Pierwszy z 15 zamówionych przez Kanton Sarajewo tramwajów typu TANGO NF3 produkowanych w siedleckim zakładzie Stadler Polska rozpoczął jazdy próbne na infrastrukturze miejskiej MPK Poznań. Po zakończeniu testów i uzyskaniu homologacji Stadler rozpocznie dostawy serii nowych tramwajów do Bośni i Hercegowiny.
Testy homologacyjne tramwaju prowadzone są we współpracy z Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznańskim Instytutem Technologicznym, doświadczoną jednostką uprawioną przez Transportowy Dozór Techniczny i będą trwały do końca lutego 2024. Pisaliśmy o tym jako pierwsi
kilka tygodni temu. Po zakończeniu części testów statycznych w zajezdni Franowo rozpoczęły się testy dynamiczne obejmujące szczegółowe sprawdzenie wszystkich systemów pojazdu w ruchu. Na chwilę obecną tramwaj pozytywnie przeszedł badania układu hamulcowego, co zgodnie z obowiązującymi wymaganiami prawnymi pozwala mu na bezpieczne poruszanie się po infrastrukturze miasta Poznania. W ramach prowadzonych badań przeprowadzone zostaną także testy kompatybilności elektromagnetycznej, pomiary pola magnetycznego, hałasu generowanego przez tramwaj oraz szeroko rozumiana prawidłowa współpraca pojazdu z infrastrukturą tramwajową.
Większość jazd testowych będzie prowadzona w godzinach nocnych bez pasażerów. Niektóre przejazdy będą odbywały się również w ciągu dnia. Mieszkańcy Poznania będą mogli wtedy zobaczyć na torach żółty tramwaj z charakterystycznym zabudowanym czołem pojazdu.
– Tramwaj TANGO NF3 to pojazd nowoczesny i komfortowy, ale przede wszystkim bezpieczny. Czoło pojazdu zostało skonstruowane w taki sposób, że pieszy – nawet jeśli zostanie uderzony przez pojazd – nie wpadnie pod koła, tylko zostanie odrzucony. Dzięki temu nie ma ryzyka najechania na człowieka. Tramwaj posiada także wiele udogodnień, między innymi wi-fi, gniazda USB do ładowania przenośnych urządzeń oraz klimatyzację – mówi Tomasz Ścibor, kierownik projektu Sarajewo w Stadler Polska.
Poznań został wybrany na miejsce testów ze względu na rozbudowaną, specjalistyczną infrastrukturę umożliwiającą przeprowadzenie większości wymaganych prób na terenie samej zajezdni Franowo. Tor testowy umożliwiający rozpędzenie pojazdu do 50 km/h był dodatkowym atutem. Nad testami czuwa zespół inżynierów Stadlera z Poznania, Warszawy i Pragi, którzy wspólnie pracowali nad skonstruowaniem pojazdu dla Sarajewa.
Projektując tramwaj TANGO NF3 dla Sarajewa inżynierowie położyli nacisk na funkcjonalne i nowoczesne rozplanowanie przestrzeni pojazdu. W rezultacie powstał tramwaj oferujący pasażerom i personelowi obsługi wysoki komfort jazdy przy niskich kosztach eksploatacji. TANGO NF3 posiada modułową budowę,
ergonomiczną kabinę motorniczego i jest w pełni klimatyzowany. Obrotowe wózki jezdne z elastyczną ramą zapewniają spokojny bieg pojazdu. Optymalne rozmieszczenie drzwi umożliwia szybką wymianę pasażerów. Konfiguracja siedzeń zapewnia odpowiedni komfort nawet na dłuższych, typowych dla Sarajewa trasach. Pojazd mieści 180 pasażerów, w tym 79 osób na miejscach siedzących. Jednokierunkowy, trójczłonowy tramwaj ma długość 31,1m, szerokość 2,5 m i wysokość 3,6 m. Jest w pełni niskopodłogowy i dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Rozwija maksymalną prędkość 70 km/h i charakteryzuje się niskim poziomem hałasu. Spełnia wszystkie wymagania norm i przepisów unijnych.
Więcej zdjęć nowego wagonu dla Sarajewa można
znaleźć tutaj.