznaniu. Umożliwi skręt w prawo dla tramwajów jadących ulicą 27 Grudnia. Będą mogły kontynuować jazdę nie tylko przez ul. Fredry – w kierunku mostu Teatralnego lub przez ul. Gwarną – w stronę ulicy Św. Marcin, ale także zyskają możliwość kursów w kierunku Garbar i Śródki.

– Każda taka inwestycja przyczynia się do zwiększenia elastyczności sieci tramwajowej – wskazuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Przykładem może być łuk umożliwiający skręt tramwajów w prawo z ulicy Towarowej. Dzięki niemu można było wytyczyć zupełnie nową trasę dla linii numer 5 i 17, rozszerzając ofertę transportową dla mieszkańców – dodaje.

Po zbudowaniu łuku przy Okrąglaku sieć torowa w centrum zyska na elastyczności i będzie bardziej odporna na ewentualne awarie. Nawet jeśli tymczasowo nie będzie możliwości przejazdu tramwajów z Garbar i centrum w kierunku mostu Teatralnego lub Kaponiery, będzie możliwość przekierowania ruchu z ul. 27 Grudnia w stronę Garbar i dalej. Wówczas mieszkańcy centrum nie zostaną pozbawieni komunikacji tramwajowej.

Łuk torowy zyska na znaczeniu po otwarciu trasy w ul. Ratajczaka. W sytuacji np. konieczności wprowadzenia doraźnych zmian w układzie linii możliwie będzie wytyczenie połączenia z Dębca, Wildy lub Górczyna przez centrum w kierunku Garbar, Śródki czy Miłostowa.

Jeszcze większe możliwości wykorzystania torów przy Okrąglaku pojawią się w momencie uruchomienia II etapu trasy tramwajowej na Naramowice (Wilczak-Małe Garbary), a także w przyszłości: po wybudowaniu tras tramwajowych na osiedle Kopernika oraz od Zawad do ulicy Głównej. Powstanie wówczas potrzeba wytyczenia w sieci całkowicie nowych połączeń i bez wątpienia nowa relacja w ścisłym centrum będzie miała istotne znaczenie dla całego układu komunikacyjnego.

Ostatni element ważnego węzła

Łuk umożliwiający skręt tramwajów z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego jest dopełnieniem prac w rejonie Okrąglaka i placu Wolności zrealizowanych do tej pory w ramach Programu Centrum.

Pierwotnie węzeł miał zostać rozbudowany podczas prac na ul. 27 Grudnia, jednak roboty odłożono w czasie z uwagi na wątpliwości właściciela Okrąglaka. Miasto zawarło z nim ugodę zatwierdzoną przez Sąd Okręgowy w Poznaniu, na mocy której część piwnic zlokalizowanych pod pasem drogowym będzie zasypana a wszelkie roboty budowlane będą prowadzone ze szczególną ostrożnością. Po podpisaniu i zatwierdzeniu ugody przeprowadzone zostały pozostałe procedury administracyjne, m.in. pozyskano pozwolenie Miejskiego Konserwatora Zabytków. Budowę łuku powierzono spółce Tormel, która prowadziła już prace przy przebudowie całego węzła w obrębie Okrąglaka.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu

Komunikacja

Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu

Redakcja/inf. pras. 31 stycznia 2025

Poznań. Wkrótce ruszy remont kolejnego torowiska

Komunikacja

Ogólnopolska histeria o niemieckie tramwaje w Poznaniu

Komunikacja

Czeskie tramwaje w niemieckim mieście a sprawa polska

Komunikacja

Poznań i remont torów wzdłuż alei Wielkopolskiej

Komunikacja

Zobacz również:

Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu

Komunikacja

Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu

Redakcja/inf. pras. 31 stycznia 2025

Poznań. Wkrótce ruszy remont kolejnego torowiska

Komunikacja

Ogólnopolska histeria o niemieckie tramwaje w Poznaniu

Komunikacja

Czeskie tramwaje w niemieckim mieście a sprawa polska

Komunikacja

Poznań i remont torów wzdłuż alei Wielkopolskiej

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5