Orlen rozpoczął w Poznaniu testy pierwszej całodobowej stacji tankowania wodoru w Polsce. Stacja będzie ogólnodostępna, przez co będą z niej mogli skorzystać wszyscy zainteresowani. Jej oficjalny start ma nastąpić za kilka tygodni. Jak na razie korzystają z niej autobusy MPK Poznań, które od kilku dni kursują już po ulicach stolicy Wielkopolski.
Orlen rozpoczął w Poznaniu testy swojej pierwszej w Polsce, ogólnodostępnej całodobowej stacji wodorowej, która będzie zasilać samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy. W ramach umowy podpisanej przez koncern z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Poznaniu, Orlen w najbliższych 15 latach dostarczy na potrzeby poznańskiej komunikacji 1,8 mln kg paliwa wodorowego,
którym będzie tankowane 25 autobusów. To największy tego typu projekt wodorowy w Polsce i jeden z nielicznych tak dużych w Europie.
– Wzmacniamy kompetencje w obszarach, które napędzają naszą transformację i pozwalają skutecznie odpowiadać na wyzwania stojące przed sektorem paliwowym i energetycznym. Jednym z nich jest produkcja paliw alternatywnych. Duży potencjał, szczególnie w transporcie publicznym, dostrzegamy w technologii wytwarzania zeroemisyjnego paliwa wodorowego. By w pełni go wykorzystać, zainwestujemy do 2030 roku 7,4 mld zł m.in. w budowę sieci ponad 100 stacji wodorowych, zlokalizowanych nie tylko w Polsce, ale też w Czechach i na Słowacji. Konsekwentnie realizujemy ten cel. Stacja, którą udostępnimy w Poznaniu, przyczyni się do rozwoju ekologicznego transportu publicznego w stolicy Wielkopolski, a tym samym pozytywnie wpłynie na środowisko naturalne i jakość życia mieszkańców – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.
Stacja tankowania wodorem w Poznaniu, którą ORLEN planuje uruchomić za kilka tygodni, znajduje się w pobliżu pętli tramwajowej Miłostowo. Obiekt będzie dostępny publicznie, co oznacza, że z możliwości tankowania będą korzystać nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.
Wodór dla poznańskiej stacji pochodzi z własnych mocy wytwórczych Grupy Orlen i będzie dostarczany w bateriowozach (trailerach), które pełnią jednocześnie funkcję magazynów. Każdy z nich ma pojemność ok. 500 kg. W ciągu doby klienci będą mogli zatankować w sumie ponad jedną tonę wodoru. To ilość, która pozwala napełnić 34 autobusy miejskie.
Orlen udostępni kierowcom trzy dystrybutory. Dwa o ciśnieniu 350 bar będą służyć do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 bar, będzie przeznaczony dla pojazdów osobowych. Zatankowanie autobusu potrwa ok. 15 minut. Jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 30 kg, co umożliwi przejechanie około 350 km. Z kolei czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem na 5 kg wodoru, wyniesie ok. 5 minut. Taka ilość paliwa wystarczy, aby pokonać 600 km.
Z autobusu zasilanego wodorem od czerwca ubiegłego roku korzystają już pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie. Dostarczane do niego paliwo pochodzi z uruchomionego przez ORLEN w 2021 roku pierwszego w Polsce HUB-u produkcji wodoru jakości automotive, zlokalizowanego w Trzebini. Do tej pory na potrzeby krakowskiego autobusu wytworzono już ok. 5,6 tony wodoru.
Wodór do aut zatankować będzie można jeszcze w tym roku także na powstającej stacji w Katowicach. Kolejne stacje wodorowe Orlen w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r. Grupa ORLEN rozwija swoją sieć także za granicą. W Czechach wodór można już zatankować na stacjach ORLEN Benzina w Pradze i Litvinovie. W ciągu najbliższych 7 lat sieć Grupy Orlen będzie obejmowała ponad 100 stacji tankowania wodoru. W Polsce powstanie ich ok. 57, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.
Koncern aktywnie rozwija swój potencjał wodorowy także na rynku kolejowym. W minionym tygodniu
Orlen zakupił od spółki PESA Bydgoszcz nowoczesną lokomotywę, która jest pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy. Równolegle rozpoczęły się jej testy. W ramach prób eksploatacyjnych pierwszy
przejazd lokomotywy odbył się na trasie Gdynia – Hel. Docelowo będzie ona pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku.
Dla zapewnienia najwyższej jakości paliwa wodorowego Grupa Orlen uruchomiła także specjalistyczne laboratoria wodorowe w Trzebini i Włocławku, które jako jedyne w Polsce są w stanie zbadać wszystkie parametry wodoru wymagane dla zasilania ogniw paliwowych w pojazdach.