Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań: Tramwaje wracają do centrum i na Trasę Kórnicką. Nowy układ linii już w grudniu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
12-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Poznań

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Poznań: Tramwaje wracają do centrum i na Trasę Kórnicką. Nowy układ linii już w grudniu
fot. UM Poznań
Tydzień przed świętami na przebudowane torowiska w centrum i na trasie kórnickiej wrócą tramwaje. Kursować będą zgodnie z nowym, stałym układem komunikacyjnym. Gruntownie zmodernizowane trasy zdecydowanie poprawiają jakość komunikacji zbiorowej w Poznaniu.

– Nadchodzi wyczekiwany przez mieszkańców moment uruchomienia wszystkich tras tramwajowych. 16 grudnia dojedziemy wygodnie do zmieniającego się centrum miasta. Tramwaje wrócą też na trasę kórnicką. Z dużą determinacją podeszliśmy do realizacji tych inwestycji, bo wiedzieliśmy, że warto wykorzystać środki unijne. Jestem przekonany, że nowa infrastruktura będzie dobrze służyć pasażerom przez wiele lat. Dziękuję mieszkańcom za cierpliwość, jaką wykazali podczas koniecznych utrudnień komunikacyjnych – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

– Skala inwestycji w ostatnich latach w Poznaniu jest olbrzymia. Wszystkie działania, choć czasem dokuczliwe, służyły jednak mieszkańcom i pasażerom oraz ich bezpieczeństwu oraz dostępności do transportu publicznego. Trasa kórnicka wieńczy jeden z największych projektów modernizacyjnych linii tramwajowych w Polsce - dodaje Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Podczas dobiegającego końca podłączania sieci w centrum wstrzymany został ruch tramwajowy na ul. Św. Marcin i przez węzeł przy Okrąglaku. 16 grudnia zakończą się i te utrudnienia oraz znikną nakładki torowe umożliwiające ruch wahadłowy w rejon pl. Ratajskiego i pl. Wiosny Ludów. Zdemontowana została już nakładka na ul. Św. Marcin, która pozwalała na wahadłowy przejazd do Al. Marcinkowskiego.

– Przebudowane torowiska wzdłuż pl. Wolności, na ul. 27 Grudnia i Gwarnej są już niemal gotowe na przyjęcie pasażerów. Pozostały nam jedynie jeszcze próby techniczne nowej infrastruktury, które odbędą się jeszcze w tym tygodniu. Torowisko między ul. Jana Pawła II a os. Lecha zostało już przetestowane, otrzymaliśmy także pozwolenie na użytkowanie. Odcinek między ul. Jana Pawła II a os. Lecha jest ostatnim etapem wieloletniego programu przebudowy torowisk na Ratajach, od trasy kórnickiej, przez torowisko wzdłuż ul. Chartowo wraz z rondem Żegrze, po nowy odcinek do osiedli przy ul. Unii Lubelskiej – wskazuje Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Nowy układ linii

Tramwaje od 16 grudnia będą kursować zgodnie z nowym, stałym układem komunikacyjnym przygotowanym przez Zarząd Transportu Miejskiego. – Pod uwagę brano możliwości wynikające z nowych inwestycji, jak skręt tramwaju z ul. Towarowej w prawo w Św. Marcin i odwrotnie. Uwzględniono też obserwacje dotyczące funkcjonowania nowych tras – na Naramowice i do Unii Lubelskiej – zaznacza Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Nowy układ sieci tramwajowych miał pierwotnie zostać wprowadzony z początkiem 2024 roku, jednak otwarcie tras w centrum i na Ratajach spowodowało, że możemy go wprowadzić wcześniej – mówi.

Na trzech przejściach przez torowisko (pomiędzy przystankami Polanka i Łacina, przy przystanku Os. Tysiąclecia oraz na końcowym odcinku przy os. Lecha) nie będzie jeszcze działała nowa sygnalizacja świetlna – piesi powinni zwracać szczególną uwagę na tramwaje. Dostępne są także dla nich nowe chodniki, natomiast droga rowerowa wzdłuż torów pozostanie jeszcze przez jakiś czas nieprzejezdna. Systematycznie udostępniana będzie infrastruktura przystankowa, w tym mała architektura i oświetlenie. Gdy tylko będzie to możliwe, otwierane będą ostatnie schody i zjazdy na przystanki. Pozostałe do wykonania prace w rejonie torowiska nie będą miały wpływu na ruch tramwajów.


