Poznań chwali się skróceniem czasu przejazdu tramwajów. Ma to być zasługą remontów i modernizacji, a także wdrożenia i usprawnienia Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS). Tramwaje linii nr 5 i 6 zyskują dzięki temu prawie 4 minuty, jadąc z Górczyna lub Grunwaldu na Rataje.
Dobry stan infrastruktury oznacza większe bezpieczeństwo oraz komfort podróży oraz niezawodność, płynność i szybkość poruszania się. Efektem wdrożenia systemu ITS jest skrócenie rozkładowych czasów przejazdów tramwajów. Na tramwaj z pętli Junikowo przez ul. Grunwaldzką do Bałtyku przyspieszył o 2 minuty – z 17 do 15 min. Również o 2 minuty skrócił się czas podróży z pętli Górczyn do Dworca Zachodniego. Z kolei z Ronda Rataje do ul. Półwiejskiej w godzinach szczytu tramwaj przejeżdża o minutę szybciej, a poza szczytem – 2 minuty.
W porównaniu do 2016 roku poprawiła się punktualność autobusów i tramwajów. W 2017 roku tramwaje jeździły z punktualnością 88,79%, gdy tymczasem rok wcześniej ten wskaźnik wyniósł 81,30%. Podobny wzrost nastąpił, jeśli chodzi o punktualność autobusów – 78,23% w 2017 roku i z 71,60% w 2016.
– Te dane wskazują, że postawienie przez Poznań na transport zbiorowy, a w szczególności na komunikacją tramwajową, przynosi efekty. Szczególnie ważna jest tu bezkolizyjność przejazdów oraz ich uprzywilejowanie w stosunku do ruchu kołowego. Wybór środka transportu determinowany jest czasem dotarcia do celu. Transport publiczny ma być realną alternatywą dla mieszkańców poruszających się po Poznaniu – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.
W ramach systemu ITS uprzywilejowana jest szczególnie komunikacja publiczna. W ostatnim czasie rozbudowano go o nowe sygnalizacje: Warszawska – Św. Michała, Jana Pawła II – Baraniaka, Mostowa – Kazimierza Wielkiego, Księcia Mieszka I – Słowiańska, Garbary – Estkowskiego, Małe Garbary – Wroniecka, Garbary – Strzelecka, Zamenhofa – Piłsudskiego. W niedługim czasie ma być również wdrożony priorytet dla autobusów na sygnalizacjach wyposażonych w detekcję VDV. Zmiany w organizacji ruchu również pomagają
Komunikacja publiczna w Poznaniu działa sprawniej również dzięki zmianom organizacji ruchu. W ciągu ul. Grunwaldzkiej wydzielono torowiska. Dzięki temu wyeliminowane zostały sytuacje nieprzewidywalnych w rozkładach jazdy samochodów blokujących ruch tramwajów. Wcześniej czas przejazdu tramwaju na odcinku od Bałtyku do ul. Matejki sięgał nawet 9 minut. Obecnie ruch odbywa się regularnie z czasem przejazdu ok. 2 minut, czyli zgodnie z dotychczasowym rozkładem jazdy.
Likwidacja lewoskrętu z ul. Głogowskiej w Berwińskiego nie tylko przyspieszyła i usprawniła ruch tramwajów przez to skrzyżowanie, ale wyeliminowała niebezpieczeństwo, które stwarzały samochody stające na torowisku. Wyznaczenie buspasów w rejonie: Kościelna – Nad Wierzbakiem, ul. Bukowska, ul. Garbary, ul. Kazimierza Wielkiego/Mostowa oraz na ul. Warszawskiej przyspieszyło czas przejazdu w tych miejscach o 1-2 minuty. Dzięki buspasom na ul. Kazimierza Wielkiego i Mostowej ZTM zamierza wprowadzić stałą korektę do rozkładu jazdy.
W niektórych przypadkach autobusy jeżdżą szybciej dzięki zmianie trasy. Stało się tak w przypadku linii nr 71 i 905, kiedy zmieniono trasę kursowania przez ul. Towarową zamiast al. Niepodległości. Autobusy traciły dużo czasu na światłach przy ul. Niezłomnych/Królowej Jadwigi. Po zmianach czas przejazdu skrócił się o 4 minuty.
Również skierowanie linii nr 49 przez tunel w ciągu ul. Czechosłowackiej, dzięki czemu autobus nie musi przejeżdżać przez przejazd kolejowy, przyspieszyło przejazd o 3 minuty.
Odnowa infrastruktury
Modernizacje poszczególnych odcinków sieci tramwajowych skutkują szybszym czasem przejazdu na krótkich odcinkach, ale przy podsumowaniu kilku remontów zysk jest już zauważalny w skali całej sieci.
Cykliczne remonty rozjazdów i wymiany szyn łukowych zapewniają niezawodne kursowanie tramwajów. Kompleksowo przebudowany układ komunikacyjny w ciągu ul. Zwierzynieckiej nie tylko spowodował przyspieszenie linii nr 2, ale trasa ta jest realną alternatywą dla objazdów w przypadku prac na ul. Dąbrowskiego. Z podobnym założeniem modernizowane było torowiska w ul. Towarowej, które wykorzystywane jest jak element objazdu w związku z remontem ul. Św. Marcin. Takie same założenia były w przypadku remontów przejazdów na skrzyżowaniach Fredry/Niepodległości i Fredry/Kościuszki wraz z torowiskiem w ciągu ul. Fredry, wymiany szyn łukowych i rozjazdów przy skrzyżowaniu ulic Mielżyńskiego i Fredry, a także kompleksowej modernizacji w ciągu ul. Królowej Jadwigi. Wszystkie te prace wykonywane były w celu przygotowania infrastruktury na czas zamknięcia torowiska na ul. Św. Marcin.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.