Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak zapowiedział, że tramwaje pojadą pierwszym odcinkiem zmodernizowanej Pestki już 24 grudnia. Dwukierunkowe wagony będą docierać do przystanku Słowiańska, gdzie będą zmieniać kierunek jazdy i kierować się do centrum miasta. Trasą PST pojedzie linia 3, której przebieg zostanie zmieniony, choć nadal będzie ona docierać na Naramowice.
Dzisiaj, 14 grudnia, odbyła się konferencja prasowa w sprawie zaawansowania prac
przy modernizacji Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Jak przekazał Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, prace na pierwszym odcinku, między Mostem Teatralnym a Słowiańską, dobiegają końca, dzięki czemu tramwaje wrócą na ten fragment trasy już 24 grudnia bieżącego roku. Jak na razie trasę będą musiały obsługiwać wagony dwukierunkowe, które po dojeździe do Słowiańskiej zmienią kierunek jazdy oraz tor, dzięki nakładce torowej, i skierują się z powrotem do centrum Poznania.
Szybkie tempo prac
– Od początku zakładaliśmy wcześniejsze uruchomienie komunikacji tramwajowej na tym pierwszym odcinku, do przystanku Słowiańska. Pierwotnie miał być to styczeń, ale dzięki sprawnej pracy firmy PORR oraz konsorcjum NDI możemy otworzyć ten ponad 1,5 kilometrowy odcinek trasy już za kilka dni - w Wigilię – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Jak na razie do Słowiańskiej dojeżdżać będzie linia tramwajowa numer 3, która połączy Słowiańską z Naramowicami. Obecna trasa “trójki” ulegnie więc nieznacznej zmianie, ponieważ aktualnie kursuje ona z Naramowic na Górczyn. Od 24 grudnia tramwaje jadące z Naramowic będą skręcać z ulicy Głogowskiej na przystanek tramwajowy Dworzec Zachodni zlokalizowany na PST, aby potem kierować się już “Pestką” do Słowiańskiej.
Tramwaje pojadą na razie z ograniczoną prędkością
Jak przekazano podczas konferencji, uruchomienie kursów do Słowiańskiej nie oznacza, że inwestycja na pierwszym odcinku PST została zakończona. Konieczne będą jeszcze prace, które nie będą wymagać zamknięcia trasy dla ruchu regularnego, a część z nich będzie też można wykonać w nocy, kiedy tramwaje nie będą kursować. Jak na razie na trasie będzie obowiązywać ograniczenie prędkości.
Zakres
prac na pierwszym odcinku Pestki obejmował m.in. wymianę całego torowiska wraz z podtorzem, czyszczenie koryt balastowych estakady nad Bogdanką oraz wiaduktu nad ulicą Poznańską. Prace na tym odcinku ciągle się toczą, co było widoczne również w trakcie trwania konferencji prasowej. W najbliższych dniach będzie wykonywane profilowanie torowiska oraz regulacja sieci trakcyjnej.
Wraca 8. Na Jeżyce
Wraz z uruchomieniem pierwszego odcinka PST na trasę wraca też zawieszona linia numer 8. Połączy ona Górczyn z Ogrodami przez ulicę Głogowską, Roosevelta oraz Dąbrowskiego. Dzięki temu mieszkańcy Jeżyc zyskają kolejną linię tramwajową, która powinna zastąpić brak linii numer 17.
Nowe tory na drugim, dłuższym odcinku
Jak przekazano na konferencji, coraz bardziej zaawansowane są r
ównież prace na drugim odcinku, od Słowiańskiej do Szymanowskiego. Zakończono roboty podtorowe w kierunku osiedla Sobieskiego, dzięki czemu można było rozpocząć układanie podkładów oraz toru. Widać to już na fragmentach od Słowiańskiej do Al. Solidarności oraz dalej w kierunku przystanku Lechicka. W listopadzie zakończono również budowę nowej krawędzi peronowej na przystanku Aleje Solidarności. Całość prac na drugim fragmencie inwestycji,
objętym dofinansowaniem z Polskiego Ładu, ma zakończyć się na przełomie maja i czerwca 2023 roku.