Tramwaj linii nr 15 zostanie na obecnej trasie, a "trójką" będzie można dojechać z Naramowic do pętli przy ul. Unii Lubelskiej – takie zmiany wprowadził do nowego układu linii tramwajowych Zarząd Transportu Miejskiego. Wejdą one w życie od początku 2024 roku.
Zarząd Transportu Miejskiego dokładnie przeanalizował uwagi pasażerów i opinie rad osiedli, dotyczące przedstawionego we wrześniu projektu nowego, stałego układu linii tramwajowych. Większość proponowanych zmian spotkała się z pozytywnym odbiorem mieszkańców, na co wskazuje aż połowa przekazanych do ZTM opinii rad osiedli. Wiele kontrowersji wzbudził jednak zamiar zmiany trasy linii tramwajowej nr 15. Poza negatywnymi opiniami rad osiedli w tej sprawie wpłynęły do ZTM liczne zgłoszenia indywidualne. Złożona została także petycja podpisana przez blisko 7 tys. osób.
Celem analiz było wypracowanie projektu, który umożliwi zachowanie kluczowych założeń pierwotnej propozycji. Czyli takiego układu linii, który pozwoli na:
- lepsze dopasowanie przebiegu linii tramwajowych do potrzeb pasażerów, przy jednoczesnym wykorzystaniu możliwości wynikających z nowych inwestycji i kończących się remontów licznych fragmentów torowisk w Poznaniu takich jak: nowa relacja skrętna z ul. Towarowej w Św. Marcin, nowy układ węzła na pl. Gwarnym,
- zapewnienie możliwości bezpośrednich podróży w nowych relacjach: z ul. Głogowskiej w prawo w kierunku ul. Królowej Jadwigi, z centrum przez most św. Rocha do ronda Śródka, a także zwiększenie możliwości wygodnego przesiadania się pomiędzy poszczególnymi liniami w systemie drzwi w drzwi przy jednej krawędzi przystankowej,
- wzmocnienie linii 16 na odcinku od PST przez centrum i Polankę do os. Lecha.
W trakcie analiz ważne było także wsłuchanie się w głos pasażerów. W efekcie zdecydowano o wprowadzeniu niewielkich zmian do wcześniejszego projektu stałego układu linii tramwajowych.
"Piętnastka" zostaje, "trójka" zmieni trasęNowy projekt uwzględnia postulaty pasażerów i rad osiedli dotyczące pozostawienia na obecnej trasie linii nr 15, łączącej bezpośrednio Piątkowo i Winogrady z Junikowem. Równocześnie dla wzmocnienia komunikacji pomiędzy północą Poznania a centrum i osiedlami położonymi po wschodniej stronie Warty zmieniona zostanie trasa tramwaju linii nr 3. "Trójka" pojedzie z Naramowic przez Winogrady i rondo Kaponiera do zrewitalizowanego centrum, a następnie przez most Św. Rocha, trasę kórnicką i os. Lecha do pętli Unii Lubelskiej. W przeciwnym kierunku pojedzie od Al. Marcinkowskiego przez 27 Grudnia i Fredry. Przy odpowiednim zsynchronizowaniu rozkładów jazdy linii nr 3 i 15 osiągnięty zostanie efekt w postaci solidnego wzmocnienia komunikacji w relacji obsługiwanej przez linię nr 16, czyli pomiędzy trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, a centrum i Polanką.
Na swoją stałą trasę sprzed rozpoczęcia rewitalizacji centrum wróci linia nr 16. Tramwaje kursujące z Os. Sobieskiego trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju pojadą przez most Teatralny, ulice Fredry i Gwarną do centrum, a następnie przez ul. Św. Marcin, most Św. Rocha i trasę kórnicką na Franowo. Z kolei linia nr 13 wróci na swoją dawną trasę, łączącą Starołękę z Junikowem, a linia nr 6 ponownie dojeżdżać będzie do Budziszyńskiej.
Nowy, stały układ linii tramwajowych od początku 2024 r.
Schemat w powiększeniuLinia nr 3 – zmiana trasy, wzmocnienie transportu pomiędzy północą miasta, centrum oraz Ratajami i Chartowem: BŁAŻEJA - Naramowicka - Winogrady - Pułaskiego - Roosevelta - Rondo Kaponiera - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Kórnicka - Os. Lecha - Chartowo - Żegrze - UNII LUBELSKIEJ. Powrót: UNII LUBELSKIEJ - Żegrze - Chartowo - Os. Lecha - Kórnicka - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry - Most Teatralny - Pułaskiego - Winogrady - Naramowicka - BŁAŻEJA
Linia nr 5 – nowa jakość w centrum, skrótem w rejon Śródki. Nowa trasa linii numer 5 będzie stanowić nową jakość w centrum. "Piątka" zapewni dojazd z Górczyna przez Głogowską i most Dworcowy do Poznania Głównego PKP. Dalej jednak pojedzie przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo - przez Św. Marcin, Marcinkowskiego i Kórnicką. Następnie przez rondo Śródka dotrze do pętli Zawady.
Zmiana na linii nr 5 pozwoli na skierowanie "ósemki" na stałą trasę sprzed wielu lat. Z Mostu Teatralnego nie będzie skręcać na Roosevelta w kierunku Górczyna, lecz pojedzie prosto, ulicą Dąbrowskiego na Ogrody. Tramwajem nr 8 będzie można przejechać ze wschodu przez centrum i dwa rynki (Wielkopolski i Jeżycki) na zachód.
Trasa: GÓRCZYN PKM - Głogowska - Most Dworcowy - Towarowa - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - pl. Bernardyński - Kórnicka - Jana Pawła II - Rondo Śródka - ZAWADY. Powrót: ZAWADY - Rondo Śródka - Jana Pawła II - Kórnicka - pl. Bernardyński - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Gwarna - Św. Marcin - Towarowa - Most Dworcowy - Głogowska - GÓRCZYN PKM
Linia nr 8 - z Miłostowa na Ogrody: MIŁOSTOWO - Rondo Śródka - Pl. Wielkopolski - Fredry - Most Teatralny - Dąbrowskiego - OGRODY
Linia nr 9 - powrót na Piątkowską. Na swoją stałą trasę z Dębca PKM przez Wildę i centrum do pętli Piątkowska wróci linia numer 9. Z uwagi na utrzymanie obecnej, wysokiej częstotliwości kursowania tramwajów linii nr 11 na obecnej trasie (co 10 minut), kursy na linii nr 9 będą się odbywały w komunikacyjnym szczycie w dni robocze co 20 minut. W pozostałych porach "dziewiątka" będzie funkcjonowała jak normalna linia tramwajowa.
Aby jednak utrzymać w wysokim standardzie komunikację pomiędzy Dębcem i Wildą a centrum, a także by zapewnić drugą linię na pętli Połabska, uruchomiona zostanie nowa linia nr 19. Tramwaj nr 19 będzie kursował na trasie z pętli Połabska do pętli Dębiec PKM wyłącznie w godzinach szczytu, z częstotliwością co 20 minut.
Trasa: DĘBIEC PKM - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry - Most Teatralny - Pułaskiego - Wielkopolska - Małopolska - Wołyńska - Os. Winiary - PIĄTKOWSKA. Powrót: PIĄTKOWSKA - Os. Winiary - Wołyńska - Małopolska - Wielkopolska - Pułaskiego - Most Teatralny - Fredry - Gwarna - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Strzelecka - Królowej Jadwigi- Górna Wilda - 28 Czerwca 1956r. - DĘBIEC PKM
Linia nr 19: POŁABSKA - Murawa - Winogrady - Pułaskiego - Most Teatralny - Fredry - Gwarna - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Strzelecka - Królowej Jadwigi - Górna Wilda - 28 Czerwca 1956r. - DĘBIEC PKM. Powrót: DĘBIEC PKM - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry - Most Teatralny - Pułaskiego - Winogrady - Murawa - POŁABSKA
Linia nr 13 - powrót na trasę ze Starołęki PKM na Grunwald. Na swoją stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Grunwald wróci tramwaj nr 13. Tramwaj w obydwu kierunkach pojedzie - jak przed rozpoczęciem rewitalizacji centrum miasta - przez rondo Kaponiera i będzie kończył trasę na pętli Junikowo. Tramwaje linii nr 6 ponownie dojeżdżać będą do pętli Budziszyńska.
Trasa: STAROŁĘKA PKM - Starołęcka - Rondo Starołęka - Zamenhofa - Rondo Rataje - Jana Pawła II - Kórnicka - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Gwarna - Św. Marcin - Rondo Kaponiera - Grunwaldzka - JUNIKOWO. Powrót: JUNIKOWO - Grunwaldzka - Rondo Kaponiera - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Kórnicka - Jana Pawła II - Rondo Rataje - Zamenhofa - Rondo Starołęka - Starołęcka - STAROŁĘKA PKM
Linia nr 6 - powrót na Budziszyńską. Trasa: MIŁOSTOWO - Rondo Śródka - Jana Pawła II - Rondo Rataje - Królowej Jadwigi - Most Dworcowy - Roosevelta - Grunwaldzka - BUDZISZYŃSKA
Linia nr 16 - powrót na trasę z Os. Sobieskiego do Franowa przez most Teatralny. Trasa: OS. SOBIESKIEGO - trasa PST - Most Teatralny - Fredry - Gwarna - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Kórnicka - Os. Lecha - FRANOWO. Powrót: FRANOWO - Os. Lecha - Kórnicka - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry - Most Teatralny - trasa PST - OS. SOBIESKIEGO
Linia nr 17 - nowość na Górczynie i wykorzystanie inwestycji w zrewitalizowanym centrum. Brak "ósemki" na pętli Górczyn PKM zostanie zrekompensowany przez linię nr 17, która wykorzysta wszystkie nowe możliwości w odnowionym centrum miasta. Zapewni możliwie najszybszy przejazd z Garbar przez centrum w rejon Dworca Głównego PKP.
"Siedemnastka" pojedzie z pętli Górczyn PKM przez Głogowską i zapewni połączenie tej części Poznania z Dworcem Głównym PKP. Następnie będzie kursować przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo - pojedzie przez Św. Marcin oraz Gwarną i Mielżyńskiego w kierunku Garbar. Dalej trasa będzie prowadziła jak dotychczas, przez Śródkę, trasę kórnicką i Górny Taras Rataj aż do pętli Starołęka PKM. Tramwaje na linii 17 w obu kierunkach będą kursowały w przez Gwarną, co będzie stanowiło nowość w sieci transportowej miasta.
Trasa: GÓRCZYN PKM - Głogowska - Towarowa - Św. Marcin - Gwarna - Mielżyńskiego - pl. Ratajskiego - pl. Wielkopolski - Małe Garbary - Rondo Śródka - Jana Pawłą II - Kórnicka - Os. Lecha - Chartowo - Żegrze - Hetmańska - Rondo Starołęka - STAROŁĘKA PKM