Schemat w większym rozmiarze TUTAJ

Największe modernizacje w Poznaniu

Dobiegająca końca inwestycja na trasie kórnickiej to ostatnia odsłona większego zadania odmieniającego wschodnią część miasta. Wcześniej obejmowało modernizację torowiska tramwajowego w ciągu ul. Chartowo i Żegrze wraz z rondem Żegrze oraz budowę nowej trasy od ronda do ul. Unii Lubelskiej. Tym samym wygodniejsza i bezpieczniejsza stała się cała trasa tramwajowa od ul. Jana Pawła II do ronda Żegrze, a nowy odcinek do ul. Unii Lubelskiej już od 2020 r. służy mieszkańcom. Zadanie zostało podzielone na trzy etapy, by związane z pracami niedogodności nie kumulowały się. Razem powstało ponad 10 kilometrów nowych i zmodernizowanych torów. Dzięki wszystkim trzem inwestycjom oraz modernizacji ronda Rataje, zdecydowanie poprawi się komfort codziennych podróży tramwajem w tej części Poznania.

Pasażerowie korzystający z trasy między ul. Jana Pawła II a os. Lecha będą mieli do dyspozycji trwałą, stabilną i bezpieczną infrastrukturę – przebudowa była konieczna z uwagi na bardzo zły stan techniczny. Przed inwestycją tramwaje kursowały tu z ograniczeniami prędkości ze względu na bezpieczeństwo pasażerów. Teraz będą mogły poruszać się szybciej. Nowe torowisko o odpowiednich parametrach technicznych pozwala na ograniczenie emisji drgań i hałasu, które wiążą się z przejazdem tramwajów.

Oprócz nowego torowiska i sieci trakcyjnej w zakres inwestycji wchodzi także modernizacja przystanków i dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przystanek Polanka został zastąpiony przez dwa nowe: Polanka - bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina - w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych. Wzdłuż torów powstają wygodnie chodniki i droga rowerowa. Do dyspozycji mieszkańców jest już także nowy odcinek tzw. ringu Łacina (przedłużenie ul. Pleszewskiej). Do zadań wykonawcy należała również budowa odwodnienia, oświetlenia ulicznego, montaż monitoringu, a także budowa dojazdu dla służb technicznych do stacji prostownikowej Rataje.

Z kolei pełne wznowienie ruchu tramwajowego było priorytetem nadanym wykonawcy prac w ramach Programu Centrum. Na ul. 27 Grudnia, pl. Wolności, Gwarnej, Kantaka i Ratajczaka będą jeszcze realizowane prace niezwiązane z torowiskiem. W porównaniu ze stanem sprzed przebudowy, trasa przez pl. Wolności i ul. 27 Grudnia została przesunięta nieco na północ. Zmieni się też położenie przystanku przy Arkadii. Będzie działał on przy ul. 27 Grudnia, jednak w okolicy nadal prowadzone będą prace budowlane. Należy korzystać z wyznaczonych ciągów pieszych i zachować szczególną ostrożność, gdyż nadal będzie to plac budowy.

Do wykonania w ramach Programu Centrum pozostaną prace związane m.in. z chodnikami i drogami rowerowymi. Najważniejsze roboty nawierzchniowe na ul. Ratajczaka i pl. Wolności powinny zostać zrealizowane do końca roku. Natomiast harmonogram pozostałych robót na ul. 27 Grudnia jest aktualizowany w związku z decyzją o pozostawieniu leszczyn tureckich wymuszoną decyzją RDOŚ, a co za tym idzie, koniecznością zmian założeń projektowych. Z tym związana jest również – ze względu na zmianę projektu zieleni na ul. 27 Grudnia – konieczność przeprojektowania dowiązań ul. Kantaka i ul. Gwarnej. Generalny wykonawca dokłada jednak starań, by zasadnicze prace na tych ulicach zakończyły się w możliwie szybkim terminie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. Stadler zaczyna testy tramwaju dla Sarajewa

Komunikacja

Poznań. Stadler zaczyna testy tramwaju dla Sarajewa

Redakcja/inf. pras. 04 grudnia 2023

Świąteczna bimba zawiezie pasażerów i pasażerki na Betlejem Poznańskie

Komunikacja

Poznań: Tramwaje od nowego roku pojadą inaczej. Piętnastka zostaje

Przestrzeń

Jak pojadą poznańskie tramwaje po zakończeniu remontów?

Komunikacja

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Przestrzeń

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Witold Urbanowicz / Jakub Rösler 30 czerwca 2023

Zobacz również:

Poznań. Stadler zaczyna testy tramwaju dla Sarajewa

Komunikacja

Poznań. Stadler zaczyna testy tramwaju dla Sarajewa

Redakcja/inf. pras. 04 grudnia 2023

Świąteczna bimba zawiezie pasażerów i pasażerki na Betlejem Poznańskie

Komunikacja

Poznań: Tramwaje od nowego roku pojadą inaczej. Piętnastka zostaje

Przestrzeń

Jak pojadą poznańskie tramwaje po zakończeniu remontów?

Komunikacja

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Przestrzeń

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Witold Urbanowicz / Jakub Rösler 30 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5