Zakończył się remont torowiska na ul. Królowej Jadwigi. W niedzielę, 3 września, tramwaje wróciły na ten odcinek. Po zakończeniu prac poprawił się komfort i bezpieczeństwo podróżowania, a także szybkość przejazdu. Remont trwał dwa miesiące i kosztował ponad 10 mln zł.
Pod koniec czerwca rozpoczął się remont torowiska, na odcinku ul. Królowej Jadwigi między przystankiem Serafitek a węzłem Półwiejska. W związku z tym tramwaje przestały jeździć po tej ulicy od Ronda Rataje do ul. Wierzbięcice, a także ulicami ul. Strzelecką i ul. Górną Wildą. Choć w planach miasta, jeszcze za poprzednich władz, przebudowa tego odcinka miała być wielkim projektem uwzględniającym przebudowę całego układu drogowego wraz z budową przejść podziemnych od Ronda Rataje do Wierzbięcic to na razie skończyło się na budowie nowego torowiska. Remont, który kosztował 10,5 mln zł był koniecznością, bo torowisko na tym odcinku było mocno zdezelowane i tramwaje musiały mieć ograniczoną prędkość.
- Remont ul. Królowej Jadwigi był największym i najpoważniejszym projektem w zakresie robót torowo-sieciowych planowanych w tym roku. Prace przeprowadzaliśmy w środku lata, gdy miasto nieco pustoszeje, ludzie korzystają z urlopów, a także nie ma w mieście studentów i uczniów dojeżdżających do szkół - tłumaczy Marek Grzybowski, członek Zarządu i dyrektora ds. technicznych MPK Poznań Sp. z o.o.
Co udało się zrobićW trakcie dwumiesięcznych wakacyjnych prac została gruntownie zmodernizowana infrastruktura torowo-sieciowa. Odnowiono torowisko od węzła Półwiejska do końca mostu Królowej Jadwigi. Na całym moście położono też nową nawierzchnię także na jezdni dla samochodów.
Wymienione zostały również zwrotnice i rozjazdy na węzłach AWF i Półwiejska, a na odcinku pomiędzy tymi nimi kompleksowo przebudowano torowisko, stosując nową i trwalszą technologię. Także sieć i słupy trakcyjne zostały wymienione. Co ciekawe pozostawiono jeden zabytkowy słup trakcyjny, który w dodatku będzie miał tradycyjny zielony kolor. Przy okazji zamknięcia torowiska aż do Ronda Rataje również tam wymieniony został rozjazd, a także szyny łukowa przy ul. Strzeleckiej. Z remontu były wyłączone jednak płyty skrzyżowania zarówno z ul. Strzelecką, jaki z Półwiejską.
Nowy wygląd zyskały przystanki, przy ul. Półwiejskiej oraz skrzyżowaniu koło AWF. Perony wybudowano całkowicie od nowa, wymieniono lub odnowiono wiaty i postawiono nowe wygrodzenie oraz ułożono przy nich nową nawierzchnię. W najbliższych tygodniach pojawią się także elektroniczne tablice informacji pasażerskiej. Wszystkie elementy infrastruktury są w kolorze grafitowym, wszędzie też informacja pasażerska jest zgodna z założeniami wdrażanego nowego wzoru Systemu Informacji Miejskiej.
Przywrócenie tego odcinka torowiska oznacza zmiany w układzie linii. Od 3 września na swoją dawną trasę wróciły tramwaje linii 6, 12 i 18.
W związku z zamknięciem ul. Św. Marcin tą trasą kursuje również 5-tka, z Dębca na plac Wiosny Ludów przez dwa tygodnie pojedzie tramwaj nr 29. Ul. Królowej Jadwigi od niedzieli jest również w pełni przejezdna dla samochodów.
Pilne remonty- Dzięki przeprowadzonym pracom zyskamy na bezpieczeństwie. Tramwaje będą jeździć szybciej, a kierowcy z większym komfortem - dodaje Marek Grzybowski.
To jednak nie koniec tramwajowych remontów w stolicy Wielkopolski. Ruszył bowiem wspomniany remont ul. Św. Marcin, w tym miesiącu mają rozpocząć się też prace nad wymianą torów na ul. Dąbrowskiego na odcinku od ul. Prusa do Mickiewicza.
Miasto Poznań na ten rok na remonty sieci torowej zarezerwowało 24 mln zł. Są pilne, stąd rezygnacja z łączenia ich z generalnymi przebudowami. Jako winę za taki stan rzeczy obecne władze miasta wskazują na zaniedbania i decyzje swoich poprzedników. Chodzi m.in. o zakup nowych tramwajów, którą są za ciężkie na stare torowiska, przez co szybciej doprowadzają do ich zużycia.