Poznań właśnie ogłosił postępowanie przetargowe dotyczące opracowania pełnej dokumentacji projektowej dla kilku węzłów przesiadkowych, które mają powstać przy planowanych przystankach na kolejowej obwodnicy miasta. Chodzi o węzły Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec oraz Poznań Piątkowo.
Modernizacja i dostosowanie do przewozów pasażerskich kolejowej obwodnicy Poznania stanęła w miejscu. Odpowiedzialna za to zadanie spółka PKP PLK
na początku tego roku uruchomiła w tej sprawie postępowanie przetargowe. Zarządca infrastruktury chciał zrealizować inwestycję dzięki funduszom z unijnego programu CEF, j
ednak po ogłoszeniu wyników tego programu jasne stało się, że nie będzie to możliwe, ponieważ poznański projekt nie uzyskał dofinansowania. Dodając do tego kwestię ogromnej różnicy między zakładanym budżetem, a najtańszą ofertą jaka wpłynęła w przetargu na właściwe prace można zakładać, że inwestycja znacznie przesunie się w czasie o czym
mówił nam przedstawiciel PKP PLK. Część kolejowa i miejska
Inwestycja obejmująca dostosowanie towarowej obwodnicy Poznania do ruchu kolejowego ma zostać wsparta kompleksowymi działaniami miasta w zakresie budowy węzłów integracyjnych, które mają powstać przy zaplanowanych przystankach kolejowych, takich jak ten na poznańskim Piątkowie, czy ten w pobliżu kampusu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Poznań
otrzymał dofinansowanie unijne na wykonanie dokumentacji projektowej dla węzłów przesiadkowych.Właśnie ogłoszono postępowanie przetargowe dotyczące wykonania dokumentacji dla węzłów w czterech lokalizacjach, a więc Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec oraz Poznań Piątkowo. Zadanie obejmuje także zaprojektowanie dowiązania pieszo-rowerowego, które połączy przystanek kolejowy Poznań Naramowice i planowany tam węzeł przesiadkowy z obecnie istniejącą siecią chodników i dróg rowerowych.
Integracja z autobusem i tramwajem
W przypadku węzła na Franowie, dokumentacja ma objąć budowę parkingu kiss&ride, który pomieści około 3 samochodów. Ponadto przewidziano parkingi dla rowerów, zarówno w pobliżu istniejących już peronów tramwajowych, jak również w bezpośredniej bliskości nowo planowanego przystanku kolejowego. Każdy z nich ma pomieścić około 15 rowerów. Podstawowym założeniem jest połączeniem chodnikiem oraz drogą rowerową nowych peronów kolejowych z przystankami tramwajowymi i autobusowymi znajdującymi się w pobliżu zajezdni tramwajowej MPK na Franowie. Znajdzie się także parking dla samochodów, mający mieścić około 20 aut.
Chodniki i drogi rowerowe
W ramach inwestycji związanej z węzłem Kobylepole, dokumentacja ma objąć zaprojektowanie dobrego skomunikowania nowego peronu z komunikacją autobusową w ciągu ulicy Kobylepole. Ponadto przewidziano zmianę geometrii ulicy i budowę przystanków autobusowych na ulicy Kobylepole jak najbliżej nowego przystanku. Sugerowanym umiejscowieniem przystanków autobusowych jest miejsce przy wiadukcie kolejowym. Także tutaj zaplanowano budowę parkingów dla rowerów oraz samochodów.
Plany dotyczące węzła Zieliniec mają objąć budowę dojścia na perony, ciągu chodnika i pochylni równoległych do linii kolejowej, jako dodatkowe dojście od strony ul. Sarniej. Ponadto w projekcie mają się również znaleźć chodniki do przystanków publicznego transportu zbiorowego po wschodniej stronie linii kolejowej, jak również parking „Bike & Ride” (ok. 15 miejsc) i parking dla samochodów osobowych (ok. 21 miejsca)
w terenie kolejowym w rejonie ul. Kamieńskiej i ul. Sarniej.
Nowa pętla autobusowa
Zdecydowanie największy zakres będzie miała inwestycja związana z budową węzła przesiadkowego na Piątkowie. W ramach tych prac ma powstać nowa pętla autobusowa z 6 miejscami postojowymi dla autobusów. Projekt ma również uwzględnić możliwą budowę stacji ładowania dla autobusów elektrycznych oraz budowę punktu nadzoru ruchu wraz z zapleczem socjalnym dla kierowców MPK. Poza tym nowe perony kolejowe mają zostać połączone z dworcem autobusowym na południe od torów przy ulicy Stróżyńskiego, a także z nowo planowanym dworcem i parkingiem park&ride zlokalizowanym po północnej stronie torów. Zadanie ma objąć również przebudowę ulicy Nad Różanym Potokiem oraz wydłużenie ulicy Krygowskiego.
Dokumentacja ma zostać wykonana do początku listopada przyszłego roku.