Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań: Tramwaje pojechały w stronę Naramowic. Odcinek nowej trasy otwarty

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
21-08-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Poznań

Podziel się ze znajomymi:

W sobotę, 21 sierpnia, o godzinie 4:34 pierwszy tramwaj ruszył z pętli Wilczak w kierunku Naramowic. Zgodnie z zapowiedziami z zeszłego roku pasażerowie dojadą na razie do ul. Włodarskiej. Cała inwestycja, dzięki której będzie można dojechać komunikacją miejską do ul. Błażeja, zakończy się w przyszłym roku. Trasa na Naramowice znacząco ułatwi komunikację mieszkańcom Naramowic i części Winograd.

– Od początku budowy trasy tramwajowej na Naramowice zależało nam na wcześniejszym oddaniu pasażerom fragmentu trasy do ul. Włodarskiej. Na przełomie czerwca i lipca odbyły się testowe przejazdy pojazdów technicznych i tramwajów. Od dziś z nowej trasy mogą korzystać pasażerowie - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. –Tramwaj na Naramowice to wyczekiwana, jedna z najważniejszych inwestycji w naszym mieście i cieszę się, że jest sprawnie realizowana mimo trudności związanych m.in. z pandemią Covid-19. Zakończenie wszystkich prac związanych z budową trasy tramwajowej na Naramowice wraz z towarzyszącym jej układem drogowym planowane jest na przyszły rok – dodaje prezydent.

Helmuty na trasie


Zgodnie z zapowiedziami tramwaje z pasażerami pojechały nową trasą od pierwszych porannych kursów w sobotę, 21 sierpnia. Wydawałoby się, że o godzinie 4:34 z pętli Wilczak jedyną osobą w tramwaju linii nr 3 będzie tylko motorniczy. Okazało się jednak, że fanów komunikacji i osób, dla których był to historyczny moment, było więcej. Takie zainteresowanie o bardzo wczesnej porze pokazuje jak bardzo wyczekiwaną inwestycją jest budowa trasy tramwajowej na Naramowice.

Właśnie ze względu na spodziewane duże zainteresowanie kursami do i z ul. Włodarskiej wzmocniono w ten weekend komunikację na tej trasie. Oprócz linii nr 3, która zostanie wydłużona i zamiast kończyć kurs na pętli Wilczak, pojedzie od soboty dwa przystanki dalej, 21 i 22 sierpnia uruchomiona zostanie specjalna linia nr 33. Będzie ona kursować między godziną 10 a 18 na trasie z rynku Jeżyckiego do Włodarskiej. Obsługiwać ją będą tramwaje sprowadzone z Niemiec do Poznania w latach 90. – tzw. helmuty. Zarówno one, jak i wszystkie jeżdżące na trasie linii nr 3, będą dwukierunkowe. Za ulicą Włodarską nie ma bowiem pętli, więc tramwaj będzie musiał, dzięki specjalnie zamontowanej zwrotnicy przejechać na tory w stronę centrum. Podobnie będzie też, po zakończeniu całej inwestycji, na przystanku końcowym przy ul. Błażeja. Z myślą właśnie o obsłudze trasy na Naramowice miasto kupiło dwadzieścia dwukierunkowych Moderusów Gamma. Oprócz nich MPK dysponuje jeszcze dziesięcioma Moderusami Beta oraz trzema "helmutami".

Od poniedziałku, 23 sierpnia, trasę obsługiwać będzie już tylko linia nr 3. W dni powszednie będzie ona kursować co 15, a po godzinie 19, podobnie jak w soboty, niedziele i święta – co 20 minut.

Teraz na Włodarską, w 2022 r. do Błażeja


Trasa tramwajowa na odcinku pomiędzy pętlą Wilczak a ulicami Włodarską i Lechicką wybudowana została wzdłuż ul. Naramowickiej, po jej zachodniej stronie. Przystanki wyposażone będą w wiaty, ławki, kosze na śmieci i tablice informacji pasażerskiej. Większość torowiska pokrył rozchodnik, czyli roślina odporna na suszę. Więcej zieleni pojawi się po zakończeniu wszystkich prac towarzyszących, gdy będzie możliwość zapewnienia roślinom jak najlepszych warunków w procesie przyjmowania się i rozwoju.

Torowisko zostało wybudowane w technologii pozwalającej na cichą jazdę tramwajów. Na trasie wprowadzane są również nowe rozwiązania techniczne. Z myślą o motorniczych przewidziano system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Gdy nie zadziała normalnie wykorzystywany system sterowany z kabiny prowadzącego, to nowe rozwiązanie umożliwia przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu – bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika. Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami przygotowano też system naprowadzania dźwiękowego do poszczególnych przystanków.

Również prace drogowe między pętlą Wilczak a ul. Włodarską dobiegają końca. Ul. Naramowicka jest pokryta nową nawierzchnią, powstały chodniki i drogi rowerowe. Do wykonania pozostały roboty wykończeniowe, np. brukarskie czy też związane z małą architekturą. Tempa nie tracą także prace na odcinku do ul. Błażeja. Wielkim placem budowy jest węzeł w miejscu skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej. Intensywne roboty prowadzone są zarówno przy wznoszonym wiadukcie tramwajowym, jak i wiadukcie drogowym. Trwają również prace na skrzyżowaniu ul. Lechickiej z ul. Murawa. Do ul. Sarmackiej trasa jest już bardzo dobrze widoczna – pokrył ją rozchodnik i montowane są słupy trakcyjne. Na ostatnim odcinku, czyli między tzw. ul. Nową Stoińskiego i Błażeja, także montowane są słupy i widać zarys powstającej ulicy wraz z tramwajowym przystankiem końcowym i miejscem na autobusowy. W sumie powstająca trasa liczy ok. 3,3 km długości. Licząc od pętli Wilczak do ul. Błażeja, tramwaj zatrzymywał się będzie na ośmiu przystankach. Z kolei długość dróg, włącznie z dojazdowymi i skrzyżowaniami, wyniesie prawie 7,5 km.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Przestrzeń

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Witold Urbanowicz / Jakub Rösler 30 czerwca 2023

Poznań. Prawoskręt z Towarowej na Święty Marcin prawie gotowy

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wrócą na Św. Marcin do połowy roku?

Komunikacja

Poznań. Trasa Kórnicka już bez części sieci trakcyjnej i szyn

Komunikacja

Poznań. Trasa Kórnicka już bez części sieci trakcyjnej i szyn

Redakcja/inf. pras. 24 października 2022

Zobacz również:

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Przestrzeń

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Witold Urbanowicz / Jakub Rösler 30 czerwca 2023

Poznań. Prawoskręt z Towarowej na Święty Marcin prawie gotowy

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wrócą na Św. Marcin do połowy roku?

Komunikacja

Poznań. Trasa Kórnicka już bez części sieci trakcyjnej i szyn

Komunikacja

Poznań. Trasa Kórnicka już bez części sieci trakcyjnej i szyn

Redakcja/inf. pras. 24 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5