Władze Poznania właśnie poinformowały o tym, że miasto ma zagwarantowane środki unijne z nowej perspektywy na dokończenie trasy tramwajowej na Ratajczaka, budowę linii od Wilczaka do Garbar (tzw. 2 etap tramwaju na Naramowice) oraz budowę węzłów przesiadkowych przy kolejowej obwodnicy Poznania. Łącznie to 450 mln złotych w ramach programu FEnIKS. Sęk w tym, że Polska wciąż nie ma dostępu do środków z UE.
Władze Poznania właśnie pochwaliły się informacją o tym, jakie projekty z zakresu transportu publicznego mogą liczyć na unijne dofinansowanie w ramach nowej perspektywy finansowej. Stolica Wielkopolski ma otrzymać 450 mln złotych na realizację trzech dużych zadań, a więc
dokończenie trasy tramwajowej w Ratajczaka,
budowę nowej linii od Wilczaka do Garbar (tzw. tramwaj na Naramowice etap 2) oraz stworzenie węzłów integracyjnych przy nowo planowanych przystankach kolejowych na towarowej obwodnicy Poznania. Fundusze będą pochodziły z programu FEnIKS.
Dokończenie Ratajczaka
W pierwszej kolejności środki mają zostać przeznaczone na dokończenie budowy nowej linii tramwajowej na Ratajczaka. Przypomnijmy, że trasa miała zostać ukończona w ramach Projektu Centrum, lecz z wielu powodów jej budowę zdecydowano się podzielić na dwa etapy. Pierwszy, o mniejszym zakresie,
jest aktualnie realizowany, natomiast większa część, na odcinku od ulicy Św. Marcin do Niezłomnych, ma zostać dokończona w kolejnych latach. Obszernie opisywaliśmy sytuację związaną
z realizacją tej inwestycji tutaj. Na dokończenie tej inwestycji w ramach nowej puli unijnych środków przewidziano prawie 72 mln złotych.
Prawie 230 mln złotych na trasę na Szelągowskiej
Drugim zadaniem, jakie ma zostać dofinansowane ze środków unijnych jest budowa nowej linii tramwajowej wzdłuż ulic Garbary i Szelągowska. Jest to drugi etap budowy tramwaju na Naramowice, który ma przynieść zupełnie nową funkcjonalność w kursowaniu poznańskich tramwajów. Dofinansowanie z programu FEnIKS na to zadanie ma wynieść prawie 229 mln złotych.
W ramach inwestycji powstanie nowa dwutorowa linia tramwajowa o długości około 3 kilometrów. Ponadto przy stacji kolejowej Poznań Garbary powstanie węzeł przesiadkowy, integrujący ze sobą tramwaje, autobusy oraz pociągi. Na trasie wstępnie zaplanowano 6 przystanków, a więcej o
całej inwestycji piszemy tutaj. Zadanie ma już wydaną decyzję środowiskową na jej realizację, a aktualnie trwają prace nad Programem Funkcjonalno-Użytkowym.
Integracja towarowej obwodnicy z komunikacją miejską
Trzeci projekt to stworzenie węzłów przesiadkowych przy nowo planowanych przystankach osobowych na towarowej obwodnicy Poznania. Trasa w najbliższych l
atach ma zostać dostosowana do ruchu pasażerskiego, a Poznań wraz z okalającymi gminami chciałby powiązać kolej obwodową z komunikacją miejską. W tym celu węzły przesiadkowe miałyby powstać przy obecnych lub planowanych przystankach: Poznań Starołęka, Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec, Poznań Koziegłowy, Poznań Naramowice, Poznań Piątkowo, Swarzędz Nowa Wieś, Poznań Suchy Las.
Jak na razie jednak projekt związany z towarową obwodnicą Poznania znalazł się w zawieszeniu z powodu braku środków na jego realizację. Poznań wraz z kilkoma innymi samorządami ma otrzymać 150 mln złotych na budowę wspomnianych węzłów.
Pewne środki, ale...
Co bardzo istotne, Poznań ma otrzymać środki na trzy wspomniane zadania w procedurze pozakonkursowej. Oznacza to, że jeśli środki unijne w końcu zostaną odblokowane (jak na razie Polska nie ma do nich dostępu w pełnym zakresie) to stolica Wielkopolski nie będzie musiała się ubiegać o ich pozyskanie w ramach konkursu i będą one de facto zagwarantowane. Do tego jednak potrzeba spełnienia wymogów Komisji Europejskiej i zakończenie sporów z unijnymi instytucjami w sprawie szeroko rozumianej praworządności